Blog

Blog

Google vil forstyrrende pop-ups til livs

oprettet d. under Salg og markedsføring, Trends og inspiration | Antal Læsninger: 7808

Google vil forstyrrende pop-ups til livs

Når Google siger hop – svarer vi hvor højt? Det kan til tider være skræmmende, hvor dominerende, deres retningslinjer er, men i dette tilfælde er det vist i alles interesse. De vil forstyrrende pop-ups til livs!


Ny Google opdatering 


I slutningen af august meldte Google ud, at der kommer en ny opdatering i starten af det nye år, der straffer websites, som viser forstyrrende pop-ups.

Hvis du bruger pop-ups på din webshops er det vigtigt at du har styr på, hvad opdateringen indebærer. Du har god tid til at forberede dig, da opdateringen først kommer 10. Januar 2017.

 


Baggrunden


Én af Googles målsætninger er, at brugere af deres søgetjeneste hurtigt kan finde svar på deres spørgsmål (søgninger) uanset om det er fra pc, tablet eller mobil.

De mener, det er frustrerende for brugere at der kommer pop-ups henover det indhold man egentligt gerne vil se (det underliggende indhold) og det kan man kun give dem ret i.

Pop-ups kolliderer med deres målsætning om at gøre det nemt for deres brugere at finde det indhold man leder efter:

  • Webshops der viser forstyrrende pop-ups giver en dårligere brugeroplevelse
  • Det er specielt forstyrrende på mobile enheder (smartphone/ tablet), hvor skærmen er mindre.

 


Hvornår sker der noget?


For at forbedre oplevelsen på mobile enheder ruller Google en opdatering ud d. 10. Januar 2017.

 


Hvad sker der?


Hvis du har forstyrrende pop-ups på din webshop vil du muligvis opleve et fald i rangeringen på Google.

Deres udmelding er decideret rettet mod at “forbedre den mobile søgeoplevelse”.

Det er lidt usikkert om opdateringen også omfatter pop-ups på desktop versionen på din webshop. Det må stå for egen risiko at eksperimentere med sidstnævnte.

 


Hvordan definerer Google en “forstyrrende” pop-up?


I alle tilfælde er det væsentlige kriterium om pop-up’en dækker/ skjuler sidens underliggende indhold og om brugeren ser den som det første efter at have besøgt Google.

  1. Pop-up der kommer frem “henover” sidens indhold - når brugeren kommer fra Googles søgeresultat til din webshop (også selvom du sætter en forsinkelse på).
  2.  En pop-up man er tvunget til at lukke for at komme videre
  3. En indlejret pop-up, der ikke ligger henover sidens indhold, men skubber det ned under “sidens fold”.

 


Kan man lave en pop-up, der ikke er irriterende?


Ifølge Googles udmelding bliver du ikke straffet med dårligere placeringer, hvis du viser en pop-up efter brugeren har navigeret rundt på din webshop.

 

Du må godt lave pop-ups:

  • Hvis det er juridisk påkrævet (fx en Cookie box)
  • Der ikke optager for meget plads
  • Ved internt navigation
  • I forbindelse med ”læg i kurv”
  • I din indkøbskurv
  • Ved login (der giver adgang til indhold, som ikke er offentligt)
  • Mv.

 

Pop-up’en må dog ikke komme frem, hvis  brugeren kommer direkte fra Googles søgeresultat (reach primary content from search)

Du må eksempelvis godt lave en pop-up der kommer frem efter brugeren har lagt noget i indkøbskurven eller i checkout. Foretag en alleigevel en konkret vurdering og rådfør dig eventuelt.

 


Mobilvenlig mærkat fosvinder 


I april 2015 indførte Google et lille ”mobilvenlig” mærke på søgeresultaterne på mobile enheder og straffede webshops, der ikke havde dette mærke.

Ifølge Google lever 85% nu op til kravene om en mobilvenlig hjemmeside og derfor vil de udfase mærket i samme opdatering. Deres primære argument er, at det er for ikke at mudre søgeresultatet på mobile enheder.

Selvom mærket forsvinder man dog stadig vurderet på om man har en mobilvenlig webshop.

 

Man kan foretage Googles “mobile venlig test”, som ikke udfases med opdateringen, her

Hvis du gerne vil læse Google’s udmelding selv – kan du finde den her.

 

 


Ingen kommentar(er)
Skriv din kommentar

ALTID FRI SUPPORT

Vi har mere end 100 hjælpevideoer, en god online manual og du har mulighed for
at ringe og skrive til os - gratis!