Blog

Blog

Den online julehandel 2015

oprettet d. under Trends og inspiration | Antal Læsninger: 4480

Den online julehandel 2015
Online handel har de seneste år været stigende og DIBS (Kilde:DIBS) anslår at 2015 blev et nyt rekordår for dansk E-handel. Det kan også ses på årets julehandel. Flere og flere vælger at købe deres julegaver over nettet. I perioden 23 november frem til 13. december steg nethandelen med 9 % i forhold til sidste år. Julehandlen toppede 14. december, hvorefter tendensen frem til 24 december var dalende med undtagelse af 21. december, som gav et udsving. Dette skyldes at 21. december ofte er sidste chance for at bestille varer, hvis de skal leveres inden juleaften. 
 
Figur 1. Køb (mio. kr.) pr. dag i juleperioden (1/11 til 24/12)
Black Friday
På Black Friday kunne man også mærke at online handelen var stigende i 2015. Det er tydeligt at danskerne for alvor har fået øjnene op for Black Friday på nettet. Salget på Black Friday 2015 steg med 245%(kilde:SmartWeb Black Friday) i forhold til sidste år og man må konstatere at dagen blev en stor succes for net butikkerne. Black Friday kickstartede julehandlen 2015 og trods den store omsætning på dagen, gik det ikke ud over resten af julehandlen. Black Friday er altså ikke til at komme uden om mere, og dagen er også vigtig at have med i tankerne når strategien for julehandlen 2016 skal planlægges.
Læs mere om hvordan det gik på Black Friday her.

Mobile enheder
I 2015 blev det også mere populært at handle over sin Smartphone eller tablet. Dette kom også til udtryk under julehandlen. I 2014 blev 25.61% af alle julehandel indkøb online foretaget fra en smartphone eller en tablet. I 2015 steg tallet med 6.82% og det endte med at næsten 1/3 del af alle køb blev foretaget fra netop smartphones og tablets (32.43%) (Kilde: SmartWeb julehandel). Det er ikke til at komme uden om at flere og flere forbrugere benytter sig af mobile enheder når de handler på nettet og intet tyder på, at dette vil ændre sig i 2016. Derfor er det en god idé som webshop ejer at have en mobil enheds strategi for julehandelen 2016. Et eksempel kunne være at sikre sig at webshoppen er responsiv, og derved kan vises optimalt på alle platforme.
Du kan læse mere om mobile enheder og et reponsivt design her.

Forsendelser til udlandet
I 2015 var julehandlen online stigende, og denne stigning skyldtes primært danskere som handlede på danske webshops. Af den samlede online julehandel i 2015 blev 5.99 % af pakkerne sendt til udlandet. Dette er en stigning på lige over 1 % i forhold til 2014, som lød på 4,86%. Der har altså ikke været den store stigning i pakke forsendelser til udlandet. Danskerne handlede til gengæld 33% af deres julegaver i udlandet (Kilde: fdih).
De 3 mest populære lande at sælge julegaver til i 2015 var:

1. Norge
2. Sverige
3. Tyskland

Norge er det land som købte flest julegaver i de danske webshops, og det kunne derfor være en mulighed at udvide sin forsendelse til Norge i juleperioden, og derved potentielt åbne op for et nyt marked. Det er nemlig ikke så besværligt at sende pakker til Norge, og hvordan man gør, kan læses her.

Vi har lavet en række statistikker omkring julehandlen 2015. Man kan blandt andet se et Danmarkskort over, hvor meget hver by brugte på julehandlen online (kr/ indbygger) - sammenlignet med landsgennemsnittet. Du kan se alle statistikkerne her.
.

Ingen kommentar(er)
Skriv din kommentar

ALTID FRI SUPPORT

Vi har mere end 100 hjælpevideoer, en god online manual og du har mulighed for
at ringe og skrive til os - gratis!