Blog

Blog

Ny forbrugeraftalelov på vej - sådan overholder du den

oprettet d. under Regler | Antal Læsninger: 3202

Ny forbrugeraftalelov på vej - sådan overholder du den

Ny forbrugeraftalelov på vej – sådan overholder du den

Den 13. juni i år træder en ny forbrugeraftalelov i kraft.
De væsentligste ændringer for dig med netbutik handler om kundens fortrydelsesret og din håndtering af returvarer. Der kommer nemlig nogle særlige regler, som det bliver afgørende for dig at kende.
Med den nye lov kommer også en række skærpede krav til hvilke informationer, du har pligt til at oplyse. I dette indlæg kan du finde svar på en række af de ofte stillede spørgsmål og blive klogere på, hvordan du overholder den nye lov.

Er det rigtigt, at forbrugeren nu må fortryde købet efter at have taget varen i brug?

Svaret er ja. Den nye forbrugeraftalelov giver forbrugeren mulighed for at fortryde købet efter brug af varen. Dog med det forbehold, at forbrugeren hæfter for en eventuel forringelse af varens værdi, som skyldes anden håndtering af varen, end hvad der er nødvendigt for at teste den, som han eller hun ville gøre i en fysisk butik. Forbrugeren må også fortryde en tjenesteydelse, efter ydelsen er påbegyndt. Det kunne f.eks. være et stykke håndværkerarbejde.
Kunden skal i så fald betale, hvad der er leveret, indtil fortrydelsesretten blev benyttet.

Hvordan beregner jeg værdiforringelsen af en vare, som kunden har taget i brug?

Det er dig som erhvervsdrivende, der bærer bevisbyrden for, hvorvidt der er sket en værdiforringelse af den returnerede vare. De præcise regler for udregning af værdiforringelse kan dog først bestemmes, når loven omsættes til praksis, efter den er trådt i kraft d. 13. juni. Udgangspunktet for udregningen bliver indtil da, at værdiforringelsen er forskellen mellem varens købspris, og den pris du som erhvervsdrivende vil kunne videresælge varen for med den pågældende forringelse.

Hvad skal jeg oplyse omkring fortrydelse?

Før købet skal forbrugeren oplyses om fortrydelsesretten på minimum 14 dage. Overholder du som erhvervsdrivende ikke dette, kan du nu risikere, at forbrugerens fortrydelsesret forlænges helt op til 12 måneder.

Hvordan gavner den nye lov mig som erhvervsdrivende?

I forbindelse med returnering af varer er det ifølge den nye lov forbrugeren selv, der bærer risikoen for varen, indtil den er i hænderne på netbutikken. Forsvinder pakken, eller går den i stykker under transporten, er det altså forbrugeren selv, der hæfter for varen. Derudover har du som erhvervsdrivende ikke længere pligt til at tilbagebetale de ekstra omkostninger, der er forbundet med, at en forbruger har valgt en anden og dyrere leveringsform end den standardlevering, som du har tilbudt. Det betyder, at hvis dine kunder f.eks. vælger at betale ekstra for express-levering og efterfølgende fortryder købet, så skal du kun betale det tilbage, som det under normale omstændigheder ville have kostet at sende pakken.
Du har heller ikke længere pligt til at refundere det betalingsgebyr fra Nets, forbrugeren har betalt i forbindelse med købet.

Derfor skal du være opmærksom

Når den nye lov træder i kraft til sommer, er det med at få justeret sine handelsbetingelser, så de er i overensstemmelse med loven, og særligt punktet om fortrydelsesret.
Overholder du ikke reglerne, kan det som nævnt medføre, at forbrugerens fortrydelsesret forlænges helt op til 12 måneder. Derudover kan du ved blot en enkelt overtrædelse af den nye lov risikere at få en bøde. Tidligere, eller som det er i dag, skal der grov eller gentagen overtrædelse af loven til, før du risikerer dette.
 
Få svar på endnu flere spørgsmål i vores FAQ om den nye forbrugeraftalelov på emaerket.dk. Her kan du bl.a. blive klogere på, hvad du ifølge den nye lov har pligt til at oplyse om din virksomhed, og finde ud af, hvad det er for en særlig fortrydelsesformular loven kræver, at kunden modtager sammen med sin vare. Til de e-mærkede netbutikker har vi ydermere oprettet en særlig hotline, hvor vi rådgiver om den nye lov.

Ingen kommentar(er)
Skriv din kommentar

ALTID FRI SUPPORT

Vi har mere end 100 hjælpevideoer, en god online manual og du har mulighed for
at ringe og skrive til os - gratis!