Blog

Blog

Flytte website og shop til et nyt system?

oprettet d. under Opstart af webshop | Antal Læsninger: 5132

Flytte website og shop til et nyt system?
Når man skifter CMS system på sit domæne, er det ikke bare udseendet og backend-adgangen til hjemmesiden, der er anderledes. Ofte er det hele hjemmesidens struktur, som radikalt bliver ændret.
Hvert CMS har sin egen måde at vise strukturen på. Et skifte fra én platform til en anden har stor påvirkning i forhold til søgemaskinerne, hvis man ikke håndterer skiftet korrekt.

Vores erfaring er, at hvis man håndterer sit CMS skifte korrekt, kan man stort set undgå en nedgang i trafik og omsætning fra søgemaskinerne. Med en fornuftig fremgangsmåde er det tilmed muligt at opnå vækst, da man skifter til et bedre system. Skulle man imidlertid være så uheldig at skifte uden at tage de rette forbehold, oplever vi ofte, at trafikken og omsætningen fra søgemaskinerne falder drastisk. Trakfikken kan rent faktisk være næsten helt væk i en længere periode. Derfor er det meget vigtigt at tage de rigtige forbehold ved CMS skifte.

Demoshop hos SmartWeb

I forbindelse med opbygningen af en ny hjemmeside oprettes en demoside, der bliver placeret på et eksternt domæne, som SmartWeb tilbyder.

F.eks "Demoshop.demodomæne.dk"

Her er det vigtigt, at man sørger for at blokere adgangen for søgemaskinerne, da det indhold, der ligger på ens eget domæne vil være identisk med det, der ligger på demosiden. Det er derfor afgørende, at søgemaskinerne ikke kan finde eller indeksere det samme indhold på demo-domænet. Det skyldes, at såkaldt duplicate content straffes af Google. Du skal derfor sørge for demoshoppen er blokeret i robots.txt filen, har et no-index tag i html header eller ligger bag et login, så søgemaskinerne er forhindret i at tilgå og indeksere indholdet.

Ny struktur

Når man skifter strukturen på hjemmesiden, er det vigtigt, at det gamle indhold bliver omdirigeret over til det samme indhold på den nye adresse.

Optimalt giver man hver eneste gammel adresse en omdirigering til en ny relevant adresse.

Dette gavner både søgemaskinerne og brugerne. Brugerne, så de ikke ender på en fejlside, og søgemaskinerne, så de let kan ”se og forstå”, at adressen er flyttet til ny lokation.
På den måde har de ingen problemer med et opdatere deres indeks til den nye adresse.
 
Det er vigtigt, at man fortæller søgemaskinerne, at omdirigeringen er permanent med status koden:

301 Moved Permanently

Hvis man benytter 302 Moved temporarily eller 303 See Other, vil søgemaskinerne opfatte adresseændringen som en midlertidig flytning, og de vil ikke opdatere deres indeks, da de forventer, at indholdet kommer tilbage på sin oprindelige adresse. Man vil desuden ikke videreføre værdifuld søgeordsoptimering med disse redirects.

Hvis den nye struktur ingen sammenhæng har med den gamle

Her gælder det om at få den nye hjemmesides indhold til at matche den gamle hjemmesides indhold (eller sidededikationer). Hvis man f.eks. på sin gamle hjemmeside, har bygget den op over typen af produkter, og man på den nye hjemmeside inddeler kategorier efter mærke, så har søgemaskinerne ikke en logisk sammenhæng i skiftet. Opretter man derimod både typekategorier og mærkekategorier på den nye hjemmeside, kan man omdirigere de gamle adresser til typekategorierne og lade søgemaskinerne selv opdage de nye mærkesider.

Rigtigt mange adresser at lave omdirigeringer fra?

Det kan tage vældig lang tid at oprette de mange omdirigeringer. Når det drejer sig om produkter, forholder det sig heldigvis oftest sådan, at disse er hevet ud af en database af en programmør, som har brugt samme fil til hurtigt at genskabe de samme produkter i det nye CMS. Derfor ved systemet hvilket produkt, der er den gamle adresse og hvilken adresse, det samme produkt nu ligger på. Man kan derfor automatisk få oprettet omdirigeringerne i takt med, nye produkter bliver oprettet. Her vil jeg anbefale, man får hjælp eller rådgivning af Smartweb. På den måde er det kun kategorier, mærkesider og andre infosider, som manuelt skal omdirigeres med 301 redirects.

Hvordan får jeg så overblikket over mine adresser?

Der findes en del værktøjer, som kan trække adressestrukturen ud fra en hjemmeside (f.eks. Screaming Frog eller Xenu). Disse programmer gennemsøger hjemmesiden og giver en liste over de adresser, de kan navigere sig frem til. Herefter har man en overskuelig liste over adresser, man kan omdirigere. Og vigtigere: En liste af adresser man herefter kan teste, således at man sikrer, at de bliver omdirigeret korrekt efter CMS skiftet.

Oprydning af kategorier og produkter ved skifte

For mange webshops er et skifte af shopsystem også en mulighed for at få ryddet op i kategorier, produkter og landingssider, som ikke har nogen relevans mere.
I denne situation står man så med en håndfuld gamle adresser, der ikke er relevante for den nye side, og hvad skal man så gøre med dem? Her er det en god ide at undersøge, om disse adresser har indgående links. Dette kan man finde i Googles webmaster værktøj eller med online programmer som Ahrefs.com eller opensiteexplorer.org. Hvis man opdager, at en adresse har et indgående link, kan man vælge at omdirigere (301 redirect) adressen til forsiden. På den måde omdirigeres linket og dermed udnyttes den værdi, linket giver. Hvis man har muligheden, er det optimale at kontakte den hjemmeside, linket ligger på og få linket opdateret, så den peger på ny relevant adresse.

Brug ikke et XML sitemap

De fleste CMS’er har et xml sitemap over hjemmesiden. Dette er en liste over alle adresser, som findes på hjemmesiden. Eventuelt med meta informationer omkring hvornår de sidst er opdateret, hvor hyppigt de bliver opdateret og eventuelt en prioritering af adresserne. Man har nu muligheden for at give sit sitemap til Googles webmasterværktøjer og Bings webmasterværktøjer. Så vil søgemaskinerne bruge denne liste af adresser til at indeksere efter i stedet for at opdage adresser gennem links. 

Ved CMS-skifte scanner Google først de nye adresser til CMS'et og indekserer dem, før det registreres, at den gamle side er flyttet. I værste tilfælde ender man ud med, at søgemaskinerne både har indekseret alle de nye adresser og alle de gamle adresser. Men da det er det samme indhold, som ligger på de to udgaver, prioriterer søgemaskinerne stadig det gamle indhold, og man får ikke overført toppplaceringerne på de gamle adresser til de nye.

Ved lancering – fjern demoshop blokeringen!

Husk af fjerne den blokering for søgemaskinerne, der gjorde, at søgemaskinerne ikke indekserede demoshoppen! Vi ser desværre alt for ofte, at webshopejere glemmer at fjerne det noindex, som de ganske rigtigt benyttede, mens begge udgaver af siden havde samme indhold. Når det sker, rasler placeringerne på søgemaskinerne væk. Fejlen er umådelig nem at undgå, det handler blot om lige at huske det.

Efter lancering

Der er to gode værktøjer, man skal holde øje med efter et CMS skifte - webmasterværktøjet og sinAnalytics. Webmasterværktøjet giver indblik i din indekseringstatus, og da man på nuværende tidspunkt har et overblik over antal adresser, som eksisterede før og stadig eksisterer, kan man følge indekstallet og se, om det går den rigtige vej. Hvis der er stor forskel imellem antal adresser, som burde være indekseret, i forhold til det antal adresser, der er indekseret nu, har man mulighed for hurtigt at fejlfinde og rette til. Analytics samler data på besøgende, når de er ankommet til hjemmesiden. Hold øje med bounce raten/afvisningsprocenten, da en kraftig stigning i disse tal, er en klar indikation på, at besøgende enten ender i en fejl, eller en forkert adresse.

Skrevet af Thomas Jakobsen fra www.kompetencekanalen.dk

Find dem på Google+

Ingen kommentar(er)
Skriv din kommentar

ALTID FRI SUPPORT

Vi har mere end 100 hjælpevideoer, en god online manual og du har mulighed for
at ringe og skrive til os - gratis!