Blog

Blog

Sådan blev Solfilmgruppen en af de største inden for deres branche

Oprettet d. under Opstart af webshop, Trends og inspiration | Antal Læsninger: 2819

Sådan blev Solfilmgruppen en af de største inden for deres branche


Solfilmgruppen har mere end 20 års erfaring inden for salg af nicheproduktet solfilm og lignende produkter som solgardiner og sikkerhedsfilm. For 5 år siden kastede de sig ud i at lancere en webshop på SmartWeb platformen, og siden har de ikke set sig tilbage. I dag er de en af de største spillere på markedet.  
 
Hør, hvordan de har løst de udfordringer, der er ved at sælge et komplekst produkt som solfilm på nettet – og hvorfor deres valg faldt på SmartWeb som platform.  

 
20 års erfaring at trække på 

Solfilmgruppens webshopeventyr blev kickstartet, da de vurderede, at der ikke var andre professionelle aktører på markedet inden for online salg af solfilm.
 

De havde allerede 20 års erfaring med indkøb og montering af solfilm, så alt det praktiske med håndtering, lagerføring og kundebetjening var på plads fra start. Derfor var det nærliggende at starte en webshop og se, hvor det ville bringe dem hen.  


Nu har de været i gang i fem år, og de har indtaget en flot førerposition inden for onlinehandlen af solfilm. Men solfilm er ikke nødvendigvis det nemmeste produkt at sælge over nettet. 
 

Komplekst produkt at sælge på nettet  

Der er en række udfordringer ved at sælge et produkt som solfilm på nettet. Det er for eksempel ret kontrastfyldt at skulle tage flotte, tydelige produktbilleder af solfilm, som jo er et produkt, hvis formål er, at det helst skal være usynligt. Det er en problemstilling, som de til dags dato ikke rigtig har løst.  
 

Solfilm er faktisk et ret komplekst produkt, da der er mange forhold omkring selve solfilmen, man skal tage stilling til som køber. Hver solfilm har sine egne karakteristika omkring, hvor meget solenergi der absorberes, hvor meget lys der reflekteres, og blandt andet hvor meget solvarme der skal afvises,” siger Brian Henriksen, der har startet Solfilmgruppen.  
 

Medarbejder sætter solfilm op

For at hjælpe kunderne godt på vej med deres solfilm har Solfilmgruppen lagt nogle kræfter i at lave nogle gode monteringsanvisninger- og videoer. Dette taler især til deres målgruppe af private forbrugere, som bruger solfilm til at skærme for sollys, varme eller UV-stråler derhjemme. 

 

De har også lavet en animationsvideo: "Værd at vide om solfilm", hvor de visuelt viser fordelene ved solfilm og dermed bryder noget af kompleksiteten ved produktet ned. Her gør de det tydeligt, at solfilm kan bruges af stort set alle - derhjemme i privaten, i institutioner og virksomheder.

Se videoen her:
 

 


Kom hurtigt og billigt i gang med SmartWeb 

Da Solfilmgruppen skulle vælge webshopplatform, kiggede de på flere forskellige løsninger. Et af deres krav var, at de ville hurtigt i gang: 

 

Vi ville gerne i gang forholdsvist hurtigt og billigt. Vi ville ikke indledningsvist lave en stor investering i en platform, som måske alligevel ikke viste sig hensigtsmæssig. Derfor valgte vi SmartWeb, hvor vi har tilretningsmuligheder”, siger Brian Henriksen og tilføjer: 

 

Vi har senere oplevet SmartWebs support som rigtig god og hurtig. Det var oprindeligt ikke noget, vi havde som en vigtig prioritering, men det har vist sig at være helt centralt, når man skal i gang med en ny platform”, siger han.  

 

webshoppen solfilmgruppen leverer solfilm og sikkerhedsfilm med mereKomplekse krav til platform 

Solfilmgruppen tilbyder kvalitetssolfilm i metermål, men de betjener også virksomheder med større projekter, hvor de hjælper til med montering. For at lette arbejdsgangen for sig selv og gøre det nemmere for kunderne har de fået udarbejdet en speciel formular i SmartWeb systemet til bestilling af solfilm. 
 
Solfilmgruppen havde nogle specifikke krav til den webshopplatform, de ville gå videre med: 

 

Som nævnt havde vi nogle ret komplekse krav til, hvordan produktkataloget skulle fungere – og det kunne vi få dækket via SmartWeb. Det var også centralt for os, at platformen var søgemaskinevenlig og havde integrationsmuligheder så ordrebehandlingen, faktureringen og varelagerstyringen kører så smertefrit som muligt”, siger Brian Henriksen.  

 
Godt råd: Grundigt forarbejde er vejen frem 

Med Solfilmgruppen fandt Brian Henriksen et hul i markedet og kastede sig ud i et online-eventyr, som gav pote. Hvis du vil i gang med dit eget online-eventyr, så har han nogle gode råd: 

 

Gør et grundigt forarbejde, analyser markedet, hook dig op på dygtige folk i branchen, kast dig så ud i det og tro på det”, siger han.  

 
Har du selv en spirende iværksætter i maven, og drømmer du om at starte din egen webshop? Prøv vores webshopsystem gratis i 30 dage, og prøv kræfter med iværksætteriet.  

 

 


Ingen kommentar(er)
Skriv din kommentar

ALTID FRI SUPPORT

Vi har mere end 100 hjælpevideoer, en god online manual og du har mulighed for
at ringe og skrive til os - gratis!