Blog

Blog

5 tips til dit første webshop design

oprettet d. under Opstart af webshop, Trends og inspiration | Antal Læsninger: 8812

5 tips til dit første webshop design

Når man starter en webshop er webdesignet en af de helt store udfordringer. Dog er webdesignet samtidig en meget spændende opgave. Nogle kunder synes det er grimt, når en webshop, der sælger babytøj, klistrer sit webshopdesign ind i babybilleder, mens en nybagt mor måske synes, det er meget pænt. Pointen er, at æstetik er subjektivt. Derfor kan man ikke designe en webshop så pæn, at den sælger varen bedre end en grim webshop. I stedet skal du designe din webshop, så den vækker tillid, virker professionel og er brugervenlig.
 

Dvæl ikke for længe ved detaljen

Når du skal til at designe din webshop, skal du ikke bekymre dig så meget om det æstetiske – det kan du forbedre i takt med at din webshop bliver større. Du skal hellere bekymre dig om, hvor lang tid, der går, før du kan komme i gang med at sælge dine varer. Få åbnet din webshop i stedet for at dvæle ved detaljen. Ikke nok med at du kommer hurtigere i gang med at sælge dine varer, du sparer også penge hos designeren og programmøren (penge er altid en mangelvare i opstartsfasen).Grimme webshops kan også sælge varenUanset hvor mange designtimer du bruger på din webshop, og uanset hvor perfekt du selv synes, den er, så vil der altid være andre, der synes, den er kedelig. Det er derfor spild af tid og penge at få programmøren til at ændre baggrundsfarven 117 gange, hvis du i stedet kunne åbne din webshop og sælge varer.

At en webshop er ”flot” er ikke i sig selv en særlig god målestok. Min påstand er, at vi alle kan overleve et grimt design, hvis vi ellers har tillid til webshoppen, og prisen er god. Målestokken for dine indsatser bør i stedet være den påvirkning, de har på dit salg. Brug så lidt penge som mulig på design i starten og ret designet undervejs i takt med, at du får feedback fra dine kunder og derigennem mere viden om deres ønsker og behov.

Det er ikke min hensigt, at opfordre dig til at lave en grim webshop eller at være ligeglad med designet. Tværtimod. Hos SmartWeb bruger vi ekstremt mange ressourcer på at lave nye og brugervenlige designs, som også er visuelt flotte. Min hensigt er snarere at få dig til at tænke over, hvad du synes, der er vigtigt.
 

1. Gør det der er godt for dit salg

Brug ikke æstetik som målestok for, om dit webdesign er godt. Om dine menupunkter har den ene eller den anden version af farven ”grå” har ikke nødvendigvis en betydning for dit salg på webshoppen – så længe farven er læsevenlig. Din webshop skal naturligvis være flot, men træf dine beslutninger med salg for øje. Gør det, der er godt for dit salg.
 

2. Tænk stort, start småt

Lad kreativiteten og dine idéer få frit spil – tænk så stort, som du overhovedet kan, men forhold dig realistisk til det, du sætter i gang. Opvej dine tiltag mod den effekt, du tror, de kan give og vælg de tiltag, der er hurtigst og billigst at realisere. Lav gode løsninger, men ikke altid de store.
 

3. Vær tro mod dit koncept

Hvis din webshop er et lagersalg, hvor kunderne forventer lagersalgspriser på alle varerne, skal du måske ikke få din webshop til at ligne en online Gucci-butik. I stedet må det gerne se lidt billigt ud, så designet er med til at ”overbevise” kunden om dit koncept. Sæt dine kunder i fokus og tilpas dit design til målgruppen.
 

4. Simpelt er godt

Jo flere farver og jo mere symbolik, du anvender i dit design, desto flere budskaber og signaler skal dine kunder afkode og fortolke. I stedet for at tilføje elementer til dit design, skal du prøve at fjerne så mange elementer, som du kan uden, at der kommer til at mangle noget. De fleste kunder har rigeligt at gøre med at holde styr på de mest basale knapper og links på din webshop. Simpelt er godt.
 

5. Brug standarderne

Kunder der handler online er vant til, at visse elementer er placeret bestemte steder på en webshop. Pas på med at placere dine elementer på en helt ny og unik måde på din webshop – der er stor risiko for, at dine kunder bliver forvirrede. Hvis du gør det alligevel, kan du teste (brugertest eller splittest), om det virker. Brug de standarder, du har til rådighed, der er ingen grund til at opfinde den dybe tallerken.


Ingen kommentar(er)
Skriv din kommentar

ALTID FRI SUPPORT

Vi har mere end 100 hjælpevideoer, en god online manual og du har mulighed for
at ringe og skrive til os - gratis!