Blog

Blog

11 tips til Black Friday

oprettet d. under Salg og markedsføring | Antal Læsninger: 2941

11 tips til Black Friday

Julehandlen bliver sparket i gang på Black Friday (d. 25/11/2016) og er den største salgsdag for rigtigt mange webshops.

Flere af de største webshops er allerede forberedte - er du? Hvis du ikke helt ved hvordan du skal gribe dagen an får du her 11 gode tips, hvad du kan gøre.

 


Hvorfor Black Friday?


Inden du får mine 11 tips vil jeg lige kort forklare, hvorfor du skal gøre noget ud af Black Friday. 

I 2015 steg salget på Black Friday med 274% og markerede sig som den største salgsdag for rigtig rigtig mange webshops. Vi lavede en undersøgelse af Julehandlen 2015 og den viste bl.a. at salget på Black Friday "ikke gik udover" det almindelige julesalg.

 

Det betyder - i den korte version - at salget på Black Friday er "ekstra". Du kan også drage fordel at den hype der er på Black Friday og øge dit salg, men du skal selvfølgelig ikke give rabatter på alt i din forretning, hvis din margin ikke kan tåle det. I stedet skal du tiltrække kunder med rabatter på strategisk udvalgte produkter.

 

Vores undersøgelser af julehandlen viser, at salget topper i midten af december måned. Derfor er Black Friday en god mulighed for at gøre sig bemærket og tiltrække de travle julekunder.

 

Eftersom salget er så højt kan du overveje at holde din kundeservice ekstraordinært længe åbent, så du kan hjælpe alle de kunder, der shopper på Black Friday. Hvis du gør, så husk også at gøre opmærksom på det.

 


11 tips til Black Friday


Her er først et overblik over de 11 tips. Jeg gennemgår dem hver for sig efterfølgende. Jeg har brugt min egen "eksempel" webshop (Dargo) til at illustrere, hvordan du helt konkret kan arbejde med de forskellige punkter.

Iøvrigt har jeg skrevet et blogindlæg om hvordan du opsætter din SmartWeb webshop som Dargo, hvis du også gerne vil style din webshop i mørke farver.

 

 

Din hjemmeside/ webshop

1. Fremhæv de gode priser

2. Udnyt vores gratis nedtællingsfunktion

3. Opret en produktkategori

4. Opret en landingpage

 

Sociale medier

5. Del de gode tilbud

6. Opret et event/ begivenhed

7. Lav et "warmup" giveaway

 

E-mail

8. Udsend nyhedsmails

9. Indsaml nyhedsbrevstilmeldinger

 

Annoncering

10. Annoncér på Adwords

11. Annoncér på alle kanaler

 

 

 


1. Fremhæv dine gode priser


Gør det tydeligt for dine kunder, at du giver ekstra gode priser på Black Friday. Eksempelvis ved at bruge forsidebanneret. Der er mange måder at gøre opmærksom på dine tilbud på din webshop. At bruge forside banneret er en god idé, fordi det skaber blikfang med et stort grafisk banner og det er noget af det første dine kunder vil se, når de er inde på din webshop. Derudover er det nemt, at gøre. Du kan se et et eksempel på hvordan det kan se ud her.

 

Se forsidebanneret Live

 


2. Udnyt vores gratis nedtællingsfunktion


Indfør en ”counter” der tæller ned og gør opmærksom på at der er tidsbegrænsning på de gode priser – det haster at de skal bestille.

Ligeledes kunne du have en nedtælling til Black Friday for at opbygge en spænding omkring dagen. Ved at bruge nedtællingsmuligheden kan du bruge Black Friday til mere end at give rabatter på selve dagen. Vi har lavet en gratis counter app, som du kan bruge på din webshop til netop dette.

Du kan læse mere om hvordan man bruger nedtælleren her: Counter App

 

Nedenfor har vi vist hvordan counteren kan se ud (nedtællingsfunktion i toppen webshoppen).

 

Se counteren Live

 

Som du kan se, er der en ”læs mere” knap tilknyttet nedtælleren. Vi har brugt denne funktion til at linke til vores ’Black Friday landingpage’, som du kan læse mere om i punkt 4.

 

På selve dagen kunne ”læs mere” i stedet linke ind til din Black Friday produktkategori, som vi fortæller om i det efterfølgende punkt.

 


3. Opret en "Black Friday" produktkategori


Ved at oprette en produktkategori med alle Black Friday produkterne, skaber det mere overskuelighed for dine kunder. Derved kan de nemt danne sig et overblik over hvilke tilbud du har, og hvad de gerne vil have. Du kan også linke til produktkategorien fra dit forsidebanner eller nedtællingsfunktionen.

 

Se kategorierne Live

 


4. Opret en landingpage


Siden har med formål at forklare hvad du gør på Black Friday. I SmartWeb kan du hurtigt lave en landingpage som fortæller om din webshops Black Friday planer. Du kan fx løbende oplyse om tilbud (for at fange kunders interesse), afholde konkurrencer eller fortælle, hvor jeres kunder vil kunne finde tilbud osv. Det kunne for eksempel være at du opretter en produktkategori.

Derudover kan du oplyse om en række praktiske ting, såsom at i holder support længere åben, særlige retur- og leveringspolitikker osv. 

 

Jeg har opsat et live eksempel her, så du kan hvordan det kunne se ud: Landingpage eksempel

Billedet nedenfor skulle også gerne give en fornemmelse af det.

 

Se landingpage Live


5. Del de gode tilbud


Sørg for at kunderne kan dele de gode tilbud på Sociale Medier.

Du kan opfordre dine kunder til at dele tilbuddet med andre, hvis de kender nogen, som kunne få glæde at tilbuddet. Derved øges dine chancer for at nå ud til mange flere potentielle kunder.

 


6. Opret et event/begivenhed


Opret et Black Friday event på din Facebook side med dato for afholdelse, så dine kunder får begivenheden i kalenderen. Tænk hvor fedt det ville være, at det står i dine kunders kalender, at de skal til Black Friday hos dig d. 25/11!

Når dine kunder deltager i eventet kan deres venner se det, og det er derfor en nem måde at nå ud til endnu flere potentielle kunder på. Du kan også løbende poste nyheder, kommende tilbud osv. i eventet for at skabe interesse.  

 


7. Lav et 'warmup' giveaway


Lav evt en ”warmup” give away (en gave/ konkurrence), så du er ’top of mind’ hos potentielle kunder.

En konkurrence er en god måde at blive set og hørt på. Jo mere opmærksomhed du kan skabe omkring din webshop inden Black Friday jo bedre. En af forudsætningerne for at sælge meget på Black Friday er, at der kommer en masse trafik ind på din webshop på dagen. Ved at være ’top of mind’ hos dine kunder på dagen, øger bestemt dine chancer for dette.

Det kunne være så simpelt som en konkurrence på facebook, hvor du udlover en gave, og dine kunder skal svare på et simpelt spørgsmål, som fx kunne lyde således:

Fortæl os hvilket af vores produkter du håber kommer på tilbud til Black Friday og vær med i konkurrencen om af vinde ”produkt”.

Dermed får du både skabt opmærksomhed omkring din webshop, dine produkter og får informationer om hvilke produkter der er særligt interessante for dine kunder. 

 


8. Udsend nyhedsbrev


Send et nyhedsbrev ud om at du holder Black Friday, så kunderne husker at kigge på dine produkter.

Nyhedsmails er også en god måde at at blive husket af dine kunder. Evt. Kan du opfordre til at kunderne deler nyhedsbrevet med deres venner, da dette vil kunne skabe endnu større opmærksomhed omkring din Black Friday kampagne.

Vi har lavet vores forslag til en Black Friday mail i Mailchimp. Du kan se vores udkast til en nyhedsmail lige her: 

 

 


9. Indsaml nyhedsbrevstilmeldninger


Sørg for at samle nyhedsbrevstilmeldinger ind i god tid – gør det tydeligt, hvor man som kunde, skal tilmelde sig for at få alle de gode tilbud. Du kan evt. bruge Sleeknote til at få indsamlet en masse nyhedsbrevstilmeldinger.

Du kan også opfordre folk til at tilmelde sig dit nyhedsbrev på din Black Friday landingpage. Når de har klikket sig ind på din landingpage, er der stor sandsynlighed for at det er fordi at de er interesseret i dine tilbud på Black Friday, og derfor ville nyhedsbrevet også være enormt relevant for dem.

Derudover kan et kriterie for at deltage i din Black Friday konkurrence være at man skal indtaste sin   E-mail. Derved får du en masse nye e-mail leads. Dette kan man netop også bruge Sleeknote til, som du kan se i eksemplet her:

 

 


10. Annoncér via Adwords


Overvej om du skal annoncere på ordet ”Black Friday” via Adwords. Så kunderne finder din webshop, når de Søger på ”Black Friday + det produkt du sælger”.

Man kunne forestille sig at mange kunder er på jagt efter bestemte produkter på Black Friday og derfor er det en god måde at fange alle de kunder, som er interesseret i netop dit produkt. 

 


11. Annoncér på alle kanaler


Husk at annoncere på alle kanaler. Hvis du annoncerer på steder som Facebook, Instagram osv. så lav en speciel annonce til lejligheden. 


Ingen kommentar(er)
Skriv din kommentar

ALTID FRI SUPPORT

Vi har mere end 100 hjælpevideoer, en god online manual og du har mulighed for
at ringe og skrive til os - gratis!