Blog

Blog

Hvorfor Logo’er og deres placering er vigtige for din webshop

oprettet d. under Trends og inspiration | Antal Læsninger: 5947

Hvorfor Logo’er og deres placering er vigtige for din webshop

Hvorfor logoer er vigtige

Et logo er en vigtig del af din webshop. Logoet er frontfiguren på din webshop og det giver din webshop en unik grafisk identitet. Et logo er et grafisk udtryk for din virksomhed og brand og det er derfor med til at skabe tillid og troværdighed hos dine kunder. Jo oftere besøgende ser dit logo jo mere tilbøjelige er de til at huske dit brand. Logoet er altså medvirkende til at dine besøgende kan genkende din virksomhed og de vil derfor være mere tilbøjelige til at handle hos dig igen. Folk er altid mere tilbøjelige til at stole på en virksomhed de genkender/har hørt om – end en de ikke kender. 

Udover at logoet er med til at skabe din webshops visuelle identitet, er det også en vigtig del af de besøgenes brugeroplevelse af din side.

Logoet går oftest igen på alle sider, og giver dine besøgende en idé om at de klikker rundt på din webshop. Det er vigtigt at fortælle de besøgende at de stadig befinder sig på netop din side, når de klikker rundt, da et klik kan føre én et helt nyt sted hen på nettet. Dermed undgår man altså forvirring og usikkerhed hos de besøgende. Udover at logoet skal vises på alle sider, skal logoet også være et klikbart element som fører de besøgende tilbage til din webshops startside. Hvis dine besøgende forvilder sig et sted hen på din side hvor de ikke ønskede at havne, eller er færdige med at kigge kan de nemt starte forfra ved at klikke på dit logo. 

 

Traditionelt set er logoet placeret i venstre hjørne af siden. Besøgende har vænnet sig til at finde logoet i venstre side, da det i lang tid har været normen at have logoet placeret her. At lave logoet centreret eller vise det i højre side kan ifølge Nielsen Normann group skade både genkendelsen af logoet, men også brugervenligheden af siden. Dette skyldes at brugere er vant til at se logoet i venstre side og ved derfor, at de skal klikke der for en returnere til startsiden. Flere og flere vælger at have centrerede logoer på grund af responsive designs og mobilvenlige sider. Du kan læse mere om responsive designs her.

På mobilvenlige sider findes menuen oftest i venstre hjørne og logoet flyttes dermed til midten af siden. På mobilvisninger står menuen og logoet ved siden af hinanden – ser man siden på en desktop bliver mellemrummet mellem de to langt større. Det kan skabe forvirring at have menuen i ventre side, da det er her brugere automatisk vil trykke for at komme tilbage til startsiden. Her havner de midlertidigt i menuen i stedet for.  Se eksemplet herunder.

 

Eksempel på et mobilvenligt site med centreret logo:

På mobil visning:

Her ses at menuen er placeret i venstre side og logoet er centreret.

Når siden vises på desktop ser det sådan ud:

Her kan man se at menuen stadigvæk findes i venstre side og logoet stadigvæk er centreret.

 

 Her kan du se et eksempel hvor hvordan det ser ud når man har logoet i venstre side på både desktop siden og på den mobilvenlige side.

Sådan ser vores mobilvenlige side ud:

Her man kan se at Menuen er placeret i højre side, og at logoet stadigvæk er at finde i venstre.

På desktop:

Her er logoet også placeret i venstre side.

 

Nielsen Normann Group har undersøgt om det påvirker genkendelsen af ens brand og brugervenligheden af siden at have logoet centreret i stedet for i venstre side. 

Hvad Nielsen Normann Group fandt ud af

Nielsen Normann Group undersøgte 8 sider med et centreret logo og 6 med logoet i venter side. 50 deltagere skulle fra de forskellige sider klikke sig ind i deres indkøbskurv og herefter finde tilbage til de forskellige siders startside. Formålet var at se hvor hurtigt brugerne kunne finde tilbage til startsiden, hvilket kunne klares vha. et klik på logoet.

Resultatet af undersøgelsen var at brugerne på sider med et centreret logo fejlede 6 gange så oftere med at komme tilbage til startsiden med ét klik end brugerne på en side med et venstre placeret logo. Derudover undersøgte de også om brugere bedre huskede brands hvis de var placeret til venstre vs. centeret. Her fandt de ud af at forskellen mellem de to ikke var voldsom stor, men at siderne hvor logoet var placeret til venstre klarede sig en lille smule bedre end når deres logo var centreret.

Læs hele undersøgelsen her.

Det man kan lære af denne undersøgelse er at brugere forventer at finde logoet i venstre side, og det giver derfor brugere en nemmere brugeroplevelse at have logoet placeret her. Det at kunne komme hurtigt tilbage til startsiden når man manøvrerer rundt på en side er vigtigt fordi man risikerer at miste kunder som giver op, og dropper besøget, hvis de ikke kan finde rundt på siden eller ikke kan finde startsiden.

Grundet vigtigheden af branding og brugervenligheden på en webshop eller hjemmeside, anbefaler Nielsen Norman Group, at man skal undgå et logo design som giver en negativ effekt på disse ting. For at sikre at du får mest mulig værdi ud af dit logo skal du placere dit logo, så du er sikker på at dine besøgende vil kunne se og finde det. 

 

 


Ingen kommentar(er)
Skriv din kommentar

ALTID FRI SUPPORT

Vi har mere end 100 hjælpevideoer, en god online manual og du har mulighed for
at ringe og skrive til os - gratis!