Blog

Blog

Responsive Web Design og handel på tværs af platforme

oprettet d. under Trends og inspiration | Antal Læsninger: 2788

Responsive Web Design og handel på tværs af platforme
Vi har den på os hele tiden. De fleste af os føler os nøgne uden den. Regulær afhængig af den lille smarte tingest er sågar ingen sjældenhed. Det er naturligvis den allestedsværende og vel nærmest uundværlige smartphone, jeg hentyder til.


Forlængelse af os selv

Det er næppe nogen nyhed, at forskellige online enheder som computer, tablets og måske især smartphones for mange moderne mennesker efterhånden fungerer som en slags forlængelse af kroppen. Under alle omstændigheder tror jeg ikke, at det er at strække den for vidt at påstå, at de færreste kan forestille sig en hverdag uden de digitale redskaber.
 
Tal fra Danmarks Statistik* viser, at andelen af mobilbrugere, der bruger internettet med mobilen, er steget markant i de seneste år:
  • I 2008 gik kun 9 % af danskerne på internettet fra mobil eller smartphone.
  • I 2013 gik 63 % af danskerne på internettet fra mobil eller smartphone. 

Med ovenstående overvejelser og tal in mente virker det oplagt og velsagtens helt indlysende, at e-handel på tværs af forskellige mobile enheder skal være muligt. Det er det da også, tænker du måske?

Forbrugerne er klar

Det er i sagens natur muligt at foretage online handel på såvel smartphone som tablet. Nyere undersøgelser* viser tilmed, at forbrugerne i stigende grad føler sig trygge ved at handle på andre platforme end den traditionelle computer. E-handel på smartphone og tablet er ikke alene slået igennem i Danmark, også resten af Norden, herunder Norge, Sverige og Finland, er med på tendensen.
 
Tal fra 2013:
 Ca. 4,5 mio. danske, svenske, norske og finske forbrugere foretog en handel på smartphone eller tablet.
  • Det er en stor stigning (61 %) sammenlignet med 2012.
  • Stigning fra 2012 til 2013 i Danmark = 423.000 forbrugere.
  • Stigning fra 2012 til 2013 i Norge = 336.000 forbrugere. 

Med andre ord går udviklingen, for så vidt angår handel på andre platforme end computeren, meget hurtigt. Så meget desto vigtigere er det, at webshoppen møder forbrugerne med et optimalt design.

Store forskelle i handelsoplevelsen

Det er dog langt fra alle hjemmesider og webshops, der er gearet til at fungere på og tilpasse sig flere forskellige platforme. Det betyder, at der i mange tilfælde vil være meget stor forskel på den handelsoplevelse, forbrugere sidder tilbage med, når de foretager e-handel på f.eks. en smartphone. En af årsagerne til forbrugernes mere eller mindre gode handelsoplevelse kan blandt andet være, at webshoppen er uoverskuelig eller, at webshoppens design ganske enkelt ikke er tilpasset en smartphone eller tablet.

Responsive Web Design er alfa og omega

Betalingssystemet DIBS* (Dansk Internet Betalings System) fastslår i en undersøgelse fra 2013, at en webshops konverteringsrate øges, hvis webshoppen understøtter et design, der er tilpasset smartphone og tablet. I rapporten pointerer DIBS endvidere, at mange forbrugere rent faktisk helt afbryder et køb, hvis webshoppen fremstår rodet og ustruktureret.
 
Få gode råd, lær om det grundlæggende samt fordelene ved Responsive Web Design her.

Brugervenligt og flot design

At en webshop ideelt set skal fremstå velstruktureret og ordentlig – såvel på den visuelle som på den mere tekniske og programmatiske front – kommer formentlig ikke som nogen overraskelse. Ikke desto mindre oplever mange store udfordringer, når de med gode intentioner om optimal brugervenlighed og flot layout kaster sig ud i at opstarte og drive en webshop. I sådan en proces er gode råd dyre. Derfor er det altafgørende, at man benytter sig af et fremtidssikret shopsystem, som dels er let at gå til som webshopejer, dels er let at navigere i og i sidste ende giver forbrugerne en positiv handelsoplevelse.
 
Groft sagt handler det om, at optimere din webshop med et responsive web design, da det betyder, at din webshop tilpasser sig den enhed, den åbnes på. Det giver forbrugeren en langt mere harmonisk handelsoplevelse og giver dig de bedste betingelser for salg.

SmartWeb har netop lanceret en ny og forbedret Design Manager

Helt konkret oplever vi også hos SmartWeb, at mange gerne vil have et responsive webshop design. Derfor har vi lagt mange kræfter i at opdatere vores webshop system med en ny og forbedret Design Manager.
  • Læs mere om forbedringer og baggrunden for SmartWebs nye responsive Design Manager her.
  • Se video om lanceringen SmartWebs Design Manager her og få gode råd til, hvorfor et responsive design er vigtigt for din webshop. 

Kilder:
* "Befolkningsundersøgelse fra Dansk Erhverv" viser, at hver fjerde dansker har købt varer via mobil eller tablet inden for det sidste år (fra 2012-2013).
DIBS årlige analyse om e-handel, mobil handel og online betaling (2013).
Danmarks Statistik. It-anvendelse i befolkningen 2013.

Ingen kommentar(er)
Skriv din kommentar

ALTID FRI SUPPORT

Vi har mere end 100 hjælpevideoer, en god online manual og du har mulighed for
at ringe og skrive til os - gratis!