Blog

Blog

Fleksibelt og nemt shopsystem på én gang

oprettet d. under Trends og inspiration | Antal Læsninger: 2059

Fleksibelt og nemt shopsystem på én gang
I udviklingen af vores nye responsive designs har vi hele tiden sørget for at stille os i vores kunders sted. Målet var og er, at vores kunder med de nye designs kun skal tage ganske få valg, da vi har gjort webshoppen så klar for dem som mulig. Vores ønske om at gøre det let at starte en webshop skulle dog kombineres med, at alle virksomheder, som starter en webshop, naturligvis gerne vil have deres egne, unikke behov opfyldt.
 

Et lille regnestykke

Maksimal fleksibilitet + let administration =  SmartWeb responsive webløsning
 

Men hvordan?!

Det lyder måske foruroligende simpelt at levere en webløsning, der både er fleksibel og let at gå til. Virkeligheden er en lidt anden. Kombinationen af fleksibilitet og nem administration er ret kompleks, når man arbejder med et responsivt shopsystem.
 
Et eksempel er fonte, dvs. typografier. Fonte eksisterer ikke længere på den måde, at en overskrift f.eks. måler 14px. En overskrift har måske 14px på en desktop. Men når vi taler responsive design, er sagen en helt anden! For at gøre en lang historie kort, handler det om, at vi er gået fra et fasttømret design, hvor alle mål findes i faste bredder og faste størrelser til et design, hvor alt er relativt i forhold til hvilken enhed, der benyttes.
 

Peace of mind

Vores helt store målsætning i udviklingen af vores nye designs har været at gøre det nemt for vores kunder at opsætte en webshop, som er responsive. Her har det været helt afgørende at finde frem til en (maksimal) fleksibilitet, der ikke forudsætter, at vores kunder er tvunget til at indstille et utal af små indstillinger for at komme i mål med deres webshops. Derfor traf vi under udviklingen en række ”best practise”-valg på vegne af vores kunder. Det er dog valg, som til enhver tid kan ændres.
 
I det nedenstående giver vi et par eksempler på, hvordan vi har overvejet selv små detaljer og valg grundigt.
 

Link eller knap?

Skal ”slet”- eller ”tøm kurven”-mulighederne f.eks. være knapper eller link? Her har vi på forhånd valgt, at mulighederne skal være links, idet slutkundernes mulighed for at slette eller tømme deres indkøbskurv skal være synlig – men aldrig alt for tydelig.
 

Knappens farve

I vores nye responsive shopsystem skifter call-to-action-knappen (CTA), ”køb”, farve. Her kunne vi stille vores kunder tre spørgsmål:
 
  1. hvilken farve skal din knap have i udgangspunktet (f.eks. grøn)?
  2. hvilken nuance af den valgte farve vil du have, når man holder musen henover?
  3. hvilken tredje farve vil du gerne have, kurven ved din knap skal have?
 

Disse spørgsmål mener vi ikke er noget, vores kunder har (meget) tid til at beskæftige sig med. Derfor har vi valgt at reducere de tre spørgsmål til ét enkelt spørgsmål om basisfarve. Vores kunder bestemmer således en basisfarve, f.eks. grøn, hvorefter vi har sørget for automatisk at udregne de specifikke nuancer. Ud fra ét valg har kunden således defineret tre farver. Dette gør vi for at undgå en overdreven fleksibilitet. Hvis du har maksimal fleksibilitet, skal du jo tage stilling til alt. Vi har altså forsøgt at ramme et balancepunkt ved at tilbyde fleksibilitet på et niveau, hvor vores kunder ikke drukner i valgmuligheder.

 

Teknik, teknik, teknik

Det er ikke noget, vores kunder kan se, men rent teknisk har vi åbnet op og givet maksimal fleksibilitet for udviklere, så man kan komme ind og pille ved og ændre i alt. Grunden til, at vi har valgt at gøre dette, er, at det er vores mission at gøre vores kunder uafhængige af os.
 
I vores optik er idealet, at vores kunder ikke skal være afhængige af os, når de vil ændre noget visuelt eller programmatisk. Det giver kunden det bedste styrkeforhold, hvor det ikke kræver vores indblanding i forhold til at ændre et punktum, farve etc. Vores mål er at give vores kunder mest mulig frihed. 
 

Vi samarbejder med vores kunder

Vi er meget bevidste om, at vi aldrig kan lave alle designs, som passer til alles behov. Der vil altid være tidspunkter, hvor kunder får behov for at tale med designpartnere om nogle helt unikke behov og ønsker, som vi ikke har kunnet forudse, og når det sker, skal det være nemt for eventuelle samarbejdspartnere at ændre i de forskellige designs og programmere dem om. Det har vi taget højde for rent teknisk i kraft af en høj grad af fleksibilitet.
 
Grundlæggende mener vi, at vi har udviklet nogle solide designs af meget høj kvalitet. Men det er altid vigtigt for os at have kunden med i processen. Vi kan ikke vide alt, og bestræber os derfor løbende på at implementere vores kunders feedback og behov.
 

Ingen kommentar(er)
Skriv din kommentar

ALTID FRI SUPPORT

Vi har mere end 100 hjælpevideoer, en god online manual og du har mulighed for
at ringe og skrive til os - gratis!