Blog

Blog

Tjekliste – Kom godt i gang med din SmartWeb webshop

oprettet d. under Opstart af webshop, Trends og inspiration | Antal Læsninger: 10841

Tjekliste – Kom godt i gang med din SmartWeb webshop

Hos SmartWeb vil vi gerne hjælpe dig godt i gang med din webshop. Derfor har vi lavet denne quick guide til dig, som kan hjælper dig hurtig i gang, så du kommer godt fra start.

 


Quick guide


Så snart du har valgt at prøve SmartWeb i 30 dage, kan du logge ind i din webshop administration med bruger login og kode, som du allerede har modtaget pr. mail fra os (tjek din e-mail for at få dine login informationer). For at lave din webshop skal du igennem disse trin:
 

5 trin til at lave din webshop
  1. Indtast dine kontakt oplysninger 
  2. Vælg en design template samt logo i menuen ”Design Manager”
  3. Opret produkt/rediger eksisterende produkter 
  4. Vælg betalings- og fragtmetode
  5. Køb domæne og kom online med din webshop

Din gratis prøveperiode har du i 30 dage. Hvilket giver dig mulighed for at prøve din fremtidige webshop hos SmartWeb, inden du betaler. Din webshop fungerer som en rigtig webshop fra starten - du får den blot de første 30 dage helt gratis. Du kan til enhver tid vælge at åbne din webshop og sælge dine produkter.

 

Vi hjælper dig hele vejen - du har også gratis support og mulighed for en times gratis webinar i din gratis prøveperiode.

 


1. Indtast oplysninger


Det første trin er meget simpelt. Her skal du blot indtaste de basale kontaktinformationer på din nye webshop.

Du skal indtaste de informationer der er markeret med en stjerne (*).

Tyk gem og gå videre til næste trin.

 


2. Design


Du skal nu til at lave dit design, og kan se de mange flotte designs du kan vælge mellem her

Vi har stillet flotte designs til din rådighed, så du ikke behøver at starte fra bunden eller kende til programmering. Det er muligt for dig at ændre i dit design i forhold til tekst, farvetema, fond m.m. og på den måde kan du skabe dit helt eget personlige og unikke udtryk. Ønsker du flere features eller har særlige krav til designs, kan det være at det kunne løses ved at vælge et af vores Premium designs.

Alternativt er det også muligt at få udviklet særlige funktioner i dit design for en given pris. Kontakt salg@smartweb.dk og høre mere.

 

Når du åbner din webshop første gang vil den indeholde produkteksempler, forside indhold og andet indhold, der kan vise dig hvordan indholdet kunne se ud på din webshop. Du kan nemt slette disse eksempler, hvis du ønsker det.

Vælg dit design:

  1. Vælg et responsivt design. Dette gør du ved at klikke på "Kontrolpanel > Design Manager"
  2. Indsæt dit logo. Klik på "Ret Design". Under "Grafik & Skrifttyper" kan ændre i dit logo.
  3. Vælg farver og skrifttyper, som du synes passer til din webshop.

 

Menu/Navigation

Overvej hvordan du strukturerer din webshop: er navigationen logisk og overskuelig rent visuelt? Det handler om at gøre det så nemt og brugervenligt for kunden som muligt. 

Strukturér din webshop:

  1. Opret mapper i sidetræet. Mapperne er din navigationsmenu
  2. Opret sider til mapperne


Det er forskelligt fra webshop til webshop, hvordan navigationen og strukturen skal opbygges for at fungere bedst. Hvis du har brug for mere hjælp til at designe din webshop kan du læse mere her Guide: sådan designer du din webshop

 


3. Produkter


Når du laver din webshop, skal du oprette dine produkter:
 

  1. Opret produktkategorier og evt. underkategorier
  2. Opret varianttyper og data. Læs mere her
  3. Opret producenter og mærker
  4. Opret produkterne

 
Find mere hjælp her.
 
Du kan som regel få tilsendt produktbilleder af din leverandør. Hvis du ønsker at gøre din webshop mere personlig, kan du også betale en fotograf for at tage produktbilleder eller gøre det selv. Læs mere her.
 
Efter du har udfyldt de generelle produktoplysninger, skal du beskrive dine varer. Produktbeskrivelsen er rigtig vigtig – jo bedre beskrivelse, desto bedre søgeoptimering.
 

Indhold

Når du fylder din webshop med indhold (tekst og billeder), er det vigtigt, at du ikke bare kopierer indhold, og lader det gå igen flere steder på webshoppen. Har du indhold på din webshop løsning, som går igen flere steder, risikerer du nemlig at blive straffet af Google pga. duplikeret indhold.
 
Udfyld din webshop:

  1. Udfyld sideindholdet
  2. Evt. opsætte billedelement
  3. Sæt strukturbokse på

 
Se og læs mere om placering af indhold her.
 

SEO på din webshop

SmartWeb er udviklet efter søgemaskinernes anvisninger, og det er muligt at ændre i H1, meta tags, SEO-redirects mv. Du kan finde mere information og vejledning her.

Hvis du ikke selv har mod på at kaste dig ud i SEO, bør du overveje at få hjælp af en SEO-ekspert. Vi samarbejder bl.a. med WeMarket, som ét af landets skarpeste til at sikre god SEO og online synlighed. WeMarket har udformet 3 SEO råd som er uvurderlige for en webshopejer. Du kan læse dem her

 


4. Betaling & Fragt


Det kan godt være en jungle at finde ud af hvordan man får opsat betalings- og fragtmuligheder på sin webshop, hvis man ikke har prøvet det før. Her skal vi prøve at gøre det så kort og præcist som muligt. Tag gerne fat i vores kundeservice, hvis du har brug for hjælp!

Hvis du gerne vil have den grundige gennemgang og mere information omkring betalingsmuligheder i SmartWeb kan du læse vores Guide: Betaling i din webshop.

 

Modtag kreditkort betaling

Her hos smartWeb har vi mange års erfaring med at få online betaling til at fungere på webshops. Derfor har vi efterhånden alle muligheder klar til dig. Du skal blot vælge hvilken, der passer dig bedst.

 

Du skal bruge 3 ting for at modtage betaling på din webshop:

  1. En indløsningsaftale
  2. Et betalingsmodul (betalingsgateway)
  3. Integration mellem betalingssystem og SmartWeb

 

Det første du skal tage stilling til er: Har du en indløsningsaftale til nethandel (hvis du har en til butik tæller det ikke)?

 

En indløser er en bank, der tager sig af selve pengeoverførslen fra kundens konto til din konto. For at modtage kortbetalinger på din shop, er det nødvendig at have en aftale med en indløser.

 

4.1 Du har ikke en indløsningsaftale

A) Du kan vælge, at lave en ansøgning om indløsningsaftale på egen hånd. Det tager lidt ekstra at gøre det selv, men det er helt klart muligt.

 

B) Du kan også vælge, at få en gratis indløsningsaftale igennem SmartWebs alt i én betaling med epay/bambora- som indeholder alt hvad du skal bruge for at modtage betaling på din webshop. Vi klarer det hele for dig, både indløsning aftalen, betalingsmodulet og at din shop og betalingssystem taler sammen.

Denne løsning er for dig, som gerne vil have det nemt og bekvem uden at skulle foretage yderligere.Vi i  SmartWeb sørge for det kører.

 

4.2 Du har en indløsningsaftale

C) Du kan godt benytte SmartWebs alt i én Betaling selvom du allerede har en indløsningsaftale og stadigvæk få fordele.

Du skal blot være opmærksom på, at din nuværende indløsningsaftale skal være en som epay samarbejder med. Det er ikke muligt at få support på en anden indløser end den, som er med i vores alt i en løsning.

 

D) Hvis du ikke et betalingsmodul til din indløsningsaftale kan vi anbefale vores betalingsgateway.

 

E) Hvis du ønsker at benytte en bestemt betalingsgateway kan du se hvilke betalingsssytemer vi er integreret med. 

 

Du skal ikke tøve med at tage fat i vores kundeservice, hvis du har spørgsmål vedr. dette.

 

Fragt

Mange forbrugere opfatter det som god kundeservice, hvis du tilbyder flere leverings- og fragtmuligheder. Overvej, hvorvidt du skal tilbyde fri fragt – eller evt. fri fragt, hvis dine kunder køber for et bestemt beløb.
 
Opsæt fragt og levering:

  1. Opret fragtmetoder
  2. Opret leveringsland(e)
  3. Opret leveringstid(er)

 
SmartWeb er integreret med en lang række fragtfirmaer, bl.a. PostNord, GLS og Bring, så du kan tilbyde lige netop den fragtløsning, du ønsker! Derudover har vi et rigtig smart samarbejde med CoolRunner, som er en smart løsning for dig der ønsker at kunnen vælge mellem leverandør der tilbyder den billigste fragt.

 

 


5. Domænenavn


Når du skal vælge domænenavn og bestemme, hvad din webshop skal hedde, er det som udgangspunkt en god idé at vælge et navn, som de fleste kan udtale og stave. Det gør det nemmere for dine kunder at finde frem til din webshop.
 
Du kan tjekke om et .dk domænenavn er ledigt på DK Hostmaster.
 
Se hvordan du bestiller et domæne på SmartWeb platformen her.

 


Køb dit SmartWeb Abonnement


Når du har bestilt dit domæne til din webshop er du klar til at købe dit abonnement.

 

Vælg og køb dit SmartWeb abonnement. Når du er logget ind i din webshop klikker du på:

 

Mit Abonnement > Køb (den pakke du har valgt).

Er du i tvivl kan du altid kontakte vores salgsafdeling  salg@smartweb.dk

 


Brug for mere hjælp?


Vi har lavet en række hjælpevideoer på YouTube - se videoerne her.

Du er altid velkommen til at kontakte vores support, hvis du har brug for hjælp.
 


Ingen kommentar(er)
Skriv din kommentar

ALTID FRI SUPPORT

Vi har mere end 100 hjælpevideoer, en god online manual og du har mulighed for
at ringe og skrive til os - gratis!