Blog

Blog

Gør din webshop klar til jul

oprettet d. under Salg og markedsføring | Antal Læsninger: 3590

Gør din webshop klar til jul
Julen er ikke alene hjerternes fest. Den kan også blive enhver webshopejers fest. Skal den være en fest, kræver det dog lidt ekstra forberedelse og en portion strategiske overvejelser. I dette indlæg serverer vi en håndfuld (jule)godter, så du forhåbentlig kan komme godt igennem årets julehandel.

Høje forventninger

Ligesom sidste år spås julehandlen i 2014 at tage kegler. En undersøgelse foretaget af Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH) anslår, at hver femte julegave i år vil blive købt på internettet, og mere end hver tredje netbutik forventer en stigning på minimum 10 % i julehandlen sammenlignet med 2013. Desuden estimerer FDIH årets online julesalg til at snige sig op over 2 mia. kr. mod 1,2 mia. kr. sidste år.

Tilbud og bestillingsfrist

Først og fremmest er det en god idé ikke at vente alt for længe med dine allerbedste slutspurtstilbud. Selvom langt de fleste webshops garanterer levering frem til 19. december, er der mange kunder, der ikke har nerver til at vente så længe med at købe deres julegaver. Julehandlen topper typisk i midten af december, dvs. omkring d. 15. december. Derfor bør du overveje, hvornår du sætter ind med dine allerstærkeste tilbud.
 
For så vidt angår bestillingsfrist, er det vigtigt, at du løbende holder dig ajour med dine distributørers leveringsfrister. Sørg ligeledes for at orientere dine kunder om bestillingsfristen via dine forskellige kanaler – det være sig nyhedsbreve, website, sociale medier m.v.

Send nyhedsbrev hver søndag morgen

Det er en rigtig god idé at udsende nyhedsbrev hver søndag morgen i december. På den måde sørger du for at være ’top of mind’ i dine kunders bevidsthed, når de giver sig i lag med online juleshopping. Søndag er en god dag at sende nyhedsmail, da mange butikker holder søndagslukket, mens stort set alle har åbent om lørdagen.
 
Læs mere om, hvordan du med SmartWebs nyhedsbrev-modul let og enkelt opsætter og sender store mængder nyhedsbreve ud til dine kunder her.

Ren besked om lagerbeholdning

Sørg for at der er overensstemmelse mellem de produkter, du udbyder på din webshop, og de produkter, der rent faktisk er i din lagerbeholdning. Det er intet mindre end altafgørende, at du ikke ender i en situation, hvor du skuffer dine kunder. Skuffede kunder vender nemlig ikke tilbage til din webshop igen. Det er desuden en god idé at lægge en konkret plan for, hvad du gør, hvis en vare er udsolgt, eller hvis varen ikke når frem til kunden. Du kan – med større eller mindre usikkerheder in mente – estimere dit salg og vurdere din lagerbeholdning ved at kigge på dit salg op til og under jul sidste år.
 
Kort sagt: det er god service, når du giver dine kunder klar besked – også selvom det betyder, at du må informere om udsolgte varer eller langsommere leveringstid end forventet. Forsøg ikke at skjule lav lagerbeholdning, men oplys det altid tydeligt. Realistiske og ærlige informationer giver i sidste ende gladere kunder, og gør arbejdet en del sjovere for dine kundeservicemedarbejdere.

De tre s’er og gaveindpakning

Husk de tre s’er: service, service og service. Det er ganske enkelt lettere for dine kunder at købe julegaver på nettet, når du samtidig tilbyder gaveindpakning. Pointen er, at gaveindpakning giver dine kunder en god handelsoplevelse. De slipper ikke alene for at vente og stå i kø, de får oveni købet en ekstra service. Det resulterer i bedste fald i mere loyale og trygge kunder, som vender tilbage og køber flere varer på din webshop – også efter jul. 
 
Du kan læse mere om SmartWebs gaveindpakningsmodul her.

Jeg ønsker mig…

Du kan potentielt øge julesalget, hvis du gør det muligt for dine kunder let at oprette og tilføje varer til en personlig ønskeliste, som andre brugere kan søge i.
 
Med en SmartWeb webshop kan du vælge at slå ønskeliste til under shopindstillinger. Se hvordan her. Derudover kan du let benytte Addwish på din SmartWeb webshop. Addwish er en integration, som gør det muligt for dine kunder at lave ønskelister, de kan dele med venner og familie. Via Addwish kan venner og familie således koordinere, hvem der giver hvad, og når gaven skal købes, bliver kunden guidet direkte til din webshop. Læs mere her.
 
GrevernesGolfshop.dk er et eksempel på en webshop, der benytter Addwish.

Mobile enheder spiller en større rolle

Det er efterhånden svært at se bort fra, at mobile enheder fylder mere og mere. Selvom især smartphones har en relativt lav konverteringsrate, bør du ikke undervurdere den kendsgerning, at dine kunder i høj grad anvender mobile enheder til research forud for potentielle køb. For så vidt angår tablets, nærmer de sig desktop, når det kommer til konverteringsrate.
 
Hvad enten dine kunder besøger din webshop fra smartphone, tablet eller desktop, er der med andre ord god grund til at sørge for, at de kan finde de produkter, de søger, og ikke mindst får en god oplevelse på din webshop. Med en webshop, der er responsive og dermed optimeret og tilpasset de forskellige mobile enheder, øges chancen for senere køb fra desktop.
 
Læs mere om responsive web design her og her.

Overvej din brug af AdWords

I december måned er der en markant større konkurrence, hvad angår AdWords. Det skyldes, at langt de fleste webshops er særligt aggressive for at tiltrække kunder. Det medfører, at klikpriserne stiger under julehandlen, hvorefter de falder kraftigt igen efter jul, idet mange webshop sætter deres kampagner på pause.
 
Sælger du produkter, som dine kunder ikke kun køber til julegaver, men også til eget forbrug, kan det derfor være en fordel at skrue op for dine AdWords i dagene efter jul. På den måde får din webshop billige klik, da konkurrencen er lavere. Det kan være, du sælger varer og ’hverdagskøb’, f.eks. personlig pleje, som kunderne godt kan vente nogle dage med at få leveret. Et godt råd er at kigge i din webanalyse og undersøge din konverteringsrate fra d. 24.-26. december. Er konverteringsraten uændret, er det oplagt at skrue op for AdWords, mens dine konkurrenter holder julefri. Er konverteringsraten lavere, er dine kunder sandsynligvis blot inde for at tjekke din returpolitik og deres muligheder for at bytte julegaver. Her vil det ikke give megen mening at bruge penge på AdWords.

God fornøjelse med julehandlen!

Der er ingen tvivl om, at der er meget, du kan gøre for at øge og forberede dit julesalg. December er ikke kun en travl måned for webshopejere, dine kunder har også travlt. Det er derfor vigtigt, at du husker, at december måned i høj grad former dine kunders opfattelse af din webshop. Det gælder med andre ord om at give dine kunder en god oplevelse i december, så de vender tilbage til din webshop resten af året.
 
Husk at du kan finde hjælp døgnet rundt på SmartWebs YouTube kanal.
 
Kontakt SmartWeb her, hvis du har spørgsmål eller brug for hjælp.
 
Rigtig god fornøjelse med julesalget.

Ingen kommentar(er)
Skriv din kommentar

ALTID FRI SUPPORT

Vi har mere end 100 hjælpevideoer, en god online manual og du har mulighed for
at ringe og skrive til os - gratis!