Blog

Blog

Funktionelt design

oprettet d. under Opstart af webshop, Trends og inspiration | Antal Læsninger: 4961

Funktionelt design
Dette blogindlæg omhandler trends og gode råd til funktionelt design på din webshop. Mit indlæg tager udgangspunkt i mine erfaringer som e-handelskonsulent ved SmartWeb.
 
Jeg oplever ofte et skel mellem design og funktion i vores kunders efterspørgsler:
 
”Skal min webshop opdateres rent visuelt, så mine kunder synes, at den er flot og udstråler kvalitet?”
 
”Vil det ikke være smart at have en funktion, som kan gøre det lettere for mine kunder at handle?”

 
Her vil jeg mene, at det er vigtigt at tage udgangspunkt i, hvad dine kunders behov er, og hvad dine webshop skal signalere. En webshop, der ikke har et visuelt imponerende design, kan sagtens sælge mere end den veldesignede løsning. Det handler om at tænke dine forretningsværdier ind i det.

Responsive webdesign

En af de største trends, som jeg det seneste halve år har oplevet en stigende efterspørgsel på, er responsive webshop løsninger. Det er med andre ord en webshop, der kan tilpasse sig forskellige digitale enheder som almindelige computere, tablets og smartphones. Responsive webshops er bestemt fremtiden inden for webdesign. Sørg derfor for, at der i udviklingsprocessen også fokuseres på, hvordan dit indhold ser ud på en mobilenhed - og ikke kun på en computer.
 
En indikator på, om du skal vælge den responsive retning, vil kunne ses via dine Google Analytics statistikker på besøgende, baseret på enheder. Jeg oplever her en stor stigning af anvendelsen af tablets, hvor jeg ud fra mine erfaringer med statikkerne ofte har set et besøgstal på 25 % eller derover.

Billedemateriale

Foruden responsivt design er der generelt et stort fokus på billedmateriale. Store, brede produktbilleder, brede bannere og stemningsprægede baggrundsbilleder. Det er helt bestemt lækkert at besøge en webshop, der er visuelt imponerende, men sørg for, at du kan leve op til det og kan blive ved med at holde stilen i driften af din webshop. Det er god service at kunne vise detaljerede produktbilleder, men det kan ofte være ligeså effektivt at have gode og beskrivende produkttekster eller nærmere specifikationer af dine produkter.

Navigation

Hav fokus på navigationen på din webshop. Er det logisk, og er det overskueligt rent visuelt? Eller kan der designmæssigt laves noget vejledning til dine kunder?

Sociale Medier

Anvender du sociale medier på din webshop, så sørg for at generere aktivitet, og integrer dem på din webshop, fremhæv dem på din forside, og sørg for at være i dialog med dine kunder.

Informationssider

Opret gerne informationssider på din webshop, og sørg for, at budskabet er klart, og at du understøtter med billedmateriale, der matcher indholdet. Webshoppen får konsistens, hvis du benytter dig af en gennemgående stil i dine produktbilleder. Sørg for, at dimensionerne på dine produktbilleder er ens, medmindre at dit webshopdesign er designet til forskellige billeddimensioner.

Det handler om konvertering

Der er mange måder selv at forbedre din webshop på – kontakt gerne en ekspert på området for at få sparring og gennemgå dine behov, så vil løsningen forme sig.
 
Husk altid på, at det først og fremmest handler om konverteringen. Få det grundlæggende på din webshop på plads, glem dine egne darlings, lyt til dine kunder og brugertest ved større ændringer, så vil du med sikkerhed se resultater.

Ingen kommentar(er)
Skriv din kommentar

ALTID FRI SUPPORT

Vi har mere end 100 hjælpevideoer, en god online manual og du har mulighed for
at ringe og skrive til os - gratis!