Blog

Blog

Klar, parat, udsalg!

oprettet d. under Salg og markedsføring | Antal Læsninger: 3437

Klar, parat, udsalg!
Efter jul kommer udsalg. Meget udsalg. Mange nikker formentlig genkendende til det klassiske udsalgsscenarium. Et scenarium, der som regel indebærer en sirlig kombination af lige dele skub, skarpe albuer og blå mærker. En af de gode nyheder er, at dine kunder (forhåbentlig) slipper for alt for mange knubs, når udsalget foregår på web.
 
I det følgende får du tips til, hvordan du med fordel kan forberede dig på det kommende udsalg – og til, hvordan du opnår et optimeret og styrket salg, naturligvis.

E-mærket

Et blåt øje er måske ikke helt dumt. I alle tilfælde kan et blåt øje med et E inden i betyde meget for troværdigheden af din webshop. Troværdighed og sikkerhed er vigtigt for dine kunder, når de navigerer rundt i den ofte uigennemsigtige udsalgsjungle på web.
 
Hvis det fortsat står en smule uklart, hentyder jeg til e-mærket. Det blå mærke giver din webshop en række fordele:
  • Fri adgang til juridisk eksperthjælp og vejledning
  • Forbrugerhotline til dine kunder
  • Øget salg og synlighed 

Webshops uden e-mærket kan stadig leve op til og overholde de danske love. Men e-mærket fungerer alt andet lige som et effektivt troværdighedsstempel.
 
Læs mere om e-mærket og se video her.

Forbered undersider

Julen slutter, før den overhovedet er begyndt. Trist, men sandt. Mange kunder begynder allerede at søge efter januarudsalget, før julen er overstået – omkring den 22. december i webshopverdenen. Det handler derfor om at optimere din webshop til januarudsalget så tidligt som muligt.
 
Én måde at forberede til udsalgshandlen er at oprette undersider på din webshop med søgeordsoptimeret indhold. Undersiderne bør indeholde tekster som ”januarudsalg, årstal og produkt”. Sælger du børnetøj, kunne en optimeret tekst på din webshop f.eks. lyde: ”januarudsalg 2015 børnetøj til piger”.

Udsalgs-søgeord

Det er som nævnt vigtigt, at din webshop er søgeordsoptimeret, så den opnår en god placering i Google AdWords. Mange søger efter ”januarudsalg”, ”tilbud” og ”udsalg” allerede i ugen op til jul og frem til slutningen af januar.
 
Læs mere om Google AdWords her.
 
Sørg for, at udsalget bliver en del af indholdet på din webshop. Det er nyttigt at kende til de søgeord, der er relevante, f.eks. “tilbud”, “januar salg”, “januar udsalg”, “salg i januar”, “udsalg”.
 
Det er desuden en god idé både at bruge udsalgsordene på nye sider samt integrere ’udsalgstekst’ i kategori- og produktsider, sidetitler, metabeskrivelser og indholdstekster m.m. Det kan ligeledes være gavnligt at fremhæve fordelene ved at shoppe online i annonceteksten, f.eks. ”køb online og undgå stresset januar udsalg”, ”udsalg i ro og fred” og ”klar til januar udsalg?”.
 
Læs mere her

Vær synlig og social

Januar rimer for mange på en faretruende tom pengepung. Det er dog ikke ensbetydende med, at synlighed og tilstedeværelse på diverse sociale medieplatforme er uden værdi for din forretning.
 
Det er muligvis at spænde buen en anelse for vidt at sammenligne januar med finanskrise, men overdrivelse fremmer som bekendt ofte forståelsen. Således giver det måske mening at tale om januar måned som en slags krisetid i miniformat.
 
Hvad gør vi i krisetider? Vi vender blikket indad, gemmer os inden døre og hygger os. Dine kunder hygger sig formentlig (også) på de sociale medier. Selvom de muligvis ikke har den store pengepung fremme, søger mange kunder god inspiration og brugbar viden om dig og din forretning. Overvej derfor at dele indhold i nyhedsbreve og på de sociale medier.  
  • Nyhedsbreve: lav et flow, så du automatisk og gentagende udsender udsalgsmails til dine kunder med en reminder om udsalget og dine gode tilbud
  • Sociale medier: del inspiration på Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, Google+ o.l. 

Sørg for at være tilstede og skabe værdifuldt indhold til dine kunder. Det betaler sig som regel på den lange bane, hvor du forhåbentlig bliver den heldige indehaver af loyale og tilfredse kunder.

God udsalgslyst!

Dine kunder slipper ganske givet for at ofre sig selv og deres gode humør under udsalget i de fysiske butikker. Et succesfuldt og veltilrettelagt udsalg på web er imidlertid langt fra selvskrevet! Således er der uden tvivl flere gode grunde til at overveje de forskellige måder, hvorpå du bedst muligt kommer igennem udsalget.
 
Husk at du døgnet rundt kan finde hjælp på SmartWebs YouTube kanal.
 
Kontakt SmartWeb her, hvis du har spørgsmål eller brug for hjælp.
 
Vi ønsker dig held og lykke med udsalget.

Ingen kommentar(er)
Skriv din kommentar

ALTID FRI SUPPORT

Vi har mere end 100 hjælpevideoer, en god online manual og du har mulighed for
at ringe og skrive til os - gratis!