Blog

Blog

Har du en kravsdefinition til din webshop?

oprettet d. under Opstart af webshop | Antal Læsninger: 13912

Har du en kravsdefinition til din webshop?

I dette blogindlæg kommer jeg med en liste på 40 punkter, som kunne indgå i en kravsdefinition, når du skal lave en webshop. Det er ikke en ultimativ liste, men den kommer vidt omkring de krav, som man kan stille til sin webshop platform.
 
Listen er baseret på spørgsmål, lavet ud fra vores erfaringer og daglige dialog med vores kunder. Til hvert spørgsmål er der et svar i forhold til, hvad SmartWeb kan som platform.


Hvad kan SmartWeb platformen?

1. Danske betalingsgateways

Spørgsmål: Kan SmartWeb bruge danske betalingsgateways som Quickpay eller ePay?
Svar: Ja, SmartWeb har en integration til flere danske betalingsgateways, som spænder over Wannafind, Paypal, ePay, Quickpay, DIBS og Klarna. Du kan læse mere om det på vores hjemmeside her eller se denne video.   

2. Varianter

Spørgsmål: Kan SmartWeb håndtere varianter?
Svar: SmartWeb kan håndtere varianter, hvor det er muligt at angive unikke data som f.eks. variant varenummer, variant billede, lagerantal, rabat pr. variant, enheder etc.
 
Du kan koble flere forskellige varianttyper sammen, f.eks. farve og størrelse. Varianterne vil vises på samme produktside, hvor de enten kan vælges i dropdown eller med variantknapper (med egne ikoner eller farver på).

3. Tilkøbsprodukter

Spørgsmål: Kan man lave tilkøbsprodukter, f.eks. afkalkning til kaffemaskiner?
Svar: Ja, du kan oprette almindelige produkter og sætte dem som tilkøb til et andet produkt. De vil her blive vist under produktet på produktsiden* (se nederst: den professionelle pakke). Læs mere her.

4. Produktpakker

Spørgsmål: Kan man samle flere produkter i en pakke?
Svar: Ja, du kan oprette produkter og have dem i en pakke, hvor du kan angive prisen på denne pakke. Det kunne f.eks. være en t-shirt og et par bukser i samme pakke. Der kan laves flere forskellige kombinationer af produkterne. Vi kalder denne funktion for et ”Pakkeprodukt” * (se nederst: den professionelle pakke). Se denne video

5. Kategoribeskrivelser

Spørgsmål: Kan jeg lave mine egne kategoribeskrivelser i SmartWeb?
Svar: Du kan både lave kategoribeskrivelser i top og i bund på en kategoriside. Kategoribeskrivelser er vigtige, da de skal fungere som landingspages og sørge for, at dine kunder finder dig via Google. Jo mere sigende beskrivelser du har, desto bedre.

6. Tilbudsvarer

Spørgsmål: Hvordan vises tilbudsvarer på webshoppen?
Svar: Tilbudsvarer vises ved at før-prisen er streget over og er mindre fremhævet end nu-prisen. Er der tilbud ved køb af f.eks. 2 stk. vises prisen – også ved køb af 2 stk.

7. Badge til tilbud og nyheder

Spørgsmål: Kan mine produkter fremhæves med badges/mærkater?
Svar: Ja. Er dine varer på tilbud, vil de fremhæves med teksten ”Tilbud” over produktbilledet. Er dine varer oprettet inden for 30 dage, vil de være markeret med ”Nyhed”. Er dine varer udsolgte og synlige, vil de være markeret med ”Udsolgt”. Dette kan slås fra under indstillinger.

Læs mere her eller se denne video med tips til nemt at vise nye produkter og tilbud.

8. Relaterede/Andre købte også

Spørgsmål: Kan man på webshoppen se relaterede produkter, eller hvad andre har købt?
Svar: Ja, ønsker du specifikke relaterede produkter, kan disse sættes til at blive vist på produktsiden. ”Kunder, der har købt dette product, har også købt” kan slås til på produktsiden.

9. Varierende fragtmetoder

Spørgsmål: Kan jeg opsætte varierende fragtmetoder?
Svar: Du kan opsætte flere forskellige fragtmetoder, f.eks. PostDK eller GLS. Fragtmetoder kan også differentieres på baggrund af postnummer, prisinterval, leveringsland etc. Du har også mulighed for at sætte en fast fragtmetode på et specifikt produkt.

Se denne videoguide

10. Med og uden moms priser

Spørgsmål: Kan jeg opsætte priser med/uden moms?
Svar: Sælger du f.eks. til Norge, kan du oprette Norge som leveringsland, som kan vælges på webshoppen. I SmartWeb har du mulighed for at oprette flere leveringslande. Her kan du styre privat såvel som erhvervsmoms.

Læs mere her og se denne video
 
Har du behov for at oprette f.eks. norsk valuta (NOK), er dette også en mulighed.

11. Bestillingssiden

Spørgsmål: Hvordan fungerer bestillingssiden i SmartWeb?
Svar: SmartWeb har en simpel bestillingsside, der vises på samme side, altså i ét trin, som gør det nemt for dine kunder. Dine kunder behøver ikke logge ind for at kunne handle.

12. E-handels statistik og sporing

Spørgsmål: Kan jeg se statistik over omsætning og spore mine kunders adfærd?
Svar: Når du logger ind i administrationen af din webshop, kan du på forsiden se statistik over ordre og omsætning. Derudover kan du i SmartWeb indtaste din brugerinfo til f.eks. Google Analytics og Google webmaster tool.

13. Splittest muligt

Spørgsmål: Kan jeg splitteste min webshop?
Svar: Det er en god ide at splitteste, om en knap skal være grøn eller rød. Dette kan du gøre ved brug af Visual Website Optimizer.
 
Se vores vejledning til Visual Website Optimizer her. Se også denne video

14. Indsætte kode på kvitteringssiden

Spørgsmål: Kan jeg indsætte sporing på min kvitteringsside?
Svar: Ja, SmartWeb har et tekstfelt, hvor du kan indsætte kode til f.eks. ”Affiliate marketing”. Læs mere her

15. Rabatter

Spørgsmål: Hvilken typer rabatter kan der laves i SmartWeb?
Svar: Det er muligt at lave rabatter på prislinjer (procent eller kontant beløb). Rabatterne kommer på de enkelte produkter. Se mere om de forskellige rabatformer i SmartWeb her
 
Har du den professionelle pakke, har du adgang til rabatkoder, salgsrabatter og gebyrer, der tilføjes i kurven, rabat til dine b2b-kunder og andre brugergrupper, der er logget ind* (se nederst: den professionelle pakke).
 
Rabatkoderne kan du f.eks. bruge til at give 10% på alle eller enkelte varer. Se denne video for mere info om rabatkoder. 

16. Eksport og import af data

Spørgsmål: Hvordan fungerer jeres import/eksport modul?
Svar:. Du kan eksportere adskillige data fra systemet til XML eller CSV format. Dette kan f.eks. være alle dine produkter, sider, ordre, prislinjer, rabatkoder* (se nederst: den professionelle pakke), kunder.

Se video om import/eksport modul her og her.

17. Masseopdatering af data

Spørgsmål: Kan jeg lave masseopdateringer på produkterne?
Svar: Ja, du kan afkrydse produkter og sætte rabat på flere produkter ad gangen. Læs mere her. Har du behov for at opdatere en større mængde data, anbefaler vi, at du bruger vores import/eksport modul. Læs og se mere her.

18. XML feed af produkter

Spørgsmål: Kan jeg sende produkter til prisindeks som f.eks. Pricerunner og DBA?
Svar: SmartWeb har mulighed for integration med Annonsfynd, EdbPriser, Kelkoo, Pricerunner, Spar30, Miinto og Trendsales* (se nederst: den professionelle pakke).

Læs mere her eller se denne video.

19. Søgemaskinevenlig

Spørgsmål: Kan jeg selv optimere søgningen i SmartWeb?
Svar: Ja, du kan selv ændre metadata som titler, beskrivelser, søgeord, link (URL) inden for b.la. produkter, produktkategorier og sider. Læs mere om søgemaskineoptimering her.

20. Sociale medier

Spørgsmål: Kan SmartWeb integreres med sociale medier?
Svar: Den professionelle pakke giver adgang til ”Synes godt om”–knapper til Facebook, Twitter og Google+ inde på de enkelte produkter* (se nederst: den professionelle pakke). 

Se denne video.

21. Ændring i filer

Spørgsmål: Har jeg selv adgang til at koden i diverse filer på webshoppen?
Svar: Du har adgang til filer, som vedrører din webshop udadtil; altså selve skabelonen på din webshop f.eks. .css og .html filer. Dette giver dig eller en ekstern en lang række muligheder for at lave en unik webshop. Dog kan filer, der vedrører det centrale af SmartWeb systemet, ikke blive ændret. 

Se denne video for guide og hjælp.

22. Publicere indhold

Spørgsmål: Kan jeg selv indsætte indhold på min webshop?
Svar: Du har adskillige muligheder for at indsætte tekst, billeder og kode på din webshop. Du kan også periodestyre dit indhold, hvis du f.eks. har kampagnebannere, der skal på automatisk.
 

23. Teksteditor

Spørgsmål: Har jeg mulighed for at se eksempelvisning af mit indhold på siderne?
Svar: Ja, det er muligt at se eksempelvisning, når du redigerer en side.

24. Login på webshop

Spørgsmål: Kan mine kunder få deres eget login?
Svar: Dine kunder kan nemt oprette deres eget login via siden ”Opret bruger” eller i forbindelse med bestillingen af et produkt på webshoppen. Læs mere her.

25. Brugerhåndtering

Spørgsmål: Kan jeg styre indhold baseret på, hvem der er logget ind?
Svar: Ja, du har mulighed for at styre brugerrettigheder og adskilligt indhold i SmartWeb f.eks. sider, produkter, produktkategorier, menupunkter, fragtmetoder, betalingsmetoder etc. 

26. Nem installation af moduler

Spørgsmål: Har jeg mulighed for at tilvælge moduler til platformen?
Svar: Ja - vi har rigtig mange apps (moduler)- nogle er gratis andre koster et lille beløb. Dette gælder f.eks. flere sprog, økonomi-funktioner, varefilter, blog etc. Se hvilke apps der findes til SmartWeb.
 

27. Pæne webadresser (URL’er)

Spørgsmål: Anvender SmartWeb pæne webadresser (URL’er)?
Svar: Ja, SmartWeb vil f.eks. bruge denne URL ved tekstsider: smartweb.dk/sidetitel. Ved produkter vil webadressen hedde produktets kategori, produkttitel, samt have ID-nummeret som reference. F.eks.: smartweb.dk/produkter/1-kategori/23-produkttitel/

28. Mobil og tablet design

Spørgsmål: Kan SmartWebs design tilpasse sig mobil og tablet?
Svar: Ja - alle SmartWebs designs er responsiveog tilpasser sig til mobil og tablet.

Læs mere om Designs her.

29. Ændring af design

Spørgsmål: Kan jeg selv ændre designet og opsætte nye skabeloner?
Svar: SmartWeb benytter designskabeloner, så du har flere muligheder, og kan arbejde med inaktive designs. Derudover kan du nemt selv ændre i dit design, f.eks. indsætte eget logo, ændre farver på webshoppen, skifte indhold som billeder ud på forsiden og på andre undersider.

Har du behov for et helt unikke tilpasninger af din webshop, anbefaler vi, at du kontakter enten os eller nogle af vores partnere.

30. Mobil og tablet indhold

Spørgsmål: Skal der laves nyt indhold til mobil og tablet?
Svar: Nej, indholdet, der vises på din computer, kan laves sådan, at det tilpasser sig mobil og tablet. Du undgår således ekstra redigering og dobbelt arbejde.

31. Flere logins i administration

Spørgsmål: Kan jeg oprette flere logins til administrationen?
Svar: Du kan oprette administrative brugere, der kan have adgang til alt eller begrænset adgang. Du har mulighed for at afkrydse, hvad den administrative bruger skal have adgang til f.eks. sider, produkter og andre indstillinger i webshoppen. Se denne video for mere info. 

32. Interne notater

Spørgsmål: Kan man lave interne notater på en ordre?
Svar: På hver ordre kan du i et tekstfelt indtaste info omkring ordren, som kun er synlig for adminstratorer af webshoppen. Derudover kan du lave en ekstern note på ordren, som kommer med på ordresedlen.

33. Genbestilling

Spørgsmål: Kan mine kunder genbestille deres tidligere ordre?
Svar: Har dine kunder oprettet brugere, vil deres tidligere ordre blive gemt i ordrehistorikken og de kan nemt logge ind og bestille dette igen. Læs mere her.

34. Bestillingsliste

Spørgsmål: Er der en hurtigere måde at bestille produkter på?
Svar: Du kan ændre opsætningen af et produkt med varianter til at have en bestillingsliste, så dine kunder nemt kan bestille flere produkter ad gangen. Læs mere her

35. Opdatering af systemet

Spørgsmål: Kommer der løbende opdateringer af systemet, og hvor jeg kan se dem?
Svar: SmartWeb er konstant i udvikling, og der kommer hyppigt opdateringer af systemet, så vi kan være i front. Vi holder dig informeret på login-forsiden i din administration, hvor du også har mulighed for at abonnere via RSS.

36. Nyhedsbreve

Spørgsmål: Kan jeg lave og udsende mine egne nyhedsbreve?
Svar: Ja, du kan enten benytte SmartWebs nyhedsmodul eller bruge et eksternt system, f.eks. Mailchimp, som SmartWeb er integreret op med. Se mere her.

37. Formularer

Spørgsmål: Kan jeg oprette mine egne formularer på min webshop?
Svar: Ja, du kan tilkøbe vores formularmodul, der giver dig mulighed for at sammensætte dine egne formularer.
 
Se denne video

38. Dropshipping

Spørgsmål: Kan SmartWeb håndtere dropshipping?
Svar: Dropshipping er et vidt begreb, der altid vil være individuelt for hver leverandør, da leverandører har forskellige præferencer, systemer og filformater. SmartWeb vil kunne hjælpe med at lave et dropshipping setup.  

39. Integration af eksterne systemer

Spørgsmål: Kan jeg integrere andre systemer op mod SmartWeb?
Svar: Ja, SmartWeb har et åbent API, der giver eksterne udviklere adgang til at udvikle op imod systemet. Dette kan f.eks. være integrationer til økonomisystemer, logistiksystemer, kassesystemer etc.
 

 

Ingen kommentar(er)
Skriv din kommentar

ALTID FRI SUPPORT

Vi har mere end 100 hjælpevideoer, en god online manual og du har mulighed for
at ringe og skrive til os - gratis!