Blog

Blog

9 On-page SEO-tips der øger din webshops synlighed

oprettet d. under Salg og markedsføring | Antal Læsninger: 10966

9 On-page SEO-tips der øger din webshops synlighed

 

9 On-page SEO-tips der øger din webshops synlighed

En af de billigste og mest effektive metoder til at øge trafik og salg i din webshop, er ved at ligge godt placeret i Googles organiske søgeresultater. Derfor får du i dette blogindlæg 9 On-page SEO-tips, der vil øge din webshops synlighed på Google.

  1. Søgeordsanalyse
  2. Webshop arkitektur
  3. Sidens titel
  4. Meta description (Sidens resumé)
  5. Sidens URL (adresse)
  6. Skriv gode og unikke tekster
  7. Overskrifter
  8. Opsæt tracking
  9. Konverteringsraten
     

1. Start med grundig søgeordsanalyse

Når du udarbejder en søgeordsanalyse er kunsten at finde relevante søgeord, som dine kunder bruger (der er ikke meget salg i at ligge nr. 1 på søgeord, som ingen, eller måske kun få, bruger). Har du allerede en pulje med søgeordsdata koblet sammen med din webshop, så kig især efter de søgeord, der konverterer godt.

  • Start med at brainstorme på jeres produkter ud fra godt branchekendskab
  • Spørg dine nuværende kunder, hvad de kalder jeres produkter
  • Tjek dine konkurrenter
  • Find inspiration i Googles søgeresultater
  • Find synonymer 


Brug derefter Google Keyword Planner og andre søgeordsværktøjer til at finde de mest relevante søgeord med søgninger på. Få en mere dybdegående gennemgang af søgeordsanalyse og gode søgeordsværktøjer her.

 

2. Tænk SEO ind i shoppens arkitektur

En webshops arkitektur og navigation kan opdeles i følgende elementer:

  • Bredde: Desto bredere arkitektur man har på sin webshop, desto flere produktgrupper har man tilsvarende, som ligger højt oppe og dermed få klik væk fra forsiden.
  • Dybde: Dybden handler om, hvor mange niveauer man vælger i sin arkitektur, og jo flere niveauer man har, desto flere klik væk fra forsiden kan indholdet befinde sig.


Kunsten er at finde den gyldne middelvej, hvor man gør det let for både brugere og Googlebot at finde alle kategorier og produktsider på webshop'en.
 
Når dette er på plads, skal du overveje, hvilke egenskaber dine produkter har, og her ser man ofte 2-3 egenskaber og nogle gange op til 4. Dette får konsekvenser for både bredden og dybden i arkitekturen. Her er det meget vigtigt, du vælger de egenskaber, der er flest søgninger på i toppen af arkitekturen, og de egenskaber der er færrest søgninger på i dybden af arkitekturen. Egenskaber kan eksempelvis være farve, størrelse, køn, vægt, materiale, mærke m.v.
 
Her finder du 5 konkrete tips til, hvordan du kan optimere din webshops arkitektur.

 

3. Optimér sidetitlerne

Hver kategori- og produktside på din webshop har et felt, hvor du kan skrive sidens titel, og dette felt bruges som overskrift i Googles søgeresultater.


Sidens titel har stor betydning for din shops placering i Googles søgeresultater, så her er det vigtigt, at du medtager de søgeord eller den søgefrase, som du gerne vil have, at shoppen skal ligge godt på.

Google har redesignet deres søgeresultater, og det betyder at den del af en titlen, der vises i Googles søgeresultater, nu er afhængig af, hvor meget en titel fylder i bredden i pixels. Hvert bogstav fylder altså ikke længere lige meget i bredden (pixels).

Det anbefales nu, at en sides titel ikke overstiger ca. 512 pixels i bredden. Hvis en sides titel imidlertid er eksempelvis 600 pixels bred, så vælger Google at skære den del af titlen væk, der overstiger ca. 512 pixels. Det betyder dog ikke at de søgeord, der måtte stå i slutningen af en titel, og efter 512 pixels grænsen, ikke har betydning for hvad siden kan komme til at ligge godt på i Googles søgeresultater. Det begrænser blot muligheden for kommunikation, og kan derfor påvirke klik-raten (CTR) negativt, hvis titles ikke tilpasses Googles redesign.

  • Skriv en unik titel til hver eneste side på din webshop og husk at medtage relevante søgeord
  • De først 512 pixel af en titel er synlig i Googles søgeresulater og har derfor stor betydning for en sides klik-rate i Googles søgeresultater.
  • Indholdet i titlen har fortsat betydning for, hvad en side kommer til at kunne ranke på i Googles søgeresultater
  • Vi må formode at Google i fremtiden vil vægte søgeord indenfor de første 512 pixels (cirka 55 karakterer) højere. Så du behøver ikke tilrette titlerne på alle dine sider nu og her, men det bør du løbende arbejde på.
  • Når du navngiver dine produkter, samt definerer de respektive sidetitler, så brug gerne relevante ord som mærke, model, størrelse, farve, materiale og/eller anden relevant information.


For at tjekke hvor meget af en sidetitel, der er indenfor de første 512 pixel, kan du anvende dette gratis tool til tjek af sidetitler
 
Smartweb: Sådan redigerer du titlen.

 

4. Skriv lækre meta descriptions på dine vigtigste sider

Sidens meta description har ingen betydning for en sides placering på Google, men den har meget stor betydning for en sides klik-rate, da den jo bruges som en teasertekst i Googles søgeresultater. Det betyder, at man her bør skrive en god og sælgende tekst 100% målrettet brugeren.
 

  • Skriv en unik meta description på ca. 155-160 tegn til de vigtigste sider på din webshop
  • Kommunikér udelukkende til brugerne og ikke til søgemaskinerne. Bemærk dog at søgeord i description fremhæves med fed, og du kan derfor med fordel inkludere nogle af de søgeord, som pågældende side optimeres til. 


Smartweb: Sådan redigerer du meta description.

 

5. Medtag vigtigste søgeord i sidens URL

Sidens URL medtages også i Google søgeresultater - og påvirker både ranking og klik-raten.

 
Sørg for at de vigtigste søgeord kommer med i adressen (URL) til kategori- og produktsider, og sørg for at adskille de enkelte søgeord i URL'en med bindestreg
 
Smartweb: Sådan redigerer du URL.

 

6. Skriv gode og unikke tekster

Hvis dine kategori- eller produktsider mangler tekst, så kan du risikere, at Google opfatter dine sider indholdsmæssigt som tynde, og at Google derfor straffer dit website i søgeresultaterne.
 
Du kan også risikere at blive straffet af Google, hvis indholdet på dine sider er identisk på tværs af to eller flere sider. Så hvis du modtager produkttekster fra eksempelvis en grossist eller producent, som også bruges af dine konkurrenter, så kan du ikke genbruge de samme tekster i din webshop, men er nødt til at omskrive dem.
  • Som tommelfingerregel skal mindst 80% af teksten på en side være unik.
  • Skriv mindst 250-350 ord til kategorisider og mindst 150-250 ord til produktsider.
  • Hvis du medtager de vigtigste søgeord for en side i teksten, så bør søgeordene ikke udgøre over 4% af det samlede antal ord i teksten.
 

7. Søgeord i overskrifter

Overskrifterne på din shop har også en SEO-mæssig indflydelse, og desuden påvirker de i høj grad også brugerens opfattelse af din sides indhold. Anvend derfor kun søgeord i dine overskrifter når det er fuldt berettiget, da du ellers risikerer at forvirre potentielle kunder.

Der bør kun være en enkelt hovedoverskrift per side, og denne skal være sat op på siderne som et H1-tag. Har man en længere tekst, så kan man med fordel opdele den i to eller flere underafsnit med hver sin underoverskrift. Det gør teksten mere overskuelig og læsevenlig, og disse underoverskrifter bør sættes op på siderne med H2-tags. Bemærk at Smartweb automatisk laver hovedoverskrifter i H1 - så det er primært H2-underoverskrifter, du bør bruge dette til.
 

8. Opsæt tracking og spor hvor guldet er

Sørg for at spore e-handel med Google Analytics - det giver dig uvurderlig data, så du ikke skal tage beslutninger på mavefornemmelsen. På samme vis bør du også tilknytte dit site til Google Webmaster Tools, så du får besked, hvis noget er galt med indekseringen af dit site, eller der er andre vigtige fejl. Det er også en god idé at spore, hvordan de søgeord du optimerer, ligger placeret på Google. Der findes en række forskellige programmer hertil og ved at bruge dem jævnligt, kan du følge udviklingen og se, hvor indsatsen skal fokuseres måned for måned.
 

9. Trafik er ikke alt – husk at kæle for konverteringsraten

SEO kan give dig spandevis af mere trafik og dermed flere potentielle kunder på din hjemmeside. Men målet er jo at øge salget, og det kræver derfor, at trafikken konverterer til rigtige kunder. Sørg eks. for at have tydelige call-to-actions på alle dine landingssider, skriv både SEO-venlige OG brugervenlige tekster, foretag brugertests og opsæt A/B splittests, så du hele tiden forbedrer din shops konverteringsrate.
 
Husk: TRAFIK x KONVERTERINGSRATE = SALG.

Skrevet af Grosen Friis fra www.onlinepartners.dk

Find dem på Google+

Ingen kommentar(er)
Skriv din kommentar

ALTID FRI SUPPORT

Vi har mere end 100 hjælpevideoer, en god online manual og du har mulighed for
at ringe og skrive til os - gratis!