Blog

Blog

Bagom de nye responsive designs i SmartWeb

oprettet d. under Trends og inspiration | Antal Læsninger: 5412

Bagom de nye responsive designs i SmartWeb

Hvorfor udvikle nye designs?

Vi lancerede vores nye responsive designs i slutningen af 2014. Det gjorde vi bl.a., fordi vi i takt med udviklingen på e-handelsområdet vurderede, at de tidligere designs trængte til en opdatering. En vigtig opdatering bestod i at udvikle responsive webshops. I dag giver en sådan opdatering langt hen af vejen sig selv. Men da vi startede med at udvikle de nye designs, var responsive webshops ikke noget, der ”var” på forhånd.
 

Det handler om at være mobile

I virkeligheden handler det først og fremmest om, at vores kunder kan være mobile. Responsive er ”bare” den måde, vi har valgt, at det er nemmest for vores kunder at styre deres indhold. I forhold til mobile er det noget, vi har arbejdet med de sidste 4 år. Vi introducerede adaptive mobile templetes i 2010, hvilket betød, at vores kunder kunne lave mobildesigns.
 

Vi startede helt fra bunden

Hvor startede vi så rent praktisk i udviklingen af de nye designs? Lad os tage den helt fra scratch. Tidligere havde de fleste webshopejere som regel ét design til desktop og et andet adaptive design til mobil. Førhen lavede vi med andre ord et specifikt webshop design til hver enkelte enhed.
 
Det er ingen hemmelighed, at det som webshopejer kræver en del tid (og ressourcer) at vedligeholde flere designs. Det syntes vi selvfølgelig var – og er – en ulempe. Det er vores mission at gøre det så nemt for vores kunder at drive en webshop som overhovedet muligt! Så for at lette arbejdsbyrden for vores kunder valgte vi den ”responsive vej”.
 

Naturlig fremsynethed

Udviklingen af responsive designs var egentlig et ret naturligt skridt for os. Vi udbyder et produkt – webløsninger – hvor det er altafgørende, at vi hele tiden har fingeren på pulsen i forhold til nyeste opdateringer og trends på markedet. En grundlæggende fremsynethed sikrer, at vi til enhver tid tilbyder vores kunder det bedste produkt og de bedste løsninger.
 

En tur i det responsive maskinrum

Ét er at beslutte sig for at udvikle en responsive webløsning. Noget helt andet er rent faktisk at gøre det. Som nævnt startede vi fra punkt nul, da vi ikke ”bare” kunne skele til andre responsive designløsninger. Vi havde dog nogle vigtige pejlemærker i udviklingen: vi kiggede på alle de ting, vi syntes, vi kunne gøre bedre i de eksisterende (adaptive) mobildesigns. Herefter byggede vi disse forbedringer ind i de nye responsive designs.
 
  1. Indsamling af inputs og viden fra kunder over flere år. Vi byggede viden og erfaringer fra både desktop og mobildesigns ind i de nye designs.
  2. Gennemgang af alle ”best practices” inden for e-handel for at sikre, at vi overholdt alle de standarder, vi selv har erfaring med samt de best practices, som er branchestandard (og i øvrigt passer godt til e-handelskulturen).
  3. Research i forhold til, hvordan vi helt konkret skulle lave de nye designs. Her undersøgte vi også, hvordan vores nye responsive mobildesigns skulle opføre sig på forskellige enheder.
 

Tre grundtyper

Når slutkunden skal ind på en webshop og finde sortiment og produkter, er det lidt forskelligt fra webshop til webshop, hvordan navigationen og strukturen skal opbygges for at fungere mest optimalt. I forbindelse med udviklingen af vores nye designs har vi identificeret tre grunddesigns:
 
1. Rooty
2. Palette
3. Ilumina
 
Se og afprøv de nye designs her.

Pallette er god til få produkter og en mere ”blandet” købsoplevelse, hvor det ikke kun er decideret e-handel, der er i fokus, men hvor andre oplevelser også er vigtige, f.eks. blogging og lækre animationer. Disse elementer er lidt mere nedtonede på Rooty og Ilumina, hvor der er mere fokus på ”konverteringsvejen” – dvs. selve salget, hvor det handler om, at slutkunden skal lægge noget i kurven.
 

Rene designs med detaljer

Vores designs er rene og åbne i udtrykket, og vi har fokuseret meget på mulighederne for at lave store billeder. Tingene må ikke blive kompakte og sammenpressede. Vi har implementeret letlæselige skriftstørrelser samt touchvenlighed og god klikbarhed. Det var vigtigt for os at få kontrasterne til at hænge godt sammen, så slutkunderne let gennemskuer, hvor de skal klikke for at komme videre på shoppen. Derfor har vi også valgt ikke at lave noget visuelt ud af ”ikke-vigtige” elementer.
 

Mobil strategi

Valget af en responsive webshop er i højere grad en strategisk proces, end det er en teknisk proces. Du skal forholde dig til, hvordan dine kunder skal kunne handle fra mobilen og andre enheder på din webshop.
 
Der er en række ting, som du som webshopejer må tage stilling til. Ønsker du, at dine kunder skal kunne foretage sig det samme på din webshop, hvad enten de bruger mobil eller desktop? Eller ønsker du, at dine kunder f.eks. skal kunne lave informationssøgning og nå 80 % af vejen via mobilen, og de sidste 20 % via desktop. Det er der ikke noget svar på. For langt de fleste, der handler med fysiske produkter, kan man lige så godt bestille fra mobilen, som man kan bestille fra desktop. Derfor er mange virksomheder og webshopejere nødt til at gentænke deres e-handelsstrategier, så den omfatter mobile.  


Kontakt SmartWeb her, hvis du har spørgsmål eller brug for hjælp.

Ingen kommentar(er)
Skriv din kommentar

ALTID FRI SUPPORT

Vi har mere end 100 hjælpevideoer, en god online manual og du har mulighed for
at ringe og skrive til os - gratis!