Blog

Blog

Når du skal flytte din webshop til SmartWeb

Oprettet d. under Opstart af webshop | Antal Læsninger: 4463

Når du skal flytte din webshop til SmartWeb

Hos SmartWeb er vi vant til at flytte webshops fra andre webshopsystemer. Vi har gjort det mange gange i mange år. Det har givet os god erfaring med de opgaver, der typisk knytter sig til sådan en flytning.
 
I langt de fleste tilfælde kan vi gøre det meste for dig. Alligevel er det dog vigtigt, at du selv deltager og tager aktiv del i processen – f.eks. ved at tjekke tingene igennem, indstille dine betalingsmetoder og fragtmuligheder m.m.

Domæner

I forbindelse med flytningen af din webshop opretter vi en demoside. Denne demoside placeres på et midlertidigt domæne, som vi tilbyder. Når alt er parat, tilknytter du blot dit eget domæne i stedet.

Data som flyttes

Når vi flytter dine produkter, gør vi det ved hjælp af en eksportfil fra din nuværende webshop. Eksportfilen importerer vi ind i SmartWeb systemet. Laver du efterfølgende ændringer på din webshop, er det vigtigt, at du er opmærksom på, at disse ændringer ikke kommer med over på den nye webshop. Derfor kan det være en god idé at sende en ny fil til os, hvis der går en længere periode, før du godkender flytningen (og du har lavet ændringer i mellemtiden). Men det er en god ide ikke ændre for meget på sit indhold lige inden eller efter en flytning. Gør man det, så kan søgemaskinene have svært ved at finde ud af flytningen. F.eks. hvis man sletter og omstrukturerer kategorier.
 
Det mest optimale er, at du tilføjer så meget data som muligt, når du laver eksportfilen. Jo mere data filen indeholder, desto mere har vi mulighed for at importere over på din nye webshop.
 
Som oftest flytter vi dine produktkategorier, produkter, varianter for produkter, produktbilleder og links for kategorier/produkter. Det er som udgangspunkt muligt at flytte alle de informationer, der kan eksporteres ud af din nuværende webshop (dvs. de data, der findes i eksportfilen).
 
Hvis filen indeholder SEO title, keywords og description, importerer vi også det med over i det nye webshop system. Med SmartWeb får du desuden nye redskaber til at forbedre dine placeringer på søgemaskinerne, hvis du ikke havde mulighed for at søgemaskineoptimere i dit gamle system.

I forbindelse med en flytning trækker (lister) de fleste webshop systemer desværre ikke alle produktbilleder ud fra databasen. Derfor skal dine produktbilleder som oftest trækkes manuelt ud af webshoppen. Har du f.eks. 200 produkter, vil en udvikler skulle bruge rigtig mange timer på at hente dem manuelt. Vi anbefaler derfor, at du selv tilføjer de billeder, der mangler.
 
Skulle du i øvrigt – mod al forventning – ønske at flytte dine data ud af SmartWebs webshopsystem, har vi gjort det let for dig at flytte dine data gennem et fast import/eksport modul. Læs mere her.

Duplikeret indhold

Alle webshopejere ønsker en god placering i søgemaskinerne, da det som regel medfører flere kunder ’i butikken’ og forhåbenligt flere ordrer. I den forbindelse er det vigtigt at håndtere flytteprocessen korrekt.
 
Når du flytter din webshop til SmartWeb, sørger vi samtidig for at blokere adgangen for søgemaskinerne. Det gør vi, da det indhold, der ligger på dit nuværende domæne, er identisk med det, der ligger på demosiden. Det kaldes ’duplicate content’ eller kannibalisme. Siderne ”spiser” af hinandens værdi, og det straffes hårdt af Google. Med andre ord risikerer du at miste din nuværende placering i den organiske søgning på Google, hvis ikke dit indhold håndteres korrekt.

Når dine produkter får en ny adresse

Under flytningen af dit indhold laver vi en omdirigering af dine produkters links – fra det gamle til det nye link. Formålet med dette er at sikre, at produkternes links ikke mister deres placering på Google. Derudover medfører omdirigeringen, at de produkt links, som du eller dine kunder har oprettet på diverse sider, stadig virker. Helt konkret svarer det til at flytte fra en lejlighed til et hus. Her meddeler man typisk sin flytning til Post Danmark, som derefter eftersender – eller omdiriger – de breve, der sendes til din gamle adresse til din nye adresse.

Når du flytter dine indholdssider

Vi laver ikke SEO redirects på dine indholdssider (sider med tekst og billeder, f.eks. forsiden og info sider). Grunden til, vi ikke gør dette, er, at du typisk selv kopierer eksisterende indhold over på de nye sider. Du har dog mulighed for selv at lave SEO redirects på disse sider (altså melde flytning af links).
 
Du kan læse vores manual og se vores videopræsentation, som forklarer, hvordan du selv opretter SEO redirects her. Du kan også læse mere om SEO under flytningen her.

Hvordan finder du adresserne på alle dine indholdssider?

Der findes flere forskellige værktøjer, som kan lave en liste over alle de links/adresser, du har på din webshop, f.eks. Google webmaster toolsXenu eller Screaming Frog. Formålet med en liste er at gøre det meget hurtigere at omdirigere dine links. Desuden kan du bruge programmerne til at teste, om alle links er omdirigeret korrekt, når webshoppen er flyttet.
 
Såfremt du under ”sprog og domæner” har indstillet din SmartWeb webshop til at blive læst uden www. i adresselinjen, husk da at oprette din hjemmeside i Google webmaster tool uden www. Alternativt kan du oprette webshoppen både med og uden www. og efterfølgende fortælle Google webmaster tool hvilken læsning, du fortrækker.

Når du går online – åbner for frontend

Når vi overdrager webshoppen til dig, er ”Frontend” stadig lukket. I det øjeblik du er klar til at gå online, er det vigtigt, at du husker at fjerne den blokering for søgemaskinerne, der tidligere sikrede, at søgemaskinerne ikke indekserede din demo webshop. Fjerner du ikke blokeringen vil dine placeringer på søgemaskinerne forsvinde.

Du åbner for ”Frontend” ved at gå ind i administrationen på din SmartWeb webshop og trykke på: Kontrolpanel > Webshop > Shopindstillinger > Generelt.
 
Her skal du ud for ”Frontend status” vælge ”Åben”. Derefter går du ned i "Mit abonnement" og udfylder faktureringsoplysninger og vælger en webshop pakke.

Her er links til vores guide og video om, hvordan du kommer online med din webshop:
 
Se guiden i vores manual her.
 
Se videoen her.

Vi hjælper dig

Du er naturligvis meget velkommen til at kontakte SmartWeb (kontakt os her), hvis du ønsker yderligere rådgivning.

Der skal tages forbehold for eventuelle ændringer i ovenstående oplysninger.


Ingen kommentar(er)
Skriv din kommentar

ALTID FRI SUPPORT

Vi har mere end 100 hjælpevideoer, en god online manual og du har mulighed for
at ringe og skrive til os - gratis!