Blog

Blog

BabyLine - en personlig webshop designet i Palette

oprettet d. under Opstart af webshop, Trends og inspiration | Antal Læsninger: 3497

BabyLine - en personlig webshop designet i Palette
Hvor og hvordan starter man, når man skal i gang med at designe en webshop? Vores salgskonsulent, Diana, har lavet en webshop i SmartWebs design Palette med salg af babytøj. Læs, hvilke overvejelser, hun gjorde sig, da hun valgte at opbygge en webshop med meget nøje udvalgte produkter og masser af personlighed.

Du kan se webshoppen her.
 

 

Den undersøgende fase

Det allerførste, jeg gjorde, før jeg gik i gang med at opbygge og designe min webshop, var at kigge på andre webshops i samme branche. For det første er der ofte en del inspiration at hente. Det er en god idé at notere guldkornene fra de webshop, du allerbedst kan lide. For det andet er en grundig research vigtig, da mange laver den fejl, at de går i gang med deres webshop med det samme. Mange glemmer simpelthen at tage sig tid til at tegne en skitse over, hvordan webshoppen helt konkret skal struktureres og se ud. Det er rigtig ærgerligt, for går processen for hurtigt, ender det nemt med at blive rigtig frustrerende og besværligt, når mange (knapt så velovervejede) valg efterfølgende skal ændres.


Stil de rigtige spørgsmål

I den undersøgende fase handler det om at stille sig selv de rigtige spørgsmål:
 
  • Hvad er det, der gør, at jeg kan lide den pågældende webshop?
  • Hvad gør webshoppen for at skabe troværdighed og tillid?
  • Hvilken type webshop er der tale om?
  • Hvad slår webshoppen sig på? At sælge billigt tøj, tøj i høj kvalitet eller personlig kundeservice osv.?
 

Hav tålmodighed!

I din research kommer du sikkert forbi nogle af de lidt større webshops. Måske bemærker du, hvordan intet er tilfældigt. Det er f.eks. ikke tilfældigt, at der er utrolig lidt tekst på et billede. På samme måde er det heller ikke tilfældigt – men helt bevidst – at babybilledet på min webshop er lidt sløret. Det er en del af webshoppens samlede udtryk, og det retter fokus mod tekstboksen og dét, at min webshop er økologisk.
 
Der er mange valg og ting, der skal tages stilling til, og du skal passe på med at lade dig rive med af din egen iver for at komme i gang nu-og-her. Hav i stedet lidt tålmodighed og tænk designet og strukturen igennem, når du opbygger din webshop.


En personlig webshop

I min undersøgende fase fandt jeg ud af, at markedet for salg af babytøj er meget stort. De store virksomheder har ofte mulighed for at købe stort ind og opbygge store lagre, hvilket gør det muligt at sælge produkterne billigere. Som nystartet webshop er ressourcerne ofte lidt mindre. Derfor er det vigtigt, at man som lille virksomhed i stedet retter fokus mod at gøre et godt indtryk på kunden. Én vej til en god handelsoplevelse er f.eks. at lave en meget personlig og troværdig webshop, hvilket netop blev min strategi. Jeg brugte f.eks. billeder af rigtige mennesker, og navnet på (den fiktive) indehaver, Line, lod jeg gå igen i webshoppens navn: BabyLine.
 

Brug krudt på forsiden!

Forsiden er rigtig vigtig, da det er her, du fanger dine kunders opmærksomhed for første gang. Der er en række åbenlyse ting, som skal være der: produkter, salgsargumenter og elementer, der skaber troværdighed (f.eks. betalingsikoner eller e-mærket). Det er også vigtigt at huske, at de fleste handler med øjnene først. Forsiden må derfor gerne skille sig ud fra resten af sitet og give indtryk af, at resten af webshoppen er bygget op omkring forsiden.
 
Jeg har valgt at lave en meget minimalistisk forside. På en forside, hvor kunden kun skal scrolle én eller to gange, er man næsten sikker på, at kunden læser alt! Det eneste, man kunne forestille sig, at kunden måske overser, er fri fragt og fri retur. Men det er umuligt at have 100 % fokus på alt på webshoppen – og det er jo netop dét, der er pointen og kunsten, når man opbygger sin webshop.


Simpelt design sætter produkterne i fokus

At et design er simpelt er ikke ensbetydende med, at alt på webshoppen skal være sort, hvidt og kedeligt. Tværtimod hjælper et simpelt design med at rette fokus mod dine produkter, fordi dine kunder ikke bliver forstyrret af en masse andre ting rundt omkring på din webshop.
 
Med det i baghovedet har jeg valgt ikke at bruge venstre og højre kolonne og kun vise de informationer, som jeg mener er relevante for mine kunder.


Skab tillid

Det er på forsiden, du har størst chance at vinde dine kunders tillid og sætte de vigtigste ting i fokus. Forsiden skal hjælpe dine kunder til at træffe gode valg. På min forside har jeg lavet to bokse – én til shoppen og én til bloggen.



Billedet til shoppen er i samme stil som produktbillederne (se længere nede). Billedet til bloggen har jeg valgt, fordi der er et menneske og et ansigt med på billedet – noget, som umiddelbart er med til at gøre shoppen mere personlig og troværdig.


Gratis billedredigering

Begge elementer på forsiden har jeg lavet i www.canva.com, som er et gratis billedredigeringsprogram. Jeg har givet billederne runde hjørner for at opnå den samme stil som på resten af designet. Derudover har jeg indsat en boks med tekst, som jeg har lavet lidt gennemsigtig for at skabe et blødere udtryk.


Jeg har desuden sørget for, at man bare kan trykke på hvert enkelt billede og komme videre i shoppen ved at indsætte hyperlinks, der leder direkte videre til webshoppen og til bloggen.


Billedernes størrelse?

I www.canva.com kan man skrive, hvor stort ens tegnebræt skal være – dvs. hvor store billederne skal være. Når du redigerer dine billeder, er det vigtigt at tage højde for at gemme billederne i en størrelse, så de passer ind i forsidens kolonner. Lidt forenklet forklaret afhænger billedets størrelse af hvor mange kolonner, du vælger på din webshop.

Toppen på webshoppen har en bredde på 1240 px. Når du ved, at bredden er 1240 px, kan du blot dividere bredden med det antal kolonner, du har på din webshop. På min webshop har jeg fire kolonner, men jeg har valgt kun at bruge to, da jeg gerne vil give min webshop et minimalistisk udtryk med fokus på indholdet uden for meget støj. Mine billeder på webshoppen og bloggen skal således være 1240 px / 2 = 620 px /2 = 310 px i bredden.
 
Det handler ofte om at prøve sig lidt frem i forhold til billedernes størrelse. Dels fordi, det er forskelligt, hvordan den enkelte gerne vil have, det skal se ud. Dels fordi, der også kommer en lille margen på omkring 10 px, hvilket betyder, at det ikke altid er lige nemt at regne billedernes størrelse ud.

I vores manual kan du læse mere om responsive design, breakpoints og billedstørrelser her
Du kan desuden se og læse mere om, hvordan du uploader billederne på din webshop her.


Husk dine salgsargumenter

På min forside har jeg sørget for at skrive et par salgsargumenter: fri fragt og fri retur. Begge (grafik)elementer har jeg redigeret i www.canva.com, hvorefter jeg blot har sat dem ind i sideindholdet på forsiden. 


Jeg har sat skillestreger ind. Stregerne ligger inde i SmartWeb administrationen, så det er ret let at sætte dem ind og bruge dem til at strukturere forsiden rent visuelt.


Skab troværdighed

En måde at opnå en høj grad af troværdighed hos dine kunder er f.eks. at rette fokus mod, at det er muligt at betale med de gængse betalingsmetoder på webshoppen.
 
Betalingsikonerne er ikke en del af designet i hverken Palette eller Rooty. I Ilumina er betalingsikonerne integreret i bunden, og de vil være synlige i footeren, hvis de er aktiveret.
 
Selvom betalingsikonerne ikke er en del af designet i Palette, kan man godt vise dem på webshoppen alligevel. Det kan gøres ved at sætte ikonerne ind i siden via administrationen, hvor du vælger Kontrolpanel > Design Manager > Ret Design > Struktur. Under strukturboksen kan du vælge mellem forskellige bokse, f.eks. betalingsikoner, som du let kan trække over i venstre eller høj kolonne.
 
Se f.eks. www.birdhouse.dk, der er designet i Rooty. Webshoppen bruger både højre og venstre kolonne. E-mærket og betalingsikonerne er således sat i ind i venstre kolonne og er med til at styrke webshoppens troværdighed.
 
Jeg har som nævnt valgt ikke at bruge højre og venstre kolonne, fordi jeg synes, det ville stride mod min grundidé om et simpelt design med fokus på indholdet i midten. Det er en personlig afvejning og smagssag. Jeg har dog lagt betalingsikonerne ind på forsiden som et billedelement (redigeret i www.canva.com).



Læs mere om betaling på din webshop her.
 
Jeg kunne også have lagt e-mærket ind på webshoppen for at skabe troværdighed. Læs mere om e-mærket her.


Farverne på webshoppen

Med hensyn til farvevalg har jeg kun brugt nuancer af mine tre hovedfarver – grøn, orange og grå – på hele sitet. Tre farver er faktisk usædvanligt lidt – men hvis du tæller sort og hvid med, har du jo fem farver. Man kan komme rigtig langt med ganske få farver, og det er ofte dét, der adskiller et professionelt design fra et lidt mere ”hjemmelavet” og halvfærdigt udtryk.
 
Selvom jeg kun bruger ganske få farver, er der samlet set mange andre farver på webshoppen, som fanger kundernes opmærksomhed – bl.a. farver i kortikoner, produktbilleder o.l. Derfor er det en god idé at holde det antal farver, du bruger, til et minimum. Den samme regel gælder også for tekst og billede sammen: brug ikke for meget tekst i forskellige farver og skrifttyper på ét og samme billede.


Husk detaljerne!

Jeg er selv meget detaljeorienteret og synes ofte, at det er de små ting, der afgør, om et design er godt eller ej. Det gode ved SmartWeb systemet er, at det virkelig lader dig gå op i detaljer, hvis du ønsker det. Mulighederne er ikke uendelige – men systemet er avanceret, hvis du har mod på det.

I min babyshop har jeg f.eks. valgt at bruge skrifttypen Arvo på grafikker samt til produktbeskrivelser. Det var ret vigtigt for mig at være konsistent i min brug af skrifttyper ved at bruge de samme (få) skrifttyper rundt omkring på shoppen.
 
Det er intet i vejen med at lege og eksperimentere med fed og kursiv tekst. Vær dog opmærksom på ikke at overdrive brugen af både fed og kursiv, da alt så bliver ”lige vigtigt”. Understregning kan godt være lidt misvisende at bruge, fordi folk ofte opfatter det som et link.


Gode produktbilleder er det vigtigste

Hvis der er noget, du bør bruge energi og penge på, er det at få taget nogle gode produktbilleder. Kvaliteten på produktbillederne bliver mange gange ikke taget seriøst nok. Det er en skam, for dårlige produktbilleder betyder, at dine kunder mister lysten til at handle i webshoppen. Omvendt højner professionelle produktbilleder webshoppens troværdighed.

Sælger du produkter, som stort set ikke skal skiftes ud, kan det derfor virkelig være en god idé at betale en fotograf for fotografering af dine produkter.
 
Mange leverandører har produktbilleder af produkterne, som du sikkert kan få. Men det er de samme billeder, som andre virksomheder bruger, hvilket gør dem mindre personlige – det er igen en individuel afvejning. De produktbilleder, jeg har brugt, er købt. At hænge en snor op mod en ensfarvet baggrund er dog noget, de fleste nemt kan klare!

Hvordan tager jeg produktbilleder?

Overordnet har du altså to valg: investér din egen tid (tjek f.eks. YouTube) eller investér penge i at få produktbillederne lavet af en professionel fotograf. På min webshop har jeg f.eks. ikke brugt penge på et logo, da man nemt selv kan lave et grafisk logo i SmartWebs design. De penge, jeg ikke bruger på at få en grafiker til at lave logo, kan jeg bruge på professionelle produktbilleder.
 
Beslutter du dig for selv at tage dine produktbilleder, kan det være en god idé at bruge dit netværk eller sætte en seddel op i supermarkedet i din søgen efter en hjælpsom fotograf. Du kan også lave en aftale med en medarbejder fra en fotoforretning eller en professionel fotograf, som kommer forbi og tjekker dit hjemmestudie samt tjekker, at dit kamera er korrekt indstillet. Husk at tage noter, når fotografen fortæller dig hvilken størrelse og opløsning, dine billeder skal gemmes i osv., så dine billeder bliver ens.
 
Læs vores blogindlæg om at lave sine egne produktbilleder her.
 


Gør et godt forarbejde!

Den overordnede morale er altså, at det handler om at gøre sig nogle grundige overvejelser i forhold til, hvordan webshoppen skal se ud. Det er vigtigt at forholde sig velovervejet til alt lige fra det generelle udtryk til de helt små detaljer som skrifttype og farvenuancer. Et grundigt forarbejde gør det nemmere for dig at drive din webshop i sidste ende, for du slipper for at ændre en masse (hurtige) valg, som du måske ikke fik tænkt helt igennem.
 
Men husk! Der er ingen opskrift på, hvordan man sætter sit eget design op. Der er ingen rigtig eller forkert måde at gøre det på. Det er en smagssag, og det handler i mange tilfælde om at prøve sig frem, indtil man finder sit eget, helt rette udtryk.
 

Ingen kommentar(er)
Skriv din kommentar

ALTID FRI SUPPORT

Vi har mere end 100 hjælpevideoer, en god online manual og du har mulighed for
at ringe og skrive til os - gratis!