Blog

Blog

Kom godt i gang med e-mail marketing

Oprettet d. under Salg og markedsføring | Antal Læsninger: 2012

Kom godt i gang med e-mail marketing


Der er mange gode grunde til at bruge e-mail marketing. E-mails opnår for eksempel i gennemsnit 30 gange højere investeringsafkast. Det er derfor et stærkt og værdifuldt værktøj, som du kan bruge i din markedsføring. Men som så mange andre ting udvikler e-mail marketing sig i takt med resten af den digitale verden.

E-mail marketing kan virke stort og uoverskueligt, når man skal i gang. Heldigvis er det ikke raketvidenskab, men det kræver, at du sætter dig ned og finder ud af, hvad der er vigtigt for din virksomhed, og så arbejde videre derfra.

I denne artikel får du 5 tips til at komme godt i gang med din e-mail marketing og optimere dine resultater.

 

Planlæg, planlæg, planlæg

Det er vigtigt at udarbejde en plan, og at hver e-mail har et mål og et formål. Når du lægger en plan kan du spørge dig selv.

  • Hvem er modtageren?
  • Hvor ofte vil jeg sende e-mails?
  • Hvad skal indholdet være?
  • Hvordan vil jeg måle resultaterne?

 

De mål du sætter for din e-mailkampagne skal selvfølgelig støtte sin overordnede marketingstrategi.

Det er også vigtigt, at læseren nemt kan se, hvad formålet med e-mailen er. Én måde du kan hjælpe med at indfri dine mål er med call-to-action-knapper. På den måde kan læseren hurtigt og nemt få adgang til fx din content eller produkter. Call-to-action-knapper hjælper også med at tydeliggøre, hvilken handling du ønsker læseren at tage.

 

Personliggør gennem segmentering

Personlige e-mails har været et buzzword i flere år. Derfor forventer læsere i dag en grad af personlighed i de e-mails de modtager, og det betyder også at der efterhånden skal mere til end at tilføje modtagerens navn i emnelinjen.

Én måde at gøre dine e-mails personlige er ved at inddele dine modtagere i segmenterede lister. Det kan virke paradoksalt at personliggøre ved at putte folk i bokse, men segmentering kan virkelig gavne din e-mail marketing.

Ved at segmentere dine læsere baseret på demografi, interesser, købshistorik, og andet værdifuldt data du har samlet, så kan du sende mere målrettede og relevante e-mailkampagner af sted til de rette personer.

 

Automatisering

Bare rolig – du behøver ikke sende alle dine e-mailkampagner manuelt. Du kan opsætte dine e-mailkampagner til automatisk at sende en e-mail, når en bestemt handling er udløst. Lad os sige en kunde har købt et produkt og du sender en e-mail, hvor du beder dem om en anmeldelse. Det gør både e-mail personlig, fordi den er sendt baseret på kundens aktivitet og du kan potentielt få en god anmeldelse af dit produkt eller din virksomhed.

Der findes mange slags automatiserede e-mails. Her er et par eksempler:

  • En 'Forladt Kurv'-mail, som sendes, hvis den besøgende ikke færdiggør købet 
  • En 'Vi-savner-dig'-mail, hvis en bruger har været inaktiv et stykke tid 
  • En e-mail med anbefalede produkter baseret på tidligere køb eller aktivitet. 

 

På trods af, at det er automatiseret hjælper trigger-mails faktisk med at personliggøre dine e-mails, fordi det netop er baseret på modtagerens individuelle aktiviteter på din webshop.

Test dine e-mails

Der findes ikke to målgrupper, som er ens, så det er en rigtig god idé at split-teste dine e-mailkampagner. Eksperimenter med emnelinjerne, hvilken ugedag det er bedst at sende e-mails på, om emojis højner konverteringsraten, jeres calls-to-action, farver osv.

Der findes utallige ting, du kan teste og på den måde kan du gøre dine e-mailkampagner endnu bedre.

 

Mål resultaterne

Som med alle andre marketingsaktiviteter, er det vigtigt at du måler resultaterne og effektiviteten af dine e-mails. Du kan måle, hvor succesfulde dine e-mails har været med KPIs som fx åbningsrate og klikrate.

KPIs kan hjælpe dig med at identificere, hvad der virker, og hvilke kampagner, der har haft størst succes. Her kommer dine split-tests også til gavn, da de kan vise, hvilke parametre du kan arbejde med i fremtiden.

Et par ’det-skal-du-ikke-gøre’-tips

Sende jeres e-mails fra en upersonlig konto

At gøre en e-mail personlig handler i lige så høj grad af afsenderen og at sende fra en ’noreply’-konto inviterer ikke ligefrem til engagement.

Ignorere, hvis nogen markerer jeres e-mail som spam

Det er ikke sjovt at ende i spamfolderen. Slet ikke, hvis jeres modtagere aktivt har markeret jeres indhold som spam. Udover, at det skader jeres domænes ry, så risikerer i også at blive blacklistet af jeres e-mailudbyder. Det er derfor vigtigt, at i stopper med at sende e-mails og i stedet finder årsagen til, at I ender i spam.

 

Jeg vil rigtig gerne høre om dine erfaringer med e-mail marketing. Har du nogle gode tips og tricks, som du har haft succes med?


Ingen kommentar(er)
Skriv din kommentar

ALTID FRI SUPPORT

Vi har mere end 100 hjælpevideoer, en god online manual og du har mulighed for
at ringe og skrive til os - gratis!