Blog

Blog

Fra besøgende til kunder

oprettet d. under Opstart af webshop, Salg og markedsføring, Trends og inspiration | Antal Læsninger: 1917

Fra besøgende til kunder

Hvis du ønsker at drive en succesfuld og godt besøgt webshop, er det nødvendigt at gøre det til en vane at tænke ud fra dine kunders synspunkt.
 
Hermed mener jeg, det er nødvendigt, at du ved, hvad dine besøgende finder tiltrækkende, og hvad det er, der gør, at de mister deres interesse efter et kort besøg.
 
Jeg vil her ridse de 11 overordnede ting op, som dine besøgende lægger mærke til bevidst eller ubevidst. Med disse punkter i fokus har du mulighed for at sikre den base, du skal bruge for at konvertere besøgende til kunder, der ønsker at komme igen.

Hurtig indlæsning af din shop (loadtime)

Nye undersøgelser viser, at hvis det tager mere end 2-3 sekunder at indlæse din webshop i en browser, vil de fleste potentielle kunder forlade siden for at søge videre. Derfor vil det være én af de faktorer, du først skal have på plads, da alle besøgende jo skal indlæse din butik i deres browser.
Så sørg for at være på en god platform hos et godt hosting selskab. Kig også på dit indhold og se, om der er noget, der tager lang tid at indlæse som f.eks. store billeder.                              

Klar logo & branding

De første sekunder efter en besøgende er ankommet til din webshop er din præsentation af dit logo og branding også en væsentlig faktor for at fange vedkommendes interesse.
Dit logo skal være synligt med det samme, og det visuelle udtryk skal hurtigt fortælle, om du sælger det, de leder efter, og om der er mulighed for inspiration. Et godt eksempel er www.cableman.dk. Du er ikke i tvivl om hvilke produkter, de sælger, og du får også hurtig en fornemmelse af, at du kan surfe lidt rundt på siden og blive inspireret.

Kampagner, gratis fragt

Online shoppere er kyndige shoppere. De ved, hvad de gerne vil have, og når de har fundet deres produkter, kan de godt finde på at sammenligne samme produkter på flere forskellige webshops. De er derfor åbne for at vælge den webshop, der kan tilbyde lidt ekstra i forhold til deres køb.
Det kan eksempelvis være et ekstra produkt til samme pris, fri levering eller en rabatkupon.
Derfor er det en rigtig god ide at give dine kunder en ekstra værdi i forhold til deres køb. Eller i det mindste matche dine konkurrenter. En ekstra værdi kan også være ekstra service, ekstra garanti eller personlig troværdighed.

Sikre & troværdige betalingsmuligheder

En væsentlig faktor for at konvertere dine besøgende til kunder er en troværdig betalingsløsning. De skal forstå, det er sikkert at indtaste deres personlige oplysninger. Samtidigt skal genkendelige betalingskort skabe troværdighed og professionalisme. Undgå overførsel til bank. Selvom det kan lade sig gøre uden væsentlige gebyrer, er det en usikker betalingsløsning for dine kunder. Det er en god ide at have ikoner gennem hele din webshop, som viser hvilke godkendte kreditkort, du tager imod. Samtidig ved dine besøgende også, at der er nogle regler, du skal overholde for at kunne tage imod kreditkort.

Sociale medier

De besøgende, du møder på din shop, vil ofte være sociale mennesker, som ubevidst også vil tro, at du er det. De vil ofte se, om du har en Facebook side og hurtigt scanne din væg igennem for at se, hvad du og andre har skrevet på den. Det er en rigtig god ide at indarbejde de sociale medier på din webshop, da den giver dig en mulighed for at nå ud til det publikum, der er i netværk med dine kunder. De engagerede og tilfredse kunder, du møder vil hellere end gerne dele deres gode oplevelser. Samtidig har du også her mulighed for at rette annoncering mod de besøgende, der har kigget på konkrete produkter, men endnu ikke købt dem.

Kundeservice

Kundeservice er et vidt begreb, men den væsentligste indgangsvinkel bør være, at du har en klar og tilgængelig information omkring de informationer, som dine kunder gerne vil vide. Som udgangspunkt skal du tænke, at du skal levere samme service, information og troværdig som i en fysisk butik.
 

  • Kontaktoplysninger
  • Live chat eller telefontid (ikke alle har lyst til at kommunikere på mail)
  • Leveringsbetingelser (nemt og overskueligt)
  • Om os

 
Det sidste punkt ”Om os” er en væsentlig faktor, da det er her din troværdighed skal træde frem. Hvis det er muligt, må der gerne være billeder eller henvisninger, der viser, hvem du er. Forestil dig selv at handle med en person, du ikke kender, som du ikke kan se, og ikke kan tale med. Det sætter nogle barrierer op, som er meget svære at overvinde for førstegangsbesøgende.

Returpolitik

Kunder i en webshop køber produkter, som de kun kan se på billeder. De kan ikke stå med dem i hånden eller prøve dem på kroppen, hvilket betyder, at en eventuel returpolitik er meget væsentlig. De vil gerne kunne bytte eller returnere varen, hvis den ikke er i overensstemmelse med det, de regnede med. Derfor vil de gerne vide, hvilke regler din webshop har sat op. I tilfælde af at de ikke kan finde dine betingelser hurtigt og smertefrit, vil de være tilbøjelige til at lede efter de generelle regler for internethandel. Undersøgelser viser, at hvis en webshop er god til at kommunikere sine returregler ud på en simpel og forståelig måde, er kunderne hurtigere til at acceptere og gøre deres køb. De vil gerne kende betingelserne på en hurtig og overskuelig måde.

Hurtig checkout

Du kender det sikkert selv. Jo flere oplysninger du skal udfylde på et website, desto hurtigere er du tilbøjelig til at bakke ud. Enten fordi det tager for lang tid, eller fordi du gerne vil være privat.
Rigtig mange af dine kunder er på udkig efter en hurtig og god brugeroplevelse. Giv dine kunder mulighed for at checke hurtigt ud med deres køb, f.eks. som gæst. Selvom du gerne vil tilbyde dine kunder en hurtig mulighed for at checke ud, vil du sikkert også gerne have deres oplysninger, så du kan skabe mersalg. Her kan du med god grund informere dem om de tilbud, rabatter eller loyalitetspoint, de kan få, hvis de vil dele deres oplysninger med dig. Under alle omstændigheder skal du give dem en mulighed for en hurtig checkout, hvis det er det, de foretrækker.

Gode beskrivelser & billeder på dine produkter

Dine tekster og billeder er din salgstale til dine kunder. Som tidligere nævnt kan de ikke føle, smage, dufte eller prøve dine produkter. Vær din egen kunde, når du skriver dine tekster. Forestil dig selv de ting, du gerne vil have beskrevet, og få lavet billeder, der viser produktet fra flere sider eller alle funktioner, så kunden føler sig overbevist om, at produktet er det, vedkommende søger. Har produktet en god historie, så skriv også endelig den. Kort og godt skal kunden blive inspireret af dine tekster og billeder. Indlevende tekster får også dine kunder til at føle, at du virkeligt selv brænder for disse produkter.

Brugeranmeldelser

Nogle gange er den bedste markedsføring mund til mund metoden. For at konvertere en besøgende til kunde er dit eget ord ikke altid nok. Online shoppere er stærkt påvirket af andre kunder, der har købt dine produkter. Kundeanmeldelser og anbefalinger vil ligeledes hjælpe med konvertering. Brugergenereret indhold, som det også kaldes, vil tilføje unikt indhold til din webshop, som også vil give dig et forspring med hensyn til søgeordsoptimering. Du må aldrig være bange for dårlige anmeldelser eller prøve at censurere indholdet. En god fordeling af dårlige og gode anmeldelser giver ligeledes en troværdighed, da dine kunder godt selv kan se det fulde billede. Har du kun dårlige anbefalinger, har du et reelt problem, du skal ind og kigge på.

Mobiloptimering

Har dine besøgende mulighed for ”shop on the go”?  Undersøgelser viser, at i 2013 blev 55% af den tid, der blev brugt på at kigge på webshops, foretaget via mobile enheder. Du vil opleve mange, der kigger på din webshop via deres smartphones eller tablets for så måske at handle fra deres desktop computer. Under alle omstændigheder er det vigtigt, at du også betragter din webshop fra en mobilenhed. Mange webshops kan nu præsentere responsive sider, som tilpasser sig efter hvilken enhed, man bruger. Selvom du har en responsiv webshop, skal du dog stadig designe din webshop, så den er brugervenlig på mobile enheder. Tænk derfor også mobiloptimering.
 
Hvis du gennemgår de 11 ovenstående områder på din webshop og får dem optimeret, så godt du kan, vil du have en god base for at konvertere dine besøgende til kunder.


Ingen kommentar(er)
Skriv din kommentar

ALTID FRI SUPPORT

Vi har mere end 100 hjælpevideoer, en god online manual og du har mulighed for
at ringe og skrive til os - gratis!