Blog

Blog

Kundehistorie: Anodyne.dk

oprettet d. under Trends og inspiration | Antal Læsninger: 10906

Kundehistorie: Anodyne.dk

Til dagligt driver Kenneth og Mia Anodyne.dk. Hvad der startede som en hobbyforretning, er nu blevet til et fuldtidsarbejde. Hele konceptet bag Anodynes holdningskorrigerende tøj er inspireret af kinesiotape, hvilket benyttes til at korrigere muskelfunktionerne og meget mere. Tøjet kan derfor være med til at stimulere kroppens naturlige helingsprocesser ved at rette og komprimere muskelvævsskader. Som resultat skabes et reflex respons i den modsatte muskelgruppe, hvilket bevirker at spændte og overbrugte muskler åbner op og strækker sig. Kroppen opnår bedre justering, balance og funktion.

 

Det er deres passion for iværksætteri samt deres drive og stædighed, der har gjort at de i 2016 har kunne udvide deres webshop til 9 forskellige lande, og forventer at udvide til 5 mere i år. I november måned 2016 ottedoblede de deres omsætning i forhold til måneden før, så man kan roligt sige, at de har enormt travlt for tiden. Vi var ude og besøge dem, for at høre lidt mere om deres forretning. Her fik vi en snak med Kenneth om hvordan det hele startede, hvordan de fik deres webshop til at vokse og hvordan det egentlig er at drive webshop i udlandet. 

Du kan besøge anodyne.dk her.

 

Hvordan startede Anodyne.dk?

Det hele startede i 2013 hvor jeg blev introduceret til trøjen. Jeg har i lang tid selv været plaget af smerter, og min fysioterapeut anbefalede mig at prøve den her trøje, hun havde set på en messe. Efter bare at have gået med trøjen i et par uger, kunne jeg mærke en verden til forskel. Jeg kunne fokusere på min kropsholdning og trøjen gik ind og aflastede de spændinger jeg havde. Efter nogle måneder kunne jeg næsten leve et mere eller mindre normalt liv.

 

Derfor kom min kone, Mia og jeg til at tale om, om man ikke kunne sælge trøjerne her i Danmark. På det tidspunkt var der kun et par enkelte fysioterapeuter som købte dem hjem fra den amerikanske forhandler.  Vi blev i oktober 2014 enige om at prøve det, og købte først 50 trøjer hjem for vores surt optjente sparepenge. Herefter lavede vi en webshop i SmartWeb, og begyndte at sælge dem primært ved hjælp af Facebook. Efter en måned var de væk, så vi købte 100 mere, de blev også solgt forholdsvis hurtigt. På den måde steg salget stille og roligt. På det her tidspunkt var det dog stadigvæk en hobby webshop, vi havde ved siden af vores fuldtidsarbejde. 

 

 

Fra drøm til forretning – kan I fortælle om beslutningen om at gå fra en hobby webshop til at gå all in på Anodyne.dk?

Efter 6 måneder havde vi nået en omsætning på cirka en kvart million. Vi stod og pakkede pakker, besvarede mails osv. når vi kom hjem fra arbejde til langt ud på natten. Vi nåede ligesom frem til at vi enten blev nødt til at gå all-in eller også skulle vi sælge webshoppen og gå ud af projektet.

 

Det var en rigtig svær beslutning, vi overvejede meget kraftigt at trækkes os. I starten havde vi ikke forestillet os, at vi ville ende op med at sælge til udlandet. Vi havde forestillet os at vi ville kunne sælge i Danmark og Tyskland, og ligesom ud fra det regnet os frem til om det kunne løbe rundt. Så skete der det, at vi kom i kontakt med nogle investorer, Esben og Anders fra lasertryk.dk, som troede på vores projekt lige fra begyndelsen.

 

De satte to vilkår for at ville investere i vores forretning: Vi skulle gå fuldtid ind i forretningen og vi skulle forhandle os til rettighederne til det tyske marked. Vi indgik derfor forhandlinger med de amerikanske forhandlere, og endte med at få en kontrakt på distributionsrettighederne til hele det europæiske marked. Det hele er gået rigtig stærkt, og kun 14 måneder efter vi åbnede webshoppen kunne vi gå fuldtid ind i projektet. Det gjorde vi fra 1. januar 2016 helt præcist. På nuværende tidspunkt har vi åbent shops i 9 lande og har et kontor og lager i henholdsvis Zürich og Oslo. 

 

Var det en nem proces at gå fra hobby webshop til fuldtidsforretning?

Nej bestemt ikke. Det hele har taget en masse forberedelse, inden vi tog det endelige spring. Først skulle kontrakten med de amerikanske distributører forhandles hjem, og det i sig selv er noget af en proces. Der er en masse bindende aftaler man skal forholde sig til, når man forhandler sådan en eneret hjem. Det havde vi ikke kunne gøre uden at have nogle investorer i ryggen, da man alligevel skal kunne købe en hvis mængde produkter hjem. Derudover kunne jeg mærke på amerikanerne at passionen var meget vigtigt. De ville gerne have at det var nogle drevne og passionerede mennesker som gik ind på det europæiske marked, og det har de kunne se i os. Vi sælger også mere på det europæiske marked, end amerikanerne gør på det amerikanske – så de er vidst glade for de tog den beslutning. 

 

Væksten i anodyne.dk

Hvad har I gjort for at opnå den store vækst i møder nu?

Jamen det er en kombination af tre ting, som har gjort at vi er, hvor vi er i dag. Først og fremmest handler det om produktet. Vores produkt er meget nichepræget og efterspurgt. Så har det været et spørgsmål om stædighed og drive. Vi har virkelig ville det her, og har derfor også været villige til at sætte alt andet på hold. Vi har helt sikkert, i den sidste periode, forsømt familie og venner fordi alt vores energi ligger i det her projekt. Men det er det værd for os. Vi er meget passionerede omkring projektet og arbejdet som iværksættere. Til sidst har vores investorer også spillet en stor rolle. Ved hjælp af dem, har vi først og fremmest gennem markedsføring kunne nå ud til en masse mennesker og derudover har vi kunne åbne i otte lande på én gang – i stedet for at åbne i ét land om året.

 

I forhold til markedsføringen har vi indtil nu benyttet os af en samarbejdspartner i Tyskland, som har varetaget SEO og SEM. Fra 1. februar starter vores første marketingsmedarbejder hos os, og vi begynder lige så stille fremadrettet at hive flere at de funktioner hjem, da forretningen begynder at være så rentabel at det kan betale sig. Igennem vores investorer har vi i år kunne købe TV reklamer for et stort million beløb, hvilket virkelig har hjulpet os med at komme ud til potentielle kunder. Men det er klart produktet som er den vigtigste faktor. 

 

Er der nogen læringer I har gjort jer af den hurtige vækst?

En af de læringer vi har gjort os er, at vi var alt for pessimistiske omkring hvor godt det ville gå os. Vi forventede slet ikke, at det ville gå så godt som det gjorde, og her i november ottedoblede vi vores omsætning i forhold til måneden før. Det var vi slet ikke forberedte på, vi havde hverken medarbejdere nok eller var logistisk forberedte på det. Der kunne vi nok godt have været lidt mere optimistiske.

 

En anden god læring var, at vi havde ryddet vores private kalender og sørget for at vores basale private forhold kørte på skinner. Vi havde fået lavet en plan over hvem der kunne passe vores hunde, og talt med familie og venner om at det næste stykke tid ville vores fokus være Anodyne. Det gjorde at vi kunne fokusere 100% på forretningen og ikke andet. Vi arbejder nok cirka 80 timer i ugen, men sådan er det jo at være iværksætter.  Det der har gjort forskellen, og som holder os kørende er, at vi stadigvæk har ånden – vi brænder virkelig stadigvæk for det her. Vi bliver lykkelige hver gang en kunde skriver til os, at produktet har gjort en forskel i deres liv.  

 

 

Hvem er anodyne.dk?

Hvem er I som virksomhed?

Jamen vi er jo stadigvæk en meget ny virksomhed. Noget af det som Mia og jeg har taget med os ind i den her virksomhed er, at vi har en flad struktur og at vi har en sindssyg god kemi herude på arbejdspladsen. Vi går meget op i at ansætte veluddannede folk til arbejdet. Når du ringer ind til vores kundeservice, får du fat i en fysioterapeut. Vi vil nemlig gerne sikre at vi kan give den bedste service og vejledning. Derudover sender vi også medarbejderne på kursus. Vi har lige haft besøg fra virksomheden i USA, som kom og fortalte om produkterne og ånden bag. Det var super fedt.

 

Men som sagt er vi stadig en meget ny virksomhed. Vi har kørt det hele selv indtil juli 2016, hvor vi ansatte den første medarbejder. Nu har vi 16 medarbejdere, men jeg vil mene at vi stadig er ved at opbygge en kultur i Anodyne, fordi det hele er så nyt. 

 

Hvordan deler dig og Mia arbejdet?

Vi har en ret skarp arbejdsfordeling, det ville simpelthen ikke fungere, hvis ikke vi delte det op. Mia står for driften i organisationen, medarbejderne, oplæring, kundeservice, logistik osv. Hvor jeg tager alt det bagvedliggende såsom regnskaber og markedsføringen. Selvom man som iværksætter har mange roller, lige fra direktør til fejedreng på lageret, så synes jeg det er vigtigt at der er en klar rollefordeling mellem os. Det er ikke altid vi er enige i hinandens beslutninger, men man må ligesom acceptere de valg den anden træffer og stole på, at den anden ved hvad der er bedst for os.

 

 

Valget af SmartWeb

Hvorfor valgte I SmartWeb?

Jamen jeg søgte egentligt på ”billig webshop system”, og så dukkede SmartWeb op. Jeg undersøgte og afprøvede nogle forskellige systemer. Her nåede jeg frem til at SmartWeb var det system, som passede bedst til os. Jeg kunne lige så stille og roligt teste systemet i 30 dage gratis, hvor jeg kunne afprøve de forskellige muligheder i systemet.

 

Jeg synes systemet er enormt brugervenligt, overskueligt og så understøttede det alle de integrationer vi havde brug for, for at kunne få webshoppen op og køre. Som iværksætter, og på det tidspunkt med en fuldtidsstilling ved siden af, vurderede vi at tiden var enormt vigtig for os. Ved at vælge SmartWeb vidste vi, at vi ville få et driftssikker og godt system, så vi i stedet kunne fokusere på markedsføringen og få solgt produkter. Vi kunne måske godt have udviklet vores egen løsning, men det havde taget alt for lang tid, og havde sikkert og voldt problemer hen ad vejen. Det ville være for uoverskueligt.

 

Den helt store test i forhold til valg af SmartWeb som løsning var mine kone Mia. Hun har ikke nogen teknisk baggrund, så det var ligesom et krav at hun på de 30 dage kunne blive fortrolig med systemet og selv kunne lægge produkter op osv. Det synes jeg siger meget om SmartWeb systemet, at man uden teknisk baggrund kan bruge systemet nemt alligevel. Vi gør det hele selv i systemet, og det første nye medarbejdere lærer når de bliver ansat, er at kunne bruge SmartWeb. Det er meget nemmere at de kan foretage rettelser og opdateringer selv. Det siger også meget om SmartWeb at nu, selvom vi sælger for cirka 5 millioner plus om måneden, har vi stadigvæk ikke har brug for en webudvikler – vi kan stadig klare det hele selv.    

 

At åbne webshop i udlandet

Hvilke udfordringer mødte i ved at åbne webshops i udlandet – og endda åbne op så mange steder på én gang?

Vi har som sagt åbnet shops i 9 lande i 2016, og forventer at åbne 5 lande mere i år. Det er gået langt mere smooth end forventet at åbne op i så mange lande. Vi mødte dog nogle forskellige udfordringer undervejs:

 

Sproget

En af de vigtigste ting vi lærte, da vi åbnede op i de første lande var, hvor vigtigt det er at kundeservice kan tale det pågældende sprog. Når man åbner en webshop op, med et relativt ukendt produkt, nytter det bare ikke noget, at når interesserede kunder ringer ind og vi så ikke kan tale med dem. Vi oplevede det i starten, hvor vi åbnede i den fransktalende del af Schweiz, hvor vi havde én i supporten som kunne tale tysk, men ikke fransk. Nogle kunder som ringende ind kunne kun fransk – så vi kunne slet ikke tale med dem.

 

Det går bare ikke når man forsøger at komme ind på markedet og virke som en seriøs webshop, at man ikke kan tale med sine kunder. Derfor har vi nu altid én som kan tale sproget, når vi åbner op i et nyt land. De første par måneder er det en ren udgift at have en til at sidde og tage imod opkald, men på sigt, har vi lært at det er alle pengene værd. Det koster altså bare penge at lave penge.

 

Juridisk

Vi erfarede at det var relativt nemt at oprette webshops i EU lande. Handelsbetingelserne minder rigtig meget med de danske, så det har kun være enkelte justeringer vi har skulle lave, til de enkelte lande og så skal man huske at gøre det klart at man er en dansk webshop. Schweiz og Norge var lidt af en udfordring, da de ikke er en del af EU.

 

Her måtte vi registrere selvstændige datterselskaber i begge lande, og oprette et lager i både Zürich og Oslo. Det har kostet os rigtig mange penge at starte op i de lande, og størstedelen af udgifterne har været juridiske udgifter. Vi var derfor ret nervøse over at starte op i disse lande, men heldigvis viste det sig at være en god satsning. Både Norge og Schweiz er lande med mange penge, så derfor er det nogle gode markeder at komme ind på. 

 

 

 

Råd til andre som vil tage springet og udvide deres webshop:

Webshoppen:

Sørg for at alle dine medarbejdere kan bruge webshopsystemet. På den måde kan de selv hurtigt gå ind og rette noget, hvis der skulle være en fejl eller noget nyt skal lægges op. Det sparer bare rigtig meget tid, at de selv kan gøre det. Hos os bliver en ny medarbejder som det første lært op i SmartWeb systemet.

 

Drømmeren og realisten:

Noget af det, som har gjort at vi er her i dag, er at min kone og jeg har kunne afbalancere hinanden. Hun er realisten, som sørger for, at vi faktisk kommer ud over stepperne, og jeg er drømmeren som gerne vil udvide endnu mere. På den måde afbalancerer vi ligesom hinanden. Jeg tror det er vigtigt at man har den kombination, når man gerne vil udvide sin webshop.

 

Handel i udlandet:

Det Juridiske:

Sørg for at have styr på det juridiske. Vi lærte at i lande som Holland, læser kunderne handelsbetingelserne meget grundigt inden de køber noget, og det resulterede i at vi fik nogle sure beskeder fra hollandske kunder, som i hvert fald ikke ville handle med os, fordi de ikke var enige i nogle af betingelserne. Så var det jo med at få det rettet med det samme, så det passede til de hollandske standarder.

 

Investorer:

Uden vores investorer havde vi ikke kunne åbne op i så mange lande på én gang. Det har virkelig åbnet dørene for os, og gjort at vi kunne komme så hurtigt ud over stepperne. Det havde gået alt for langsomt for mig, hvis vi kun kunne have rykket ind i ét land op året.

 

Er du blevet interesseret i at åbne en webshop i SmartWeb?  LÆS MERE


Ingen kommentar(er)
Skriv din kommentar

ALTID FRI SUPPORT

Vi har mere end 100 hjælpevideoer, en god online manual og du har mulighed for
at ringe og skrive til os - gratis!