Blog

Blog

Betalingsløsning og ePay i Norge

oprettet d. under Salg og markedsføring | Antal Læsninger: 4237

Betalingsløsning og ePay i Norge
Du har registreret din virksomhed, købt et domæne og installeret et shopsystem fra SmartWeb. Du har oprettet et lager, indgået aftaler med leverandører og styr på logistikken.
 
Nu mangler der blot en detalje, før du kan komme ordentligt i gang med din webshop: betalingsløsning. Ét er, at dine kunder betaler på din webshop. Noget andet er, hvordan de betaler. Hvor skal du starte, hvem skal du kontakte, og hvad kræver det? Du er heldigvis kommet til det rette sted, så fortvivl ej.'

De forskellige aktører

Der er flere spillere på banen, når de kunder betaler for en ordre på din webshop. I det følgende får du et overblik over de forskellige aktører:

Din webshop

Der er mange systemer at vælge imellem, så sørg for at lave grundig research og find den løsning, som passer dig bedst. God forberedelse er altid en fornuftig idé, uanset om du vælger en løsning, der skal kodes helt fra bunden, eller om du vælger et færdigt shopsystem.

Din betalingsgateway (ePay)

En betalingsgateway (eller Payment Service Provider) er den part, der leverer den side, hvor dine kunder indtaster deres kortoplysninger. Det kan sammenlignes med en fysisk terminal i supermarkedet. På din webshop er betalingsterminalen imidlertid virtuel.

Din kortindløser

Kortindløseren er den finansielle part, som sikrer, at du modtager betaling, og at kortindehaveren bliver trukket. Vi vender tilbage til valg af kortindløser senere.

Din fakturaudbyder

Også i Norge bliver det langsomt mere almindeligt at tilbyde sine  kunder at betale via faktura som et alternativ til den traditionelle kortbetaling. Hvis du ønsker at tilbyde dine kunder denne betalingsform, kan du kontakte ePay for at aktivere denne betalingsform. Betaling via faktura fungerer som en særskilt aftale med en fakturaudbyder.

Valg af kortindløser

Valg af kortindløser er vigtigt for din virksomhed, og du bør foretage en grundig research, inden du træffer den endelige beslutning. Tal med de forskellige aktører på markedet, forhør dig om, hvad de kan tilbyde dig, og lyt: Er de imødekommende og hjælpsomme? Er priserne gennemsigtige? Hvor lang tid bruger de på at behandle din ansøgning om indløseraftale, og er de villige til at hjælpe dig, når du har brug for det?  
 
Når du har bestemt dig for en kortindløser, skal du indgå kortindløseraftalen. Det er en aftale mellem indløseren og dig, som bestemmer hvilke kort, du kan acceptere på din webshop.
 
Se hvilke indløsere ePay samarbejder med her.
 
Ansøgningsprocessen består ligeledes af en godkendelse af din webshop, som skal opfylde en række krav. Kravene kan variere fra indløser til indløser, men nedenfor er en liste over de mest almindelige krav.
 
Følgende oplysninger skal tydeligt fremgå på din webshop:
  • Virksomhedens navn, cvr.nr, adresse, e-mail adresse og telefonnummer.
  • Beskrivelse af varer/ydelser, du sælger (inkl. priser, skatter og afgifter).
  • Vilkår inkl. regler for kortindehaverens fortrydelse.
  • Transaktionsvaluta – norske kroner skal angives i NOK.
  • Kunden skal præsenteres for en kvittering, når betalingen er gennemført.
  • Kortlogoerne for de kort, du accepterer, skal klart fremgå.
  • Din virksomhed skal eje det domæne, hvor du modtager betalinger.

Hvis du ikke overholder kravene, vil processen med at etablere indløsningsaftale tage længere tid.
 
De fleste kortindløsere kræver, at du benytter 3D Secure. 3D Secure er en fælles sikkerhedsstandard for betaling over internettet, som Visa og MasterCard står bag. Formålet med 3D Secure er at reducere kortsvindel. Med 3D Secure er både du og kortholder godt beskyttet i tilfælde af eventuel svindel. I Norge har de fleste kortudstedere valgt at benytte sig af Bank ID som autorisation. Aktivering af 3D Secure er ikke noget, du som ejer af en webshop behøver at tænke på, da det er noget ePay aktiverer sammen med din kortindløser.

Betalingsflowet

Det var lidt om, hvad en kortindløser er. Nu skal vi se på, hvad der sker, når en kunde betaler i din webshop. Den virtuelle indkøbskurv er fyldt med varer, og kunden går videre til kassen, indtaster leveringsadresse og trykker på ”Betal”. Det er nu, din betalingsgateway vises. Dét at tage imod kortoplysninger på nettet er ikke noget, du kan gøre uden videre. Det kræver en godkendt PCI-certificering, hvilket er dyrt og krævende.
 
Læs mere her.
 
Ved at benytte ePays betalingsløsning slipper du for at PCI-certificere din virksomhed. Dette tager ePay sig af, og det gør det dermed enkelt og billigt for din virksomhed at komme i gang med at modtage betalinger på nettet. Når kunden skal betale, åbner ePay betalingsvinduet sig. Her indtaster kunden sine kortoplysninger og gennemfører betalingen. Selvom kunden sjældent bemærker det, foregår betalingen ikke på selve webshoppen, men på ePays sikre servere.
 
Indimellem indtastes kortoplysningerne i et ”overlay” vindue, hvor webshoppens layout vises i baggrunden. Andre gange er betalingsdelen integreret i webshoppens layout. Dette er som regel noget, du selv bestemmer.
 
Det sidste, din kunde gør, er at trykke på ”Udfør betaling”. Når de gør det, sendes deres kortoplysninger via ePay til den kortindløser, du har valgt at samarbejde med. Betalingen er nu gennemført: ordren er kommet ind i din webshop, og kortoplysningerne er sendt til din kortindløser. Rent teknisk er betalingen godkendt/reserveret, hvilket betyder, at kortindløseren har valideret kortets gyldighed og reserveret købesummen på kortet. Ifølge norsk lovgivning skal webshoppen først trække pengene, når kunden modtager sine varer (eller ved at varen overdrages til tredjepart, f.eks. Posten Norge).
 
Sælger du fysiske produkter, er det først, når du sender varen, at du bør opkræve kortholderen. Det sker enten automatisk i dit shopsystem i forbindelse med forsendelsen eller manuelt i administrationen til dit ePay betalingssystem. Når varen er klar til at blive sendt, og du klikker på knappen for at opkræve din kortholder, sender ePay din kortindløser besked om at overføre pengene fra din kundes konto til din konto. Der kan gå op til 7 dage, før du ser pengene på din konto. Dette afhænger udelukkende af kontrakten/vilkårene med din kortindløser.
 
Kort sagt: ePay leverer siden, hvor kortoplysninger indtastes, mens kortindløseren står for at overføre pengene til dig, samt at trække kortholderen.

Hvad gør jeg nu?

Du skal finde ud af, hvilke betalingskort du vil acceptere på din webshop. Derefter skal du oprette en test-konto i ePay. Vi tilbyder, at du gratis og uforpligtende kan afprøve vores betalingsløsning. Læs mere om, hvordan du indstiller ePay med SmartWeb her.
 
Hos ePay hjælper vi dig gerne med råd og vejledning i forhold til valget af indløser, men selve aftalen skal du selv indgå.

Ready, set, go…

Her får du en opsummering af de vigtigste punkter i forbindelse med betalinger på nettet:
  • Undersøg dine muligheder grundigt – bordet fanger ikke nødvendigvis, men det er tidskrævende at skifte kortindløser, når det hele først er oppe og køre.
  • Ansøg om aftale i god tid, da det kan tage op til 3 uger at få aftalen på plads.
  • Overhold kortindløserens krav til din webshop – det letter og gør processen betydeligt hurtigere.
  • Din indløseraftale bestemmer, hvor lang tid der går, før betalingen kommer ind på din konto.
  • Du bør først opkræve kortindehaveren, når kunden modtager sine varer (eller du overfører varerne til tredjepart). 

Vil du vide mere om, hvad ePay er, kan de se en kort video her.

Ingen kommentar(er)
Skriv din kommentar

ALTID FRI SUPPORT

Vi har mere end 100 hjælpevideoer, en god online manual og du har mulighed for
at ringe og skrive til os - gratis!