Blog

Blog

Hvad er idéen med en B2B webshop?

oprettet d. under Salg og markedsføring | Antal Læsninger: 13119

Hvad er idéen med en B2B webshop?

Business to business

Grundtanken med en B2B webshop er ganske simpelt, at det er nemt og tidsbesparende. En B2B webshop er et værktøj til at effektivisere den professionelle handel mellem dig og dine kunder. B2B er en forretningsform, som tillader dig at optimere din virksomheds forretning, hvad angår omkostninger. Med en B2B webshop minimerer du nemlig de ressourcer, du bruger i processen.
 
Lucleon, der forhandler accessories til mænd, er et eksempel på en webshop, der har et B2B shopsystem. De har valgt at gøre muligheden for B2B relativt synlig på deres forside.

Tid er Gud

Helt basalt er en B2B webshop tidsbesparende og god til at eliminere dobbeltarbejde. Med en B2B webshop sparer du tid (læs: penge) på trivielle opgaver som f.eks. ordreindtastning. Antallet af fejlordrer falder formentlig, når dine kunder selv står for at indtaste ordrer. Du vinder altså både tid og tilfredse kunder med en B2B webshop.
 
Mikkel Andersen fra Lucleon og Trendhim bekræfter, hvordan én af de helt centrale fordele ved deres B2B webshop er, at kunderne – primært tøjbutikker rundt omkring i hele landet – let selv kan købe og oprette ordrer i systemet. Han fortæller videre, hvordan både kunder og Lucleon sparer tid: ”Vores kunder slipper for at ringe ind til os og bestille varer, da ordrerne automatisk tikker ind i vores regnskabssystem, når de bestiller direkte på B2B shoppen”.

Handel døgnet rundt

En B2B webshop letter både din og ikke mindst dine kunders hverdag. Med en webshop, der er optimeret til B2B, giver du nemlig dine kunder mulighed for at handle og betjene sig selv døgnet rundt. Det er op til dig i hvilket omfang, du giver kunderne adgang til hele sortimentet eller kun deres eget individuelle sortiment. Nøgleordene er convenience og øget kundeservice.

Personaliseret B2B webshop

Dine kunder har med stor sandsynlighed mange forskellige behov. Derfor er det afgørende, at din forretning understøtter dine kunders handelsmønstre. Med en B2B webshop hos SmartWeb handler dine kunder på deres egne individuelle vilkår. Du har nemlig mulighed for at sætte webshoppen op til forskellige kundegrupper i forskellige prisgrupper. Du kan med andre ord opsætte differentierede handelsbetingelser og give dine kunder adgang til deres egne individuelle priser og rabatter.
  • Kundekonto: Dine kunder har mulighed for at se og genbestille tidligere ordrer via en kundekonto, hvor de kan se fakturaer og tidligere ordrer.
  • Kampagner: Du har mulighed for at forøge den gennemsnitlige ordrestørrelse. Du kan f.eks. overveje krydssalg og opsalg. Samtidig har du mulighed for at komme af med restpartier gennem effektive kampagner.
  • Faktura: Et ofte stillet spørgsmål handler om, hvorvidt der automatisk genereres en faktura med en B2B webshop hos SmartWeb. Vi anbefaler Klarna eller e-conomic til fakturaer. Men læs mere i vores manual angående faktura her.

Login

Kun godkendte kunder har adgang til at foretage køb på siden. Som nævnt er der tale om en personaliseret B2B webshop, hvor kunden identificeres via et login, der præsenterer kunden for individuelle priser og eventuelt kundens unikke sortiment.
 
Se her, hvordan du opsætter et login til B2B kunder, samt hvordan du styrer B2B brugergrupperne.
 
Nedenstående billede viser, hvordan Lucleon, har valgt at tænke deres B2B webshop ind som en del af virksomhedens samlede brandimage ved at gøre lidt ekstra ud af login-vinduets visuelle udtryk.


Mikkel fra Lucleon fortæller i relation til det visuelle design, hvordan konverteringsoptimering af din webshops design generelt er vigtigt, hvad enten du handler med private kunder eller erhvervskunder: ”Så snart du arbejder med mennesker bag en skærm, er det afgørende at have fokus på, at designet er optimeret”.
 
Ifølge Mikkel er det er en misforståelse at nedprioritere konverteringsoptimering, hvad angår handel med erhvervskunder. På Lucleons B2B webshop har de i stedet forsøgt at gøre det så let for deres erhvervskunder at handle som muligt, f.eks. via brugervenlige knapper, øjeblikkelig opdatering af lager- og ordreantal osv. Det er tiltag, som betyder meget for den gode kundeoplevelse og dermed potentielt øger salget.

SmartWeb B2B webshop

Her får du tre gode grunde til at oprette en B2B webshop hos SmartWeb: 
  • Målrettet dine kunders behov
  • Brugervenligt og responsive design
  • Letter samarbejdet mellem dig og dine kunder 

Har du selv overvejet, om en B2B webshop kunne være en god idé for netop din forretning?

Vi er naturligvis altid klar til at hjælpe dig og besvare dine spørgsmål, kontakt os her.

Ingen kommentar(er)
Skriv din kommentar

ALTID FRI SUPPORT

Vi har mere end 100 hjælpevideoer, en god online manual og du har mulighed for
at ringe og skrive til os - gratis!