Blog

Blog

Få styr på de nye EU klageregler

oprettet d. under Regler | Antal Læsninger: 7769

Få styr på de nye EU klageregler
Vidste du, at alle webshops fra 15. februar skal linke til ODR – et nyt europæisk online klageorgan – hvortil forbrugere med bopæl i andre lande end Danmark kan klage, hvis de er utilfredse med en handel på en webshop?
 
Men bare rolig; der er hverken behov for panik eller svedige håndflader. Den nye regel er nemlig forholdsvis nem at gå til, og herunder kan du se, præcis hvad de nye regler betyder for din shop og hvad du skal gøre for at leve op til dem. 


Hvad betyder de nye regler?

Rent praktisk vil det med de nye regler fungere sådan, at du modtager en mail fra platformen hver gang en kunde klager. Du skal nu tage stilling til, om du ønsker at tage dialogen med den pågældende kunde via ODR platformen, eller om han/hun må tage sagen videre til det danske Center for Klageløsning


Hvad skal du huske

For at leve op til reglerne, skal det fremgå, at dine danske kunder kan klage til det danske Center for Klageløsning samt at eventuelle udenlandske kunder kan klage via følgende link til ODR platformen. http://ec.europa.eu/consumers/odr/.  
 
Det betyder, at du skal indsætte et nyt afsnit i dine handelsbetingelser og eventuelt også under det kundeservicepunkt, du formentlig har på din webshop. Du kan f.eks. benytte følgende:
 
Hvis du vil klage over dit køb, skal du rette henvendelse til (indsæt kontaktinformation for relevant person/enhed i webshoppen). Hvis det ikke lykkes os at finde en løsning, kan du indgive en klage til (indsæt rette klagenævn for din webshop, eksempelvis Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens Center for Klageløsning, Carl Jacobsens Vej 35, 2500 Valby, via www.forbrug.dk) Du kan også anvende EU-kommissionens online klageportal, hvilket dog hovedsageligt vil være relevant, hvis du er forbruger med bopæl uden for Danmark. Du finder klageportalen her: http://ec.europa.eu/consumers/odr/.
 
Vær opmærksom på, at såfremt en reel tvist mellem dig og en forbruger måtte opstå, så skal ovenstående tekst desuden gives til forbrugeren på et varigt medium. Det kunne eksempelvis være per mail. 


Brug for hjælp?

Er du i tvivl om, hvad reglerne betyder for lige netop din webshop, eller har du behov for hjælp til at få dem implementeret korrekt, er Forbruger Europa det rette sted at henvende sig. Send din forespørgsel til odr@forbrugereuropa.dk
 
Er din webshop e-mærket, har du desuden mulighed for at kontakte vores jurister på medlemsservice@emaerket.dk 


Sådan gør du i din SmartWeb løsning 

Der er 3 punkter vi foreslår du tilpasser i din SmartWeb løsning:

1. Ændre i afsnittet ";Klageadgang"; i dine handelsbetingelser
2. Indsætte link til Det Europæiske klagesystem under dit link til kundeservice/kontaktinformation
3. Ændre afsnittet med ";Klageadgang"; i handelsbetingelserne i din e-mailtekst til ordrebekræftelsen
 

Afsnittet ";Klageadgang"; i handelsbetingelser


Som standard finder du dine handelsbetingelser i din SmartWeb administration her:

Sidetræ --> Information --> Handelsbetingelser. Her vælger du ";Sideindhold";.



Under afsnittet ";Klageadgang"; i dine handelsbetingelser indsætter du ovenstående forslag til tekst fra e-mærket og tryk ";Gem";.



Husk at tilpasse relevant tekst så den passer til din webshop. Dine Handelsbetingelser er nu opdateret efter de nye regler.

Indsæt link til det Europæiske klagesystem

En god ide vil være at oprette et direkte link for udenlandske borgere til det Europæiske klageportal - ODR.
Vi anbefaler at du ligger den under menuen hvor du generelt informerer om handelsbetingelser eller kundeservice generelt.




For at oprette link på ovenstående billede går du ind under:

Sidetræ --> Klik på ";Opret link"; i bunden af sidetræet.




Herefter udfylder du link og titel på linket. Vi har valgt at navngive det ";EU Complaint System ODR"; da dine kunder måske ikke ved hvad ODR betyder.





Herefter skal du huske at publicere linket ved at trække det op i menuen hvor du vil have det til at ligge.




Du har nu et direkte link til ";Online Dispute Resolution"; for dine udenlandske kunder.

Tilpasse handelsbetingelser i ordrebekræftelsen


Husk også at tilpasse handelsbetingelserne i den ordrebekræftelse som du sender ud til dine kunder.
Her er det igen blot et spørgsmål om at du tilpasser tekst i afsnittet ";Klageadgang"; som i ovenstående eksempel.

Tekst til ordrebekræftelse finder du her:

Kontrolpanel --> Webshop --> E-mailtekster --> Ordremails --> Ordrebekræftelse




Når du har tilpasset dine handelsbetingelser trykker du ";Gem"; og dine kunder modtager nu dine handelsbetingelser på et ";varigt medie"; som foreskrevet.

 

 


Ingen kommentar(er)
Skriv din kommentar

ALTID FRI SUPPORT

Vi har mere end 100 hjælpevideoer, en god online manual og du har mulighed for
at ringe og skrive til os - gratis!