Blog

Blog

Femkantet design i DesignStore

oprettet d. under Opstart af webshop, Salg og markedsføring, Nyt i SmartWeb | Antal Læsninger: 5578

Femkantet design i DesignStore


Hvis du allerede har været inde og kigge i SmartWebs DesignPortal har du sikkert også bemærket
designet ";Memento";

Designeren bag dette er Benny Brændsgaard Kristensen fra firmaet Femkantet.
I forbindelse med lanceringen af designet har vi besøgt Benny i Viborg.
 

Hvem er Benny Brændsgaard Kristensen

Helt kort, så har jeg siden 2006 arbejdet med e-handel – både design, programmering, optimering og markedsføring.
De seneste 6 år har jeg været selvstændig, og i 4 år har jeg drevet min egen webshop med højtalere, som også var bygget på SmartWeb.
Den solgte jeg sidste år. Sideløbende med webshoppen har jeg hjulpet mange kunder med at starte webshop.
Og netop denne del laver jeg nu på fuld tid.
 

Hvad er formålet med designet?

SmartWeb er en god platform, og deres tidligere designs har været meget åbne for kundernes ønsker.
Jeg har givet det et skarpere udtryk, men med stor vægt på kundernes egne ønsker i forhold til farver og elementer.
Mine tanker omkring brugen kan direkte trækkes fra de mange kunder, jeg gennem årene har lavet løsninger for.
 

Dine grundlæggende tanker bag designets struktur?

De grundlæggende tanker har været at skabe et minimalistisk, skarpt og overskueligt design, som stadig giver kunderne en stor frihed.
Friheden opstår i, at kunderne – udover SmartWebs standardfunktionerkan tilføje en række elementer og funktioner for at gøre det unikt.
Særligt har jeg lagt vægt på, at designet fungerer perfekt på mobile enheder som tablet og smartphone.
 

Dine overvejelser bag designets brugervenlighed?

Igen har det været vigtigt, at de mobile enheder bliver tilgodeset. På smartphones har shoppen altid en dynamisk bredde. Det vil sige, at den tilpasser sig telefonerne uanset model og skærmstørrelse.
Det har også været vigtigt, at tablet brugere får samme gode oplevelse, som hvis de benyttede en bærbar eller anden PC.
Der er altså intet indhold, der bliver skjult eller vist væsentligt anderledes.
Dog selvfølgelig tilpasset for at sikre en super god visning. 
 

Hvad er der gjort for at sikre designets fleksibilitet?

Fleksibilitet er et område, jeg har lagt mange kræfter i. Jeg har sørget for, at man udover de standardfunktioner, der er i SmartWeb, får en række andre muligheder.
Et eksempel er på forsiden, hvor du har mulighed for at vise en række brands, du forhandler i din shop (brand slider), eller du kan vise nogle vigtige sellingpoints for din shop.

Du har også mulighed for at vise tilbud, nyheder og udvalgte produkter – og kan selvfølgelig også deaktivere det, hvis du ikke ønsker det. Mange skriver i dag også blog, og her har jeg givet brugerne mulighed for at lave et udtræk af de seneste indlæg fra bloggen på forsiden.

De nævnte ting er dog kun en lille del. Jeg har også tilføjet en række nye muligheder for at ændre det grafiske udtryk.
Det skal næsten prøves og ses, for det fungerer virkelig godt! 

 

Understøtter designet markedsføring og performance?

Designet er selvfølgelig opbygget efter best practice – ligesom SmartWebs egne designs.
Men på baggrund af min egen viden fra næsten 10 år med e-handel, har jeg lagt vægt på store flotte knapper, samt god call to action på relevante elementer.
Alle farver på disse elementer kan selvfølgelig justeres af kunden.
 
Jeg har også lagt vægt på USP’er (unique selling points) på både forside, footer og produktniveau. Så selvom det er et skarpt og minimalistisk design, er det absolut udviklet med tanke på konvertering.

 

Fremhæv tre centrale styrker / funktionaliteter ved designet?

  1. Man kan designe siden efter egne behov. Designet giver stor frihed til egen opbygning, og generelt mange designmuligheder i form af farver, skrifttyper osv.
  2. Designet er skabt med konvertering for øje, og præsenterer på samme tid produkterne på en flot og overskuelig måde.
  3. Designet er unikt og skarpt, og vises perfekt på alle platforme 
 

På falderebet, er der andet vigtigt, du vil fremhæve?

Designet har stor fokus på produkterne. Både gennem brugen af store billeder, og det ellers meget minimalistiske design.
Tanken er, at det er produkterne som skal træde frem, og give webshoppen dens identitet. Også på mobile visninger er produktet i fokus.
Her vises der store flotte billeder, og tydeligere knapper for god overskuelighed for brugeren.

Der er også mulighed for et klart call to action, hvis webshop ejeren ønsker det.
I designet har man muligheden for at indsætte 3 selling points, ved ”læg i kurv” funktionen. Disse selling points kunne være fri fragt, gratis returnering osv.
Selling points kan være med til at give kunden de sidste skub, til at ligge et produkt i kurven.

Hør Benny i videoen herunder fortælle om hans tanker bag designet.


 

Ingen kommentar(er)
Skriv din kommentar

ALTID FRI SUPPORT

Vi har mere end 100 hjælpevideoer, en god online manual og du har mulighed for
at ringe og skrive til os - gratis!