Blog

Blog

Facebook og brysterne

oprettet d. under Regler | Antal Læsninger: 3175

Facebook og brysterne

Nem og gratis adgang til millioner af kunder og frit slag for diverse kreative markedsføringstiltag. Ja, det lyder godt, ikke? Facebook er da også en oplagt markedsføringskanal for de fleste netbutikker, og med muligheden for gratis at tale direkte til sin målgruppe, er det ikke så mærkeligt, at flere og flere efterhånden er at finde der. Selvom sociale medier som Facebook kan virke som det rene slaraffenland, er der imidlertid også hér regler for, hvordan man markedsfører sig i overensstemmelse med såvel dansk lovgivning som Facebooks egne regler.

Læs med her og bliv klogere på hvordan Facebook forholder sig til alt fra bryster til ”frække” konkurrencer.
 

Hvornår er noget spam?

Spam er udsendelse af elektronisk markedsføringsmateriale, som modtageren ikke selv har bedt om. Markedsføringsmateriale skal forstås i bred forstand og dækker ikke blot reklame for konkrete varer eller ydelser, men også henvendelser, der har til formål at skabe opmærksomhed omkring din netbutik.

Ifølge markedsføringsloven skal du derfor indhente modtagerens aktive og forudgående samtykke, inden du udsender markedsføring – det gælder også på Facebook. Henvender du dig uopfordret til brugere på Facebook, der ikke i forvejen har liket din side, kan der altså være tale om spam. Det er noget, der kan give bøder på op mod 100.000 kr. Så det er bestemt værd at undgå.

 

De kære små

I markedsføringsloven er der særligt fokus på børn og unge under 18 år, og de regler gælder også, når det handler om markedsføring på Facebook.
Derfor er det ikke tilladt at henvende sig til denne gruppe med direkte købsopfordringer. Således er udtryk som ”køb her” for eksempel bandlyst. Samtidig skal det altid være åbenlyst for den aldersgruppe, man som erhvervsdrivende henvender sig til, at der er tale om markedsføring. Også Facebook har særligt fokus på de kære små. Annoncer på Facebook, der promoverer produkter eller tjenester, der er ulovlige for mindreårige eller som skønnes at være upassende, må nemlig ikke være målrettet netop denne gruppe.
 

Konkurrencer på Facebook

Én ting er dansk lovgivning, noget andet er de regler, som Facebook selv stiller op, og netop i forbindelse med afholdelse af konkurrencer er det vigtigt at være opmærksom. Overholder du ikke Facebooks konkurrenceregler, kan Facebook i princippet lukke din side ned. Modsat tidligere er det nu tilladt at køre en konkurrence direkte på din tidslinje. Gør du det, skal du være opmærksom på, at det ikke må være et krav, at deltagerne deler konkurrenceopslaget på egen eller venners tidslinjer, ligesom du ikke må kræve, at deltagerne tagger sig selv eller andre på et billede.

Det må heller ikke være et krav, at deltagerne liker opslaget eller en Facebook-side. Dog er det fuldt ud tilladt at påkræve, at deltagerne kommenterer på opslaget for at kunne deltage i konkurrencen. Det skal altid fremgå klart, at det er din virksomhed og ikke Facebook, der afholder konkurrencen. Ud over Facebooks regler gælder markedsføringsloven også i forbindelse med konkurrencer.Facebook og det bareSærligt sex og nøgenhed har Facebooks opmærksomhed. Derfor skal du være forsigtig med, hvilke billeder du vælger, når du skal fange dine kunders opmærksomhed med statusopdateringer.

Kønsdele, billeder af personer i stillinger, der viser eller antyder sex, eller billeder, som er seksuelt provokerende, er ikke tilladt ifølge Facebooks retningslinjer for annoncering, og du risikerer, at dit indhold bliver slettet, hvis du benytter dig af sådanne billeder. Det kan måske lyde lidt hysterisk i en dansk sammenhæng, men man skal huske på, at Facebook skal beskytte alle deres brugere, og at det er umuligt at kontrollere, hvordan informationer spredes på sociale medier. Før man ved af det, kan markedsføringsmateriale tiltænkt en voksen målgruppe være synligt for langt yngre modtagere, og det er måske ikke alt, der er lige passende i deres news feed.
 

Tænk langsigtet

Dette blogindlæg tager fat på et udpluk af de forskellige regler i forhold til markedsføring på Facebook. Det er imidlertid - og naturligvis - ikke dækkende for hele markedsføringsloven og alle Facebooks retningslinjer. Derfor er det en god idé, at du også sætter dig ind i de lovmæssige krav til for eksempel bannerreklamer eller prisoplysningsregler. Hvis vi fra e-mærkets side skal komme med et generelt råd, så må det være, at du bør tænke langsigtet, når du planlægger dine markedsføringstiltag på Facebook.

Det kan godt være, at man hurtigt og let kan ramme rigtig mange mennesker, men trækker du uønsket reklame ned over hovedet på forbrugerne, ender det hurtigt med, at de vender dig ryggen. Send i stedet kun til dem, der har en reel interesse i dine produkter, og som derfor bliver oprigtigt glade, når der er nyt fra dig.

Når alt dette er sagt, så er Facebook en fantastisk kanal til at markedsføre sig, og især for iværksættere, hvor marketingbudgettet ikke nødvendigvis er det største, er en gratis løsning som dette, et rigtig godt sted at starte. Vi håber, du har fået mod på at skrue et rigtig fedt koncept sammen, som dine kunder bliver glade for.

Hvis du gerne vil vide hvad e-mærket er, kan du se en kort video her:
 


 

Ingen kommentar(er)
Skriv din kommentar

ALTID FRI SUPPORT

Vi har mere end 100 hjælpevideoer, en god online manual og du har mulighed for
at ringe og skrive til os - gratis!