Blog

Blog

Tjekliste – Kom godt i gang med din SmartWeb webshop

oprettet d. under Opstart af webshop | Antal Læsninger: 5429

Tjekliste – Kom godt i gang med din SmartWeb webshop

Hvordan kommer man godt i gang med sin webshop? I det følgende hjælper vi dig godt på vej med at starte din webshop hos SmartWeb.


Opstartsguide

Lige så snart du har valgt at prøve SmartWeb i 30 dage, kan du logge ind i administrationen, hvor vi har lavet en simpel opstartsguide. Vejledningen består af 5 grundlæggende trin:
 

  1. Indtast dine kontakt oplysninger 
  2. Vælg et design og logo i Design Manager 
  3. Opret produkt/rediger eksisterende produkter 
  4. Vælg betalings- og fragtmetode
  5. Køb domæne og kom online med din webshop

 
Vælger du at købe din webshop løsning hos SmartWeb, hjælper vi dig godt i gang her.


Registrér din virksomhed

Du skal sørge for at give Erhvervs- og Selskabsstyrelsen en række oplysninger, når du starter en momspligtig og/eller lønsumsafgiftpligtig virksomhed. Når du er registreret, skal du opkræve og afregne moms og afgifter til SKAT.
 
Find relevante blanketter på Virk.dk.
 
Der gælder en frist på 8 dage. Det betyder, at du altid skal sende din registreringsblanket for moms og/eller afgifter senest 8 dage inden, du starter din virksomhed.


CVR-nummer

Når Erhvervs- og Selskabsstyrelsen har registreret din virksomhed, modtager du din virksomheds CVR-nummer og registreringsbevis. Beviset viser dig din virksomheds SE/CVR-nummer (8 cifre) samt hvor ofte (månedligt/kvartalsvist/halvårligt), du skal afregne moms m.m. Registreringsbeviset angiver desuden navn, adresse og telefonnummer på det skattecenter, du er tilknyttet.
 
Find mere information på SKATs hjemmeside.    


Domænenavn

Når du skal vælge domænenavn og bestemme, hvad din webshop skal hedde, er det som udgangspunkt en god idé at vælge et navn, som de fleste kan udtale og stave. Det gør det nemmere for dine kunder at finde frem til din webshop.
 
Du kan tjekke om et .dk domænenavn er ledigt på DK Hostmaster.
 
Se hvordan du bestiller et domæne på SmartWeb platformen her.


Indløsningsaftale

For at kunne modtage online betalinger, skal din virksomhed indgå en indløsningsaftale. Vores partner, ePay, har lavet en guide til, hvordan du ansøger om indløsningsaftale hos Nets og Teller. Find den her.
 
Læs mere om valg betalingsmetoder senere i indlægget.
 
Det er en god idé komme i gang med at ansøge om indløsningsaftale i god tid, da der indimellem kan være ventetid på op til 6 uger. Når du ansøger, skal du have styr på din virksomhedsregistrering, ansøgerens ID (f.eks. pas eller kørekort), domæne og en række andre krav til din webshop som handelsbetingelser og betalingsikoner på siden.
 
Læs mere på Nets.eu.


Før du går i gang

Når du starter din webshop er det afgørende, at du har den rigtige platform. Det er en god idé at lave en kravsdefinition med punkter, som er vigtige for dig og din webshop. Vi har samlet 40 spørgsmål og svar vedrørende SmartWeb platformen, som ofte går igen her.
 
Inden du går i gang med at oprette din webshop, anbefaler vi, at du ser ”Kom godt i gang” videoen.
 
Når du har set videoen:

  1. Log ind i dit webshopsystem
  2. Tøm webshoppen for demodata
  3. Udfyld dine weboplysninger


Design

Med en webshop hos SmartWeb kan du arbejde i forskellige responsive designs. Det responsive og fleksible shopsystem betyder, at din webshop er fremtidssikret og giver dine kunder en god handelsoplevelse i din netbutik, som automatisk tilpasser sig den enhed, den åbnes på.
 
Du kan se de tre responsive designs her.
 
Se hvordan det responsive design viser indhold her.
 
Vælg dit design:

  1. Vælg et responsivt design
  2. Indsæt dit logo
  3. Vælg farver og skrifttyper
  4. Opsæt dine templateindstillinger

 
Læs mere om visuelt design og identitet her.

Menu/Navigation

Overvej hvordan du strukturerer din webshop: er navigationen logisk og overskuelig rent visuelt? Det handler om at gøre det så nemt for kunden som muligt. 

Strukturér din webshop:

  1. Opret mapper i sidetræet. Mapperne er din navigationsmenu
  2. Opret sider til mapperne


Det er forskelligt fra webshop til webshop, hvordan navigationen og strukturen skal opbygges for at fungere bedst. Det afhænger af produkt og webshoppens fokus m.m. Læs mere her

Fragt

Mange forbrugere opfatter det som god kundeservice, hvis du tilbyder flere leverings- og fragtmuligheder. Overvej, hvorvidt du skal tilbyde fri fragt – eller evt. fri fragt, hvis dine kunder køber for et bestemt beløb.
 
Opsæt fragt og levering:

  1. Opret fragtmetoder
  2. Opret leveringsland(e)
  3. Opret leveringstid(er)

 
Læs dette indlæg om effektiv fragt og logistik.
 
SmartWeb er integreret med en lang række fragtfirmaer, bl.a. PostDanmark, GLS og Bring. 
 

Produkter

Når du laver din webshop, skal du oprette dine produkter:
 

  1. Opret produktkategorier og evt. underkategorier
  2. Opret varianttyper og data. Læs mere her
  3. Opret producenter og mærker
  4. Opret produkterne

 
Find mere hjælp her.
 
Du kan som regel få tilsendt produktbilleder af din leverandør. Hvis du ønsker at gøre din webshop mere personlig, kan du også betale en fotograf for at tage produktbilleder eller gøre det selv. Læs mere her.
 
Efter du har udfyldt de generelle produktoplysninger, skal du beskrive dine varer. Produktbeskrivelsen er rigtig vigtig – jo bedre beskrivelse, desto mere søgeoptimering. Læs mere her.
 

Indhold

Når du fylder din webshop med indhold (tekst og billeder), er det vigtigt, at du ikke bare kopierer indhold, og lader det gå igen flere steder på webshoppen. Har du indhold på din webshop løsning, som går igen flere steder, risikerer du nemlig at blive straffet af Google i din SEO pga. dobbelt indhold.
 
Få 9 nyttige SEO-tips her.
 
Udfyld din webshop:

  1. Udfyld sideindholdet
  2. Evt. opsætte billedelement
  3. Sæt strukturbokse på

 
Se og læs mere om placering af indhold her.
 

SEO på din webshop

Hvis du ikke selv har mod på at kaste dig ud i SEO, bør du overveje at få hjælp af en SEO-ekspert. Vi samarbejder bl.a. med OnlinePartners og Webjuice, som begge er nogle af landets skarpeste til at sikre god SEO og online synlighed.
 

Betalingsmetoder

Tag stilling til betalingsmetode. Hos SmartWeb er vi integreret med flere forskellige betalingsmoduler, som understøtter mange forskellige betalingsformer lige fra Dankort, MasterCard, MobilePay, American Express osv.
 
Opsæt betalingsmetode på din webshop:

  1. Evt. påbegynd ansøgning til Nets og Teller
  2. Opsæt betalingsmetode

 
Du kan læse mere om hvilke betalingsmetoder, du kan tilbyde dine kunder her.
 
Læs mere og se video om betaling her.
 

Abonnementet

Har du modet og lysten til at gøre dine drømme til virkelighed? Så tag skridtet og køb din webshop:
 

  1. Udfyld faktureringsoplysninger
  2. Køb/flyt domæne
  3. Tilknyt domæne
  4. Evt. bestil betalingsgateway
  5. Køb dit abonnement
  6. Kom online!

 

Gode fora og råd

Det er muligt at finde rigtig mange gode erfaringer og råd på forskellige iværksætterfora og branchesites:
 
www.amino.dk
www.ivaerksaetteren.dk
www.fdih.dk
www.emaerket.dk
 

Brug for mere hjælp?

Find hjælpevideoer her.
 


Ingen kommentar(er)
Skriv din kommentar

ALTID FRI SUPPORT

Vi har mere end 100 hjælpevideoer, en god online manual og du har mulighed for
at ringe og skrive til os - gratis!