Blog

Blog

Optimer din AdWords ud fra omsætningen

oprettet d. under Salg og markedsføring | Antal Læsninger: 3316

Optimer din AdWords ud fra omsætningen
Det er de færreste webshops, der har samme basket size ved hver transaktion. Du bør derfor ikke optimere dine AdWords kampagner i forhold til CPA (cost pr action, dvs. pris pr. transaktion), men derimod i forhold til den omsætning, kampagnerne har genereret.

I mit første indlæg i serien viste jeg, hvordan du sporer den præcise omsætning, som AdWords har genereret i din Smartweb webshop. I dag skal du se, hvordan du bruger data, så du let får et godt overblik.

Få omsætningsdata i AdWords

Først og fremmest skal vi have data frem, så du kan se omsætningen.

Vælg derfor "Kolonner > Tilpas kolonner":



Her kan du tilvælge data, og du kan fjerne nogle af dem, der ses nu. Jeg anbefaler følgende kolonner:



"Pris" og "Samlet konv.værd" viser, hvad du har brugt, og hvad det har givet. De ligger under "Konverteringer".

Når du har tilføjet kolonnerne, som vist på billedet, kan du få et super overblik, og specielt ét tal viser alt om, hvordan det går, Det vil jeg gerne fortælle mere om.

Få super indblik med blot ét tal

"Konv.værdi / pris" viser med ét tal, hvordan kampagnerne performer. Læs godt med her, for det er en god og simpel måde at vurdere kampagnernes lønsomhed. Hvis tallet er 5 eller derover, så bruger du mindre end 25 % af omsætningen i udgift til Google (hvis omsætningen i AdWords er inklusive moms).

Vil du have udregningen bag, så er regnestykket således: Hvis du omsætter for 125 kr., så er det 100 kr. ex moms. Bruger du 25 kr. i spend for at opnå dette, så er det:

Konv.værdi / pris = 125 / 25 = 5

Så du bruger 25 kr. på at omsætte for 100 kr. ex moms, hvilket er 25 %.


 
Du skal overveje hvor stor en andel af omsætningen, du gerne vil bruge på at annoncere. Hvis du har en avance på 40%, så kan det være ok at bruge 25% til annonceringen. Måske det er alt for meget, og du vil kun bruge 7%. Der er intet rigtigt og forkert, det handler om din forretning, og hvad der giver dig penge på bundlinien. Det vigtige er, at du definerer hvor meget, du vil betale.

For at gøre det overskueligt fortsætter jeg eksemplet med 25% af omsætningen til Google.

Her er oversigten over en konto med 6 kampagner. Kolonnen længst til højre viser dette tal. Den første kampagne er ok, den ligger på 6,2.
 


Kampagne nr. 4 og 5 går rigtig skidt, der ligger tallet på 1,8 og 1,3, så der skal optimeres.

Så hurtigt og let kan du finde ud af, hvor du taber penge på dine AdWords-kampagner. Inden du bruger al din tid på de to kampagner, så husk at kigge på hvor meget spend (altså prisen), de to kampagner har haft. Hvis det er småpenge ud af den samlede konto, så er din tid måske bedre brugt på den første kampagne, der nok har en langt bedre lønsomhed, men også bruger langt flere penge.

Find søgeord der koster for meget med filter

En anden mulighed for at bruge omsætningen til let at finde steder, der skal optimeres, er ved at bruge et filter.

Et filter giver dig mulighed for at definere præcis, hvilke data du vil se. Her er et eksempel på et filter til at finde alle søgeord eller annoncegrupper, der ikke har god nok lønsomhed. Gå f.eks. ind i fanen for søgeord, så du ser alle søgeord på tværs af hele kontoen. Filteret gør, at du får et overblik over alle søgeord, der har kostet minimum 100 kr, men omsætningen er ikke stor nok (konverteringsværdi / pris på under 3 betyder, at du har brugt mere end 40 % af omsætningen ex moms som udgift til annonceringen).



Så stærkt og effektivt kan du finde og udpege problemer i din AdWords konto ved at have omsætningen registreret og bruge data på en god måde.

Jacob Kildebogaard har desuden skrevet bogen "Adwords for webshops" som giver dig konkrete tips til hvordan du tjener penge på dine adwords. Læs mere og køb bogen her

Rigtig god optimering.

Ingen kommentar(er)
Skriv din kommentar

ALTID FRI SUPPORT

Vi har mere end 100 hjælpevideoer, en god online manual og du har mulighed for
at ringe og skrive til os - gratis!