Blog

Blog

Spor din AdWords omsætning med SmartWeb

oprettet d. under Salg og markedsføring | Antal Læsninger: 2665

Spor din AdWords omsætning med SmartWeb
Du kan have nok så mange holdninger og tro på, hvad der virker. Det gælder både webdesign, tekster, farver og selvfølgelig AdWords. Vi har kunder hvor søgeord som "Køb XX online" ikke sælger (xx er produktkategorien), og det går stik imod, hvad jeg forventer. Brugerne er så motiveret for køb online, at de direkte søger efter det, men alligevel bliver det ikke til mange salg.

Så du må aldrig gætte på, hvad der virker, du skal vide det. Jeg har en baggrund som medieanalytiker og er skiftet til online-verdenen, fordi vi har den alletiders mulighed at spore præcis, hvad der sker nu og her.

Dette er derfor indlæg 1 ud af 2, som omhandler sporing af salget. I dette indlæg lærer du præcis, hvordan du sporer salget fra AdWords i din Smartweb webshop. I næste indlæg viser jeg, hvordan du kan bruge det i dit optimeringsarbejde.

Opret sporing i AdWords

Første trin i vejen til gode data er, at du opretter salg som en konvertering i din AdWords konto. Det gør du i menupunktet "Værktøjer > Konverteringer"



Først opretter du koden ved at klikke "+ Konvertering":



Angiv navnet til salg og behold valget "Webside". Klik "Gem og fortsæt":



I trin to skal du vælge "Værdien af denne konverteringshandling kan variere", sætte værdien til 999 og konverteringskategori til "Køb/Salg":



De øvrige indstillinger behøver du ikke rette på. Hvis du ikke vil have en underretning på din side, kan du fravælge dette, men vær opmærksomhed på evt. lovgivning i forhold til information om sporing.

Klik "Gem og fortsæt".

I sidste trin vælger du "Jeg ændrer koden" og så ser du, hvad der skal implementeres.

I trin 2 skrev du en værdi på 999. Det valgte jeg, så du let kan se det i koden nu. To steder står der 999, og her skal du lave en ændring for at registrere omsætningen.

Implementer koden i Smartweb webshoppen

I Smartweb kan du erstatte de 999 med en variabel, der indeholder omsætningen. Smartweb giver dig god mulighed for selv at vælge, hvilken omsætning du vil have ind, du kan både vælge med og uden moms, uden fragt og betalingsgebyr osv. Koden for omsætning med og uden moms ser således ud:
  • %OrderTotalInclVat% : Omsætningen inkl. moms
  • %OrderTotalExclVat% : Omsætningen ex moms

For at spore effekten af din AdWords kampagne skal du gå ind på "Kontrolpanel > Webshop > Affiliate marketing" og bruge indtastningsfeltet til at indsætte AdWords-sporingskoden:



Billedet viser koden, hvor omsætningen spores inkl. moms.

Med disse tiltag får du nu data på præcis, hvad det har genereret, at du annoncerer på AdWords. 

Jacob Kildebogaard er desuden aktuel med bogen "Adwords for webshop" som er en meget konkret gennemgang på hvordan du tjener penge på dine Adwords. Læs mere og køb bogen her

Ingen kommentar(er)
Skriv din kommentar

ALTID FRI SUPPORT

Vi har mere end 100 hjælpevideoer, en god online manual og du har mulighed for
at ringe og skrive til os - gratis!