Blog

Blog

5 ting du bør vide om handelsbetingelser

Oprettet d. under Regler | Antal Læsninger: 3030

5 ting du bør vide om handelsbetingelser

Forretningsvilkår, aftalevilkår eller handelsbetingelser, ja kært barn har mange navne, og når det kommer til at tilpasse indholdet i dem, er mulighederne endnu flere. Det er nemlig ikke al lovgivning, der skal ses sort og hvidt, og lige nøjagtig dine handelsbetingelser er en af de ting, du som netbutik har masser af indflydelse på. Inden du giver dig i kast med dem, er der dog fem ting, du bør vide. Læs mere her.

1. Du skal have dem

Har du en netbutik, er det et lovkrav, at du informerer klart, tydeligt og forståeligt om de vilkår og betingelser, der er for at handle hos dig. Det betyder, at kunden klart og tydeligt skal informeres om, hvad vilkårene er både før, under og efter en handel. Fuldstændig som når du indgår aftaler med f.eks. leverandører, skal dine kunder naturligvis kunne se præcis, hvad det er, de siger ja til. Derfor skal handelsbetingelser også aktivt accepteres af kunden og må altså ikke være godkendt på forhånd eller automatisk i forbindelse med godkendelse af købet.

2. Hvis du ikke har dem

Selvom du ikke har nogen handelsbetingelser på din netbutik, er du stadig bundet af loven, og kunden har stadig de samme rettigheder, uanset om du informerer om dem eller ej. Problemet er bare, at det langt hen ad vejen kun er en ulempe for dig ikke at udstyre din netbutik med handelsbetingelser. Dette skyldes bl.a., at en eventuel uoverensstemmelse mellem dig og kunden vil blive vurderet efter regler, som ikke kan fraviges til skade for forbrugeren, og at eventuelle afgørelser derfor ofte vil falde ud til kundens fordel. Handelsbetingelser er både rettigheder og forpligtelser – både dine og forbrugerens, og derfor er det også din mulighed for at synliggøre dine forventninger til kunden i indgåelsen af aftalen.

3. Derfor er de gode for din netbutik

Handelsbetingelser er din mulighed for at kridte banen op og slå spillereglerne fast. Og i stedet for at se dem som noget, der er blevet dig pålagt, kan du med fordel fokusere på, hvad de kan gøre for dig og din netbutik. Strikker du dine handelsbetingelser ordentligt sammen, med klare og præcise beskrivelser, har både du og kunden de bedste rammer for at indgå en aftale. Mange kunder læser måske først handelsbetingelserne, når de vil fortryde eller reklamere, og hvorfor så ikke gøre det så nemt for dem som overhovedet muligt? Jeg vil anbefale, at du skruer ned for paragrafferne og op for den mere konkrete og servicemindede beskrivelse af, hvad betingelserne for handlen er.

4. Kort er godt

Selvom handelsbetingelser er et lovkrav på en netbutik, er der heldigvis ikke noget krav til, at der skal være hundredevis af uoverskuelige punkter. Det er hverken gavnligt for dig eller dine kunder. Derimod anbefaler vi, at du gør dine handelsbetingelser så kortfattede og konkrete som muligt og udelader punkter, der ikke er væsentlige for netop din netbutik. Så er der størst chance for, at dine kunder læser betingelserne og kender til vilkårene. Det er samtidig med til at spare dig tid med kunder i røret, der er i tvivl om, hvad de skal gøre, f.eks. i forbindelse med reklamation.5. Spar penge, men vær opmærksomDet kan både være nemt, hurtigt og ikke mindst billigt at finde standardbetingelser, som nærmest direkte kan indsættes på din netbutik. Du bør dog være opmærksom. Det er nemlig meget væsentligt, at handelsbetingelserne bliver tilpasset netop din netbutik og de produkter, du sælger. I sidste ende er det nemlig dig, der hænger på den, hvis du har fået skrevet noget forkert. Generelt anbefaler vi, at du får løbet dine handelsbetingelser igennem af en jurakyndig. På den måde sikrer du, at du ikke spænder ben for dig selv og din netbutik - og ikke mindst dine kunder. 

Ingen kommentar(er)
Skriv din kommentar

ALTID FRI SUPPORT

Vi har mere end 100 hjælpevideoer, en god online manual og du har mulighed for
at ringe og skrive til os - gratis!