Blog

Blog

Black Friday hos SmartWeb

Oprettet d. under Nyt i SmartWeb | Antal Læsninger: 720

Black Friday hos SmartWeb

Black Friday er et koncept, som mange har en holdning til, og mange gider måske ikke at hoppe med på bølgen. Hos SmartWeb kan vi dog kun råde dig til at satse stort på Black Friday – netop fordi forbrugerne virkelig har taget Black Friday til sig og er klar til at handle på den dag.

Black Friday bliver større og større

Anders fra Skibutikken.dk fortæller, at de havde stor succes med Black Friday i år.

”Man skal bare være med – vi har simpelthen ikke råd til at lade være, for det er jo halvdelen af julegaverne, der bliver købt på Black Friday.”

Skibutikken.dk kørte 20 % rabat på alle deres varer, undtaget varer som allerede var på tilbud.

”Vi vil gerne sige tak til SmartWeb, for den ekstra hjælp vi fik op til Black Friday. Specielt Armin har hjulpet os en hel del med at rette vores tilbudspriser – så jeg kan klart anbefale SmartWeb, hvis man vil starte webshop.”

Skibutikken har haft deres webshop hos SmartWeb siden 2015.

Black Friday bliver større og større for hvert år. Hos SmartWeb kan vi konstatere, at bare fra 2017 til 2018 er antallet af gennemførte ordrer på Black Friday steget med 40%. Den vækst kan man ikke se bort fra, hvis man er butiksejer, og derfor kan vi kun opfordre til, at du starter din forberedelse til Black Friday 2019 senest i oktober.

 

Hvornår går danskerne ’shop-amok’?

Rasmus Graversen, udviklingschef hos SmartWeb, afslører at Black Friday ræset allerede starter en uge inden Black Friday.

”Vi forbereder os så godt, som vi kan op mod Black Friday ved bl.a. at sikre os, at vores servermiljø er klar til den store belastning. På dagen holder vi selvfølgelig nøje øje med vores systemer og er klar til at gribe ind, hvis noget ikke kører, som vi forventer, det skal.

Vi er igen i år meget tilfredse med forløbet på Black Friday og kan se, at den slår alle rekorder.”

Rasmus tilføjer, at dagen før Black Friday var aktiviteten tredoblet fra kl. 19.00 torsdag aften.

”Udviklingen flader ud omkring kl. 23 torsdag aften, men topper så igen mellem kl. 24 - 01 om natten. De to største peaktimes på Black Friday var kl. 9.30 og kl. 21.30.”

Lørdag var til gengæld en helt normal dag ifølge Rasmus. Mange kunne måske forvente, at det hele stod stille dagen efter Black Friday, men selv skibutikken.dk oplevede, at onlinehandlen kører uhindret efter Black Friday.

 

Forberedelse til Black Friday

Dine kunder forbereder sig til Black Friday.

Derfor bør du også forberede dig. En succesfuld Black Friday kræver, at du gør så meget som mulig klar, INDEN vi rammer torsdagen før Black Friday.

Hvor tidligt skal du gå i gang?

SEO-eksperterne anbefaler, at du allerede starter i juni måned – i hvert fald hvis du vil nå at lave Black Friday SEO. MindRocket giver et par gode råd til, hvordan du laver en Black Friday søgeordsanalyse, samt hvordan du opbygger kategorien på din webshop.

Men ellers anbefaler vi, at du som minimum går i gang med din Black Friday forberedelse allerede i oktober for at klargøre dine tilbud, nyhedsbreve, designet m.m.

 

Gode råd til din Black Friday 2019

Google Ads på Black Friday

”Det er dyrt at annoncere på Black Friday, men det kan betale sig” siger Anders fra Skibutikken.dk og fortæller at Skibutikkken.dk på Black Friday havde et ROAS på 30, hvor det normalt ligger på 8. Det betyder, at kunderne er der, og de er købeklare.

Black Friday Special fra WebshopPodcast og GeniAds

 

Send mange nyhedsbreve

På Skibutikken.dk havde de fået lavet en leadnedtælling 14 dage inden Black Friday, som skulle samle mailadresser ind. Det betyder selvfølgelig, at salget står stille op til Black Friday, men til gengæld var gennemsnitsordren på Black Friday 30 % højere end normalt.

Black Friday Special fra WebshopPodcast og Heyloyalty

 

Black Friday prisstrategi

Vi har fået et godt ”Black Friday hack” af Søren Sieg Jensen, som er Marketing Manager hos Cykelpartner.dk:

”I stedet for at bruge rabatkoder på Black Friday, så ret i stedet prisen på selve produktet. På Cykelpartner.dk justerede vi alle vores priser ¼ ned i forhold til normalprisen. Det giver en kæmpe fordel, hvis du har dine produkter listet på PriceRunner, eller hvis du bruger Google Shopping, da de netop viser de billigste produkter først – og dét kan man ikke med en rabatkode.”

 

Et sidste Black Friday tip …

Heidi fra borneneskartel.dk kom med et rigtig godt råd:

"Fjern muligheden for, at kunderne kan vælge gaveindpakning på Black Friday. Det letter ordrehåndteringen væsentligt. I SmartWeb webshoppen kan man endda vælge, at man ønsker at fjerne muligheden for gaveindpakning på alle varer, der er på tilbud – Det er helt fantastisk!"

Stor tak til Anders fra Skibutikken.dk, Søren Sieg Jensen fra Cykelpartner.dk og Heidi fra borneneskartel.dk for at dele ud af deres erfaringer fra Black Friday 2018 og give gode tips videre.

Er du blevet inspireret til selv at komme i gang med din egen webshop, kan du læse mere om SmartWebs webshop her eller prøve den gratis i 30 dage her.


Ingen kommentar(er)
Skriv din kommentar

ALTID FRI SUPPORT

Vi har mere end 100 hjælpevideoer, en god online manual og du har mulighed for
at ringe og skrive til os - gratis!