Blog

Blog

Huskeliste til forbrugeraftaleloven

oprettet d. under Regler | Antal Læsninger: 3510

Huskeliste til forbrugeraftaleloven

Den nye forbrugeraftalelov er nu trådt i kraft.

Hvis du ikke allerede ved det, så er den nye forbrugeraftalelov kommet i verden som en del af en større harmonisering af forbrugers rettigheder i hele EU.
Dette EU-direktiv er nu implementeret i Danmark.

Hvad skal jeg som webshop-ejer tænke på lige nu?

- Hvis du har abonnementsaftaler og tidsubestemte aftaler, så skal du nu huske, at du har pligt til at oplyse om de vigtigste egenskaber samt den ”samlede pris” for varen, som kunden skal betale i alt. Prisen skal være gennemskuelig (nemt og logisk), og du skal informere om, hvordan prisen er udregnet (varepris+fragt+moms etc.). I SmartWeb systemet kan du gøre det ved at lave en side, der beskriver gebyrer og linker dertil i ”Link til gebyrbetingelser” i shopindstillinger. Læs mere...

- Alle dine informationer som e-mail adresser, telefonnummer og den faste forretningsadresse skal være synlige/informeret til kunden, inden købet færdiggøres, så der ikke er nogen tvivl om, hvem der handles med. Så sørg for at alle dine data er tilgængelige på dit website alt efter, hvor du har dem til at stå. Eventuelt i bunden af dit website. Læs mere...

- Du skal huske at informere dine kunder om fortrydelsesretten på minimum 14 dage (du må gerne selv give mere). Hvis du ikke får oplyst om dette, har din kunde faktisk automatisk helt op til 12 måneders fortrydelsesret. Så sørg for, at det er beskrevet så godt som muligt i dine handelsbetingelser. Et godt råd kan være at indsætte de handelsbetingelser, som kunden har accepteret i bunden af ordrebekræftelsen, således kunden modtager dem på et "varigt medie". Samtidig kan du også indsætte din fortrydelsesformular her.
 
- Husk at oplyse kunden om, at vedkommende selv skal betale for at sende varen retur. Glemmer du dette, vil det blive dig selv, der skal betale eventuelle fragtomkostninger.
 
- Den fortrydelsesfrist du informerer om på de minimum 14 dage er fra den dag, kunden har varen i sin besiddelse og IKKE fra den dato, købet blev gennemført.

Hvad nu med de der returvarer?

- Tidligere har det været sådan, at en kunde kun kunne fortryde købet, hvis varen blev leveret tilbage i samme stand og mængde (nogen gange i ubrudt emballage). Under de nye regler kan kunden ogsåefter brug fortryde købet. Det er dog med det forbehold, at kunden eventuelt hæfter for en værdiforringelse af varens pris, hvis kunden har håndteret varen på en anden måde, end det var nødvendigt for at teste varen.
 
- Hvis kunden har informeret virksomheden om, at vedkommende vil benytte sig af fortrydelsesretten, kan han/hun vente med at returnere varen op til senest 14 dage efter den dato, hvor vedkommende har informeret om sin fortrydelse. Tidligere skulle det være indenfor de 14 dage.
 
- Tilbagebetalingspligten er for dig som virksomhed ændret til at skulle ske senest 14 dage efter, kunden har meddelt sin fortrydelse (tidligere har det været 30 dage). Hvis der skulle være en værdiforringelse ved varen, er der dog mulighed for at afvente modtagelsen, inden købesummen returneres.
 
I bund og grund betyder det, at en kunde eksempelvis gerne må afprøve en kaffemaskine, hårtørrer eller lignende uden at bruge varen over længere tid, end hvad det er nødvendigt for at teste produktet. Hvis der er sket noget med produktet, er det som udgangspunkt virksomheden, der skal bevise, at der er en værdiforringelse, som kunden selv skal betale for. Hvis du som virksomhed IKKE har informeret om fortrydelsesretten, så hæfter kunden dog IKKE for en eventuel forringelse.
 
Fortolkningen og værdiforringelsen er jo en diskussion mellem kunde og sælger. Det er i konflikten, at loven vil blive snævert fortolket til fordel for kunden, så service og den gode dialog kommer nu til sin ret.Hvordan ser straffen ud ved overtrædelse af loven?Hvis du som virksomhed ikke overholder disse regler, risikerer du bødestraf allerede første gang, du overtræder loven. Tidligere har det været sådan, at der skulle være grove eller gentagne overtrædelser, inden der faldt bødestraf.

Er der slet ikke noget godt i dette for mig som virksomhed?

- Hvis en kunde vælger en anden og dyrere leveringsform, end den levering du som virksomhed har tilbudt, har du ikke længere pligt til at betale disse ekstraomkostninger. Det betyder, at du efter omstændighederne kan modregne disse eventuelle ekstraomkostninger, der er forbundet med levering.
 
- Hvis en kunde sender varen retur, er det vedkommende selv, der bærer ansvaret for beskadigelse eller forringelse under transport.
 
Hvis du har brug for ekstra juridisk hjælp, vil jeg anbefale dig, at du tager fat i e-mærket eller anden juridisk rådgiver, så du kan få styr på de aktuelle betingelser i forhold til de produkter, du sælger.

Ingen kommentar(er)
Skriv din kommentar

ALTID FRI SUPPORT

Vi har mere end 100 hjælpevideoer, en god online manual og du har mulighed for
at ringe og skrive til os - gratis!