Blog

Blog

SmartWeb - fra iværksætter til etableret virksomhed

oprettet d. under Trends og inspiration | Antal Læsninger: 6498

SmartWeb - fra iværksætter til etableret virksomhed

Selvom vi i SmartWeb for længst er blevet en etableret virksomhed, holder vi stadig fast i ”iværksætter-kulturen” fra dengang, vi startede op. Kreativiteten, hurtigheden og team-ånden er en del af den kultur, som er med til at gøre SmartWeb unik. Samtidig gør det os i stand til at forstå og være i dialog med de mange iværksættervirksomheder, som bruger vores produkt.
 
Der er mange udfordringer, når virksomheden vokser, og opgaverne fordeles ud på flere hænder. Den største er nok at føre den passion og kultur, som virksomheden bygger på, videre til de nye, som starter. Jeg mener ikke, at vi har fundet formlen eller det endelige facit i SmartWeb. Men vi har en række områder, som har virket for os. Forhåbentlig kan det være til inspiration i din virksomhed.
 

1. Hold fast i virksomhedens DNA

Det vigtigste er at være tro mod det grundlag, som virksomheden er startet på. Man kan kalde det virksomhedens DNA. I SmartWeb er det lysten til sammen at drive og udvikle SmartWeb til at være det nemmeste system for vores kunder. Det mindset forsøger vi at huske hinanden på hver dag. Man kan nemt lade sig rive med af nye tendenser i markedet - men hvis det grundlæggende ikke gør det nemmere for vores kunder at drive webshop, så skal vi ikke gøre det.
 

2. Sørg for, at alle kan se målet

Når virksomheden vokser, er det vigtigt, at alle kan se det mål, som du kan se. Og ikke mindst ved, hvordan man kan påvirke det. Målet kan opdeles i et strategisk mål, og derefter nogle mindre delmål på den korte bane f.eks. inden for et år. Det er vigtigt, at målene er målbare, så man kan evaluere på dem.
 
I SmartWeb er det overordnede mål at lave det nemmeste system og service for vores kunder. Det er et strategisk mål, hvor der altid er plads til forbedring. Derfor er det også vigtigt for os at have nogle delmål, så vi bevæger os i den rigtige retning.
 
Hvert år sætter vi derfor en række målbare delmål, som vi alle kan følge med i - og påvirke. Vi evaluerer hvert kvartal på målene. På den måde ved vi alle, hvornår SmartWeb er en succes, og hvornår vi skal knokle lidt ekstra for det.
 

3. Forstå kundernes behov

Alle i virksomheden skal kende målgruppen og forstå det behov, som produktet udfylder. Ellers kan man ende med at levere et produkt eller service, som ikke længere passer til målgruppen.

Det er samtidig en fordel hvis alle prøver at arbejde med kunderne, f.eks. sidde en uge i kundeservice. Det giver en god forståelse for, hvornår produktet skaber værdi og giver samtidig et højt engagement ud mod kunderne.
 

4. Det bedste er aldrig godt nok

Når virksomheden bliver større og mere etableret, er det vigtigt, at man ikke bliver for fastlåst i sin tankegang. Selvom der er ting, som fungerer rigtig godt, skal man passe på med ikke at udfordre det med nye tanker. Markedet ændrer sig hurtigt. Derfor er det, der engang var smart, måske ikke længere det smarteste.

I SmartWeb mener vi, at produktet og vores service altid kan blive bedre. Vi har med andre ord ingen ”hellige køer”, altså ting, som ikke må ændres. Det skaber en sund kreativitet, hvor alt bliver genovervejet og fin-tunet.
 

5. Alle laver fejl

Når tingene hele tiden ændrer sig, virksomheden vokser, og man har fart på, så vil der ske fejl. Det vigtige er, at man lærer af sine fejl, og ikke laver de samme fejl igen. Den kultur er vigtig at holde fast i, i en virksomhed som SmartWeb. Selvom det er nemt at dyrke 0-fejls-kultur, så dræber det kreativitet og videreudvikling. 

Derfor arbejder vi internt i SmartWeb med vores processer og evaluerer løbende på de fejl, vi laver, så vi ikke laver dem igen. Samtidig har vi valgt en række fokusområder ud, hvor vi ikke vil have fejl. På den måde lever vi op til vores kunders forventninger, men har også forståelse for, at fejl sker.
 

6. Det skal være fedt at gå på arbejde

I SmartWeb vil vi gerne have, at alle skal synes, det er fedt at gå på arbejde. Det har de fleste nemt ved, da alle i SmartWeb teamet mere eller mindre arbejder med deres passion, f.eks. at programmere. Indimellem er der dog også trælse opgaver, eller man har en dårlig uge.

Derfor forsøger vi at skabe et sted, hvor alle synes, det er fedt at komme. Det er både inden for det faglige og det sociale. Men mindst lige så meget rammerne omkring arbejdet. Det er vigtigt, at man ikke får opbygget en masse bureaukratiske strukturer, mens man vokser. Der skal være struktur på arbejdspladsen, men det er vigtigt, at den føles som fleksible rammer, der er med til at hjælpe én med sit arbejde, i stedet for firkantede regler, der hæmmer ens frihed.
 
Jeg håber, dette indlæg kan være til inspiration i andre virksomheder, der vokser sig større. Hvis du har andre inputs til at holde fast i og videreføre kulturen i din virksomhed, er du mere end velkommen til at skrive dem nedenfor.


Ingen kommentar(er)
Skriv din kommentar

ALTID FRI SUPPORT

Vi har mere end 100 hjælpevideoer, en god online manual og du har mulighed for
at ringe og skrive til os - gratis!