Blog

Blog

Sådan kommer du i gang med Facebook-annoncering

Oprettet d. under Salg og markedsføring | Antal Læsninger: 7873

Sådan kommer du i gang med Facebook-annoncering


Langt de fleste markedsføringseksperter kan helt uden at blinke fortælle, at annonceringen på Facebook er uhyre effektivt. Mange bruger det. Og Facebook har i de seneste år udviklet nye og spændende muligheder, som alle har ét fælles mål: At give dig flere kunder for dine annoncekroner.

Men det kan sommetider blive lidt højpandet med tekniske guides og nørdede indlæg, så lad os tage den helt ned på jorden i dag. Og gør dig klar til at komme i gang med at få succes på Facebook!

 

Hvorfor er Facebook-annoncering effektivt?

Der er grundlæggende to elementer, der gør det enorme, amerikanske sociale medie effektivt for dig som virksomhedsejer:

  1. Du kan nøje ramme din målgruppe.
  2. Facebook gør meget af arbejdet for dig.

 

Lad os starte med den første. Det er ingen hemmelighed, at vores adfærd på Facebook spores og lagres. Denne data kan annoncører bruge til at ramme de personer, som har en data, der siger, at de er interesserede i at blive kunder i netop din forretning.

 

Her findes både simple eksempler: Det kan være, at størstedelen af dine kunder bor i Odense og er mellem 30-40 år. Og det kan være mere komplicerede eksempler: Fx om nogle brugere er mere villige til at se en video, foretage et køb eller ’like’ din Facebook-side.

 

Dernæst får du også en masse hjælp af Facebook. Ved at vælge den korrekte målsætning, kan Facebook hjælpe dig med at grave dybt i brugerdatabasen og finde de helt rigtige brugere at vise din annonce til. Hvis du fx laver en Facebook-annonce, som har ’trafik’ som målsætning, vil Facebook vise din annonce til dem, som er mest villige til at klikke på din annonce. Smart.

 

Installér din Facebook-pixel

Uanset hvordan du begynder, bør du starte med at opsætte din Facebook-pixel. Den skal du bruge uanset hvad; om det så er i dag eller i næste uge. Kort sagt er en pixel et stykke kode, som fortæller Facebook, hvilke brugere der har besøgt din hjemmeside - og hvilken adfærd de har haft.

 

Men lad dig ikke skræmme af, at en Facebook-Pixel er et stykke kode. Det er utrolig simpelt at sætte op - også selvom du ikke kan kode det mindste!

 

Første step er, at du opretter din Facebook-pixel. Dette gøres på Facebooks såkaldte Business Manager. Og har du ikke sådan en, bør du også få oprettet den. Det er lige så nemt som at oprette en almindelig Facebook-profil.

 

Når du sidder med i Business Manager kan du oprette en pixel. Punktet ligger under ’Måling og rapporter’ i din menu. Her kan du klikke på ’Tilføj datakilde’ og vælge en pixel. Den skal du navngive og så er du klar til at implementere den.

 

Bruger du nogle af de mest velkendte hjemmesidesystemer, kan du vælge at bruge en direkte integration. Her klikker du blot på det øverste valg - ’Brug integration eller tagadministrator’ - vælger dit system, hvorefter du får en step-by-step guide, som du kan bruge. Og jeg garanterer dig for, at det ikke tager mere end et par minutter.

 

Hvis du selv skal indsætte din kode, skal den indsættes i dit head-tag

 

Er du SmartWeb-kunde, kan du med fordel læse denne guide.

 

Når din pixel er på plads, skal du til at oprette annoncer.

 

Facebook DPA (webshop)

Som webshopejer er denne annonceform et must-have. Den går kort og godt ud på, at de besøgende, du har haft, får de produkter at se på Facebook, som de har kigget på eller måske endda tilføjet til kurv på din hjemmeside.

 

Jeg kigger på din hjemmeside, kigger på nogle brune sko - og vupti: Så ser jeg disse brune sko på min Facebook. En uhyre effektiv annonceform, eftersom indholdet er dynamisk; altså skræddersyet til den enkelte bruger.

 

Denne annonceform kræver, at du har et ’product feed’. Det kan du generere her i SmartWeb, eller du kan bruge eksterne systemer til det - tjek fx Avecdo eller Feedr.

 

Du opsætter annoncen ved at klikke ’Opret annonce’ i din Business Manager. Og så skal du vælge ’Salg fra produktkatalog’. Nu er det (næsten) som at oprette enhver anden annonce: Du skal indsætte noget tekst, og du skal vælge en målgruppe.

 

Nu kan du køre en annonce mod dem, som har set eller tilføjet et produkt til indkøbskurven, men ikke købt. Og er du ikke så nørdet omkring din kunderejse, kan du tage 14 dage, som også er standard.

 

Hvis du har mere end 20 salg på daglig basis, bør du vælge ’Konverteringshændelse’ og ’Køb’ som din ’Optimering for annoncelevering’. Har du ikke det, bør du blot vælge ’Klik’. Årsagen til det er, som vi så på tidligere, at Facebook hjælper dig med at finde de helt rette personer i din målgruppe. Men Facebook er nødt til at have nok data for at kunne gøre det - og det har de ikke, hvis du har under 20 køb på daglig basis.

 

Opret retargeting-annoncer

Du har sikkert allerede hørt om denne annonceform: Retargeting. Kort sagt handler det om at ramme dem, der allerede har besøgt din hjemmeside (re = igen, targeting = ramme). Dog kræver det, at du har installeret den pixel, vi tidligere beskrev.

 

Du kan oprette en målgruppe med en række forskellige retargeting-kriterier: Dem, der har besøgt din hjemmeside de sidste 12, 13, 14….180 dage. Dem, der har besøgt specielle sider, og mange flere.

 

Annonceformen her er interessant fordi du ved, at brugeren allerede er interesseret - fordi vedkommende har allerede besøgt din hjemmeside. Derfor sparer du de penge, der bruges på at ”gætte,” om den og den person måske er interesseret i dit produkt.

 

Du opretter retargeting-annoncer på sædvanlig vis. Alt, du skal gøre, er at vælge en brugerdefineret målgruppe, hvori du har valgt retargeting. Og en brugerdefineret målgruppe kan du oprette ved at klikke menuen i din Business Manager ud og vælge ’Målgrupper’ - dernæst kan du klikke ’Opret målgruppe’ og ’Brugerdefineret målgruppe’.

 

Frederik Jørgensen

Partner og PPC specialist/Webbler

Brug for hjælp til Facebook-annoncering?

 

Prøv vores SmartWeb webshop gratis i 30 dage - helt uforpligtende. 


Kommentar(er) 2

  • Jesper Mikkelsen
    Jesper Mikkelsen http://Www.jmvine.dk

    Som ny inden for webshop vil jeg gerne være helt med, så jeg tænker at Facebook vil være helt optimalt for min webshop så jeg kan ramme de præcise kunder og segmentering. Ud over det så har jeg overvejet at komme på instagram og twetter. Vil I mene det er god ide?

    Svar

    • Maria, SmartWeb
      Maria, SmartWeb

      som kommentar til Skrevet af Jesper Mikkelsen

      Hej Jesper Tak for din kommentar. Jeg håber du er kommet godt i gang med din Facebook-annoncering. Det er selvfølgelig svært at sige præcist, hvilke platforme du skal være synlig på - det kommer meget an på dit produkt og din målgruppe. Men der kan være et stort potentiale ved at bruge Instagram, da det er et meget populært socialt medie. Men mit råd vil være at kigge på din målgruppe og undersøge, hvor de befinder sig og så starte der.

      Svar

Skriv din kommentar

ALTID FRI SUPPORT

Vi har mere end 100 hjælpevideoer, en god online manual og du har mulighed for
at ringe og skrive til os - gratis!