Blog

Blog

Kundehistorie: Skibutikken.dk Webshop

oprettet d. under Trends og inspiration | Antal Læsninger: 10394

Kundehistorie: Skibutikken.dk Webshop

Jesper Laustsen og Anders Møller driver til dagligt både Skibutikken.dk og deres fysiske forretning på 300 m2 i udkanten af Silkeborg. De er to glade skientusiaster som sætter stor ære i at vejlede deres kunder til de rigtige produkter. Der er ingen tvivl om at det er deres passion og ekspertise som gør deres forretning til en succes. Specielt i vintermånederne som er deres højsæson, har de rygende travlt både på webshoppen og i butikken. Vi var ude og besøge dem, for at høre lidt mere om deres forretning. Her fik vi en snak med Jesper om hvordan det hele startede, hvordan det er at drive fysisk butik samtidigt med at have en webshop og hvorfor de egentlig valgte at flytte deres webshop over til SmartWeb. 

Du kan besøge Skibutikken.dk her.

 


Skibutikken & Skibutikken.dk – Hvordan startede det?


Hvem er I?

Anders og jeg har kendt hinanden i mange år. Vi har altid haft en fælles interesse for ski og det hele kulminerede en dag for 11 år siden, hvor vi fik muligheden for at købe skibutikken. Dengang var det en hobbyforretning som kun havde åben to dage i ugen. Jeg havde aldrig forestillet mig at jeg skulle være butiksejer, men vores passion for ski gjorde alligevel at vi ikke kunne sige nej til tilbuddet.

Det var egentlig meningen at vi ville fortsætte med at drive skibutikken som en hobbyforretning sideløbende med vores arbejde, men butikken voksede hurtigt og fem år senere havde vi begge sagt vores job op, for at arbejde fuldtid i Skibutikken.

I dag er det 11 år siden vi købte Skibutikken, og lever nu begge to af vores forretning og vi har aldrig haft så travlt som vi har nu.

Omkring 2007/2008 valgte vi at få en webshop. Det var stadig i en tid hvor der var meget få webshops inden for vores branche, så meget blev der ikke handlet skiprodukter over nettet. Jeg husker stadigvæk da vi fik vores første ordre, vi var afsted på en testtur og blev ringet op: DER ER KOMMET EN ORDRE, DER ER KOMMET EN ORDRE og så gik vi jo helt amok. Sådan er det heldigvis ikke i dag, der er der en del mere at se til.

For os er det den grundlæggende passion for skisporten, som driver forretningen. Derfor går vi også meget op i at give vores kunder en god service og kyndig vejledning. Det er vigtigt at kunden får den skistøvle som præcis imødekommer kundens behov. Vi vil gerne sikre at hver enkelt kunde, kommer hjem med det helt rigtige produkt, som kan skabe dem mest glæde.

Som specialbutik er det nok det vigtigste overhovedet, at kunne rådgive og vejlede kunderne til netop de rigtige skistøvler eller ski. 

 

 

I har både en fysiskbutik og en webshop – hvilke udfordringer møder I ved det?

Den største udfordring for os ved både at have en fysisk butik og en webshop er helt klart organiseringen. Vi er kun to personer som styrer både den fysiske butik og webshoppen. Det kan til tider blive meget travlt, da vi både skal pakke ordrer, opdatere lageret, passe butikken og telefonen på én gang. Derfor taler vi tit om at ansætte en tredjemand som kan hjælpe os med enten webshoppen og den fysiske butik. Vi kan dog rigtig godt lide at det bare er os to. Når vores kunder er på webshoppen eller i den fysiske butik er det os de møder, vi kan vejlede dem og sikre at de kommer hjem med det helt ideelle produkt for dem.

 

Hvad er fordelene ved at have en fysiskbutik og en webshop?

Fordi vi er en specialbutik er vores fysiske butik meget vigtigt. Folk køber ikke skistøvler over nettet, og hvis de prøver ringer jeg til dem fordi det er enormt vigtigt at man får et produkt som kan dække ens behov, og det kræver vejledning.

Vores webshop er dog super vigtigt for os. Rigtig mange af vores kunder som kommer i vores fysiske butik har først været inde og se hvilke produkter vi har på nettet. Skibutikken.dk er en kanal hvor kunder kan se og udforske vores produkter, og hvor vi sælger mindre ting som skibriller, skijakker osv.

Det er på nettet og gennem vores webshop at vores kunder hører om os og finder os.

Derfor kunne vi aldrig undvære vores webshop selvom hovedsalget foregår i vores fysiske butik. 

 

 


Flytningen til SmartWeb


Hvorfor ville I gerne skifte webshopplatform?

Vi følte at vi var meget begrænsede af den webshopplatform, vi brugte tidligere.

Den var meget besværlig at finde rundt i, og den var ikke særlig brugervenlig. Det var altid et besvær når vi skulle ændre noget.

Derfor kom der et tidspunkt for lidt over tre år siden, hvor vi gerne ville skifte over til en anden løsning.

 

Hvorfor valgte I SmartWeb?

Vi bruger altid vores netværk meget når vi skal træffe sådan nogle beslutninger. Vi fik anbefalet SmartWeb og valgte at prøve systemet gratis i 30 dage.

Herefter tog vi os egentlig bare god tid og begyndte at uploade produkter og udforske hvad vi ellers kunne med systemet.

Vi kunne rigtig godt lide SmartWebsystemet og dets muligheder. Derfor satte vi flytte processen i gang.

 

 

Hvordan var det at skifte over til SmartWeb?

Processen med flytningen gik super nemt. Vi meddelte egentlig bare at vi gerne ville flyttes over i det setup vi allerede havde lavet under prøveperioden, og så blev det flyttet over i den løsning. Man kan nå at lave rigtig meget på sin shop på 30 dage, så det var fedt at det bare kunne flyttes over så nemt.

 

Hvordan er det at drive webshop nu?

Det er klart blevet nemmere at drive webshop efter vi skiftede til SmartWeb.  SmartWeb er et meget brugervenligt system, og vi har fået langt flere muligheder end vi havde tidligere. Førhen hvis vi skulle oprette noget så simpelt som en rabatkode, skulle vi betale penge for at få det lavet hos vores tidligere udbyder, nu tager det os under fem minutter at oprette.

Noget som også var vigtigt for os, da vi skiftede, var designet. Vi følte at vi førhen var meget begrænsede af designet på vores gamle platform. Hos SmartWeb blev vi henvist til en samarbejdspartner, Benny fra femkantet, som kunne lave et unikt design til os, og det var virkelig fedt. Det er jo kun blevet nemmere nu med SmartWebs DesignStore.

Derudover sætter vi enormt stor pris på Smartwebs kundeservice. Jeg er ikke særligt teknisk anlagt, så der er nogle ting jeg kan blive i tvivl om. Så kan jeg altid ringe til Smartwebs support og så guider de mig igennem hele processen. Lige meget hvor mange gange man ringer, bliver man altid mødt af en glad medarbejder som er klar til at hjælpe én. Man får aldrig følelsen af at de tænker: Er det nu ham der ringer igen.

 


Hvad bringer fremtiden for Skibutikken?


Vi er i fuld gang med at arbejde endnu mere med vores webshop. Salget på vores webshop er allerede nu steget markant i år, i forhold til tidligere år, og det vil vi arbejdere videre med fremadrettet. Det er blandt andet SEO vi arbejder med. Vi er blevet mere opmærksomme på at skrive SEO optimale tekster til vores produkter og landingpages. Derudover har vi for eksempel også fået en Sleeknote på vores webshop, som kan hjælpe os med at generere leads til vores nyhedsbrev. Vi fokuserer også på, at vi trods travlheden stadigvæk kan levere en god service og vejledning til vores kunder både i butikken og i webshoppen.   

 

 


Fire råd til andre fra Skibutikken


Har du nogle gode råd til andre der overvejer at skifte webshopsystem?

 

  1. Udnyt dit netværk

Forhør dig i dit netværk om der er nogen som kan anbefale en platform eller har erfaringer de kan dele. Vi er rigtig glade for vi havde én vi kunne gå til og få hjælp til valget.

 

  1. Tag dig god tid

Når man skal finde ud af hvilken platform man skal vælge, kan jeg kun anbefale at man tager sig god tid, og får afprøvet platformen. Prøv at upload produkter og se hvad du ellers kan med systemet.

 

  1. Få hjælp til det du er dårlig til

Vi fokuserer meget at lave det arbejde vi er gode til. Alt det vi ikke er så gode til får vi hjælp til. Nogle gange er der der nogen i vores netværk som kan hjælpe, og andre gange er det professionel hjælp vi søger. Vi var for eksempel ikke dygtige nok til at udvikle et flot design til vores webshop, så det fik vi Benny fra femkantet.dk til.

 

  1. Udnyt supporten

Jeg kan slet ikke understrege hvor en stor hjælp det er for mig at have SmartWebs support at ringe til. Husk at udnytte denne mulighed for de kan hjælpe én på vej og henvise til nogle dygtige samarbejdspartnere som er gode til det du har brug for hjælp til.

 

 


Er du blevet interesseret i at flytte din webshop til SmartWeb?  LÆS MERE


 


Ingen kommentar(er)
Skriv din kommentar

ALTID FRI SUPPORT

Vi har mere end 100 hjælpevideoer, en god online manual og du har mulighed for
at ringe og skrive til os - gratis!