Blog

Blog

Content Marketing i en webshop? 6 grunde til at indhold kan skabe værdi for din webshop!

oprettet d. under Salg og markedsføring, Trends og inspiration | Antal Læsninger: 1818

Content Marketing i en webshop? 6 grunde til at indhold kan skabe værdi for din webshop!
Content Marketing i en webshop? 6 grunde til at indhold kan skabe værdi for din webshop!

 

Vi har inviteret Nikolaj Mogensen indenfor på bloggen. Nikolaj startede selv webshop i 2008 og har siden 2012 arbejdet med SEO på nogle af de største danske webshops. I dag er han chef for det digitale marketingbureau, Quisma, der laver digital marketing og herunder SEO.

I dette blogindlæg vil han give dig 6 grunde til, hvorfor han mener, at content marketing bør være en del af din online marketingstrategi.
 

1: Du har noget relevant at kommunikere overfor tidligere kunder

Det er altid billigst at genaktivere gamle kunder sammenlignet med at finde nye. Kunderne bliver dog hurtigt trætte af dig, hvis du blot kommunikerer produkter, udsalg og køb nu. 

 

Med content marketing får du noget relevant at kommunikere til tidligere kunder, som kan inspirere dem til at komme tilbage til din webshop og handle. Hvis du ellers formår at skabe godt og værdiskabende indhold på din blog, eller hvor du nu udgiver det, så bliver tidligere kunder glade for at modtage indholdet. Det kan lede til et opdaget behov eller en inspiration til et nyt produkt og dermed til salg.

 

Du kan også lave indhold og sende en serie af e-mails efter et køb, som gør oplevelsen med købet i din webshop bedre. Hvis kunden oplever, at du hjælper og guider til bedre brug af produktet, så vil tilfredsheden og loyaliteten stige, hvilket skaber mere salg i shoppen over tid.

 

2: Du kan bedre udnytte den betalte side af sociale medier

Hvis du allerede i dag arbejder med betalt Facebook-annoncering – eller for den sags skyld også LinkedIn, Twitter eller Instagram – så ved du, hvor svært det er at få eksponeringer konverteret til klik og salg.

 

Arbejder du med Content Marketing i din webshop, vil du kunne genbruge indholdet på sociale medier, hvor du kan booste opslag mod din målgruppe. Godt indhold gør, at der bliver interageret mere med dit indhold, og at du dermed kan købe billigere markedsføring samt hæve effekten. Dermed vil du få mere ud af din betalte annoncering på sociale medier - netop fordi dit indhold er mere delbart og venligt at interagere med. Det kan endda være, at indholdet begynder at få et organisk reach på sociale medier.

 

3: Din webshop kommer til at fremstå mere troværdig

Har du en helt ren webshop uden det store indhold, så kan den nogle gange virke nøgen og upersonlig. Men når du har fået oparbejdet gode artikler, e-bøger, billedserier eller hvad end, der nu skal være en del af din Content Marketing strategi, så vil din webshop fremstå mere levende og troværdig. Især hvis dit content marketing kredser om udfordringer med installation, overvejelser ved køb eller inspiration til brugen af produkter efterfølgende. Det er indhold, som kan gøre, at andelen af besøgende, der konverterer til kunder stiger, og du dermed får større salg. Indholdet kan nemlig overbevise besøgende om, at et køb er en god idé.
 

Du kan også udnytte dit indhold ved at henvise til det på kategorisider og produktsider. Det kan få konverteringsraten til at stige, fordi det kan fjerne eventuelle tvivlsspørgsmål og potentielle barrierer for et køb.
 

4: Du kan rangere organisk på nye søgeord, som kategori- og produktsider ikke rammer

Når du har en blog, og du udgiver indhold, så har du mulighed for at bruge det til din SEO. Indholdet kan nemlig bedre målrettes dine potentielle kunders søgninger tidligt i købsrejsen. Hvis du finder ud af, hvad dine kunder efterspørger i Google, når de starter deres rejse til et køb af produkt (eller for den sags skyld efter et køb), så kan du lave indholdet og skabe placeringer i Google, som høster gratis, organisk trafik.
 

Netop content marketing er effektivt til dette, fordi artikler, guides og billeder er det, potentielle kunder leder efter tidligt i købsrejsen. Her er det ikke nødvendigvis produkter og kategorisider, som de ønsker at finde, men nærmere hjælp og vejledning til deres køb.
 

Når du tiltrækker besøgende på et tidligt niveau i købsrejsen, skal du naturligvis sørge for, at du bearbejder dem videre i købsrejsen, og at de køber hos dig. Det kan du gøre ved at opsamle e-mail permissions og sende dem nyhedsbrev, eller ved at lave retargeting mod dem på sociale medier eller i bannere. Dine budskaber kan variere alt afhængig af, hvor komplekst købet i din webshop er. Jo sværere det er, jo mere indhold skal du skubbe fra din content marketing. Jo lettere og kortere købsrejsen er, jo mere skal du kommunikere produkter og tilbud.
 

5: Du kan lave indhold, som kan tiltrække links og smitte af på resten af webshoppen

Du ved sikkert allerede, hvor svært det er tiltrække links til din webshop og derigennem opnå bedre placeringer i Google. Godt indhold kan bruges til at række ud til relevante medier og websites for derigennem at forsøge at få henvisninger og links.

 

Links er godt for din SEO - ikke bare på de artikler, der modtager linksene, men for hele dit website, da autoriteten, som flyder i linksene, spredes internt i din webshop gennem de interne links. Du kan ikke bruge alt dit Content Marketing indhold, men du kan lave enkelte stykker indhold, hvis formål er at tiltrække links. Dette kan være beregnere, større mængder data, undersøgelser eller andet, som har en nyhedsværdi for medier eller en henvisningsværdi for branchesider, bloggere eller hvem du end forsøger at tiltrække links fra.
 

6: Dit arbejde med kundeservice bliver bedre, fordi du kan henvise til indhold

Der kommer ofte henvendelser og spørgsmål til produkterne, når du har webshop. Her tager det tid, og det koster kræfter at besvare på den bedst mulige måde. Ofte skal du besvare de samme spørgsmål, og medmindre du har skrevet dine tidligere svar ned, så tager det igen tid at besvare.

 

Hvis du arbejder målrettet med at besvare de typiske spørgsmål, som du får i dit arbejde med Content Marketing, så kan du altid i e-mails og i telefonen henvise til de artikler, som du har skrevet, der kan besvare udfordringen. Ofte vil en artikel på din blog være en markant bedre besvarelse end det, du kan give i supporten. Derfor stiger tilfredsheden også af din service.

 

Du kan også overveje at printe noget af dit indhold ud og give det med ved ordre for at forebygge kundeservice og give dine kunder en bedre oplevelse ved deres køb. 


Ingen kommentar(er)
Skriv din kommentar

ALTID FRI SUPPORT

Vi har mere end 100 hjælpevideoer, en god online manual og du har mulighed for
at ringe og skrive til os - gratis!