Blog

Blog

Inbound og outbound marketing

oprettet d. under Salg og markedsføring | Antal Læsninger: 12697

Inbound og outbound marketing
De senere par år er inbound marketing og outbound marketing blevet to kendte termer inden for markedsføringsverdenen. Hvis du slår ordene op i ordbogen, så betyder det indgående markedsføring og udgående markedsføring. Direkte oversat betyder det blot indgående og udgående markedsføring. Men hvad betyder de, og hvad kan du bruge dem til, når du markedsfører din webshop?
 
Når du tænker på hvad traditionel markedsføring er, så er det højst sandsynligt outbound marketing, du tænker på. Outbound markedsføring dækker nemlig over de traditionelle TV-reklamer, bannere, telemarketing og reklamer i aviser og blade. Markedsføringen er derfor baseret på en en-vejs kommunikation, hvor virksomhederne presser deres information ud til målgruppen. I outbound marketing er det derfor virksomheden, der er i kontrol over den information, der bliver delt.

Spray and pray

Outbound marketing minder derfor også om Spray and Pray metoden. Det går i bund og grund ud på, at du kaster en masse budskaber (og penge) ud i luften (via forskellige medier) og derefter be’r til, at kunderne modtager og opfatter dine budskaber. Som du nok kan regne ud, så er det ikke den mest effektive eller billigste måde at markedsføre sig på. Udviklingen med smartphones, konstant internetadgang og sociale medier betyder nemlig, at forbrugerne har ændret deres adfærd. Forbrugerne er vant til at blive bombarderet med budskaber fra virksomheder om, at de skal købe. Dette har resulteret i, at vi også er blevet mere og mere kritiske over for de budskaber, vi bliver udsat for. Forbrugerne ønsker derfor i stigende grad at vælge den information, de ønsker at modtage, og hvor de vil modtage den. Effekten af outbound marketing bliver derfor dårligere.

2-vejs dialog

Virksomhederne er nødt til at revurdere deres markedsføringsmetoder og undersøge, hvordan de kan blive bedre til at kommunikere med kunderne uden for de traditionelle metoder. I den forbindelse er inbound marketing blevet mere populært. Kort sagt, så er indgående marketing en marketingsstrategi med fokus på at trække målgruppen hen til dig. På den måde er inbound marketing, en meget mindre aggressiv markedsføringsstrategi. En stor del af inbound markedsføring bygger ligeledes på to-vejs kummunikation.

Idealet er, at virksomheden skal være i kommunikation med deres kunder.

Denne interaktion giver virksomheden mulighed for at tilpasse sin markedsføring og produkter yderligere til deres kunder. Som virksomhed får du derfor en indsigt i dine kunder, hvilket kan hjælpe dig på sigt. Du kan anvende inbound marketing på uendeligt mange måder. De tre typiske måder at arbejde med inbound marketing er via:

Content marketing

Også kaldet indholdsbaseret markedsføring. Som begrebet siger, så handler det om at skabe indhold, der skaber værdi for dine kunder. Dette kan gøres via blogindlæg uddybende produktbeskrivelser, anvendelses- og vaskeguides til dine produkter samt videoguides.

Sociale medier

På de sociale medier kan du interagere med dine kunder og lytte til dem. Når du snakker med dem, vil du lære en masse om din målgruppe, hvad de finder spændende, og hvad deres holdninger er. Dette kan du både anvende i din fremtidige markedsføring, men også til udviklingen af din virksomhed. Sociale medier skaber ikke nødvendigvis et direkte salg, men da kunderne lærer mere om din virksomhed, og føler, at de har noget at sige, så kan du langsomt skabe dig en gruppe loyale kunder, som til gengæld handler igen og igen på din webshop.

Søgemaskineoptimering (SEO)

Et langt og fancy ord. Helt basalt handler det dog om, at du skal arbejde med at optimere din hjemmeside og webshop, så den ligger så højt i søgeresultaterne på søgemaskinerne som muligt. Jo højere, du ligger, desto nemmere kan dine kunder finde din hjemmeside, og jo mere kan du sælge. At ændre strategi fra outbound markedsføring til inbound er ikke nemt. Det kræver et skift i tankegangen om, hvordan du skal kommunikere med dine kunder, og mod til at lade dem få mere medbestemmelse og indsigt i din virksomhed.

Konkrete tips

Slutteligt vil jeg komme med nogle konkrete tips og tricks til, hvad du kan gøre på din webshop.
  • Skriv de spørgsmål ned, som du får i kundeservice, og undersøg, om du ikke kan besvare spørgsmålene på din hjemmeside. Disse tekster vil nemlig dukke op, når din målgruppe undersøger mere om din virksomhed eller produkter.
  • Skab ekstra kundeoplevelser, som overrasker, og som kunderne kan huske. Måske vil dine kunder blive glade for et gratis stykke chokolade og et ”Tak for købet”-kort, når de åbner deres pakker.
  • Få gang i de sociale medier. Tænk ikke kun på salg, men interaktion med dine kunder. Her er MilleM.dk (Facebook), Arla (Facebook), og Designdelicatessen (Instagram) et godt eksempel. Alle tre deler nemlig ud af trends og tips samtidig med, at de snakker med deres kunder og svarer på opslag.
  • Skriv gode og uddybende produktbeskrivelser på din hjemmeside. Dette hjælper kunden til at få svar på sine spørgsmål samtidig med, at det har en positiv effekt på søgeoptimering. Her er MilleM, Risteriet og DJ-Store gode eksempler. De har nemlig en udvidet produktbeskrivelse, historien bag deres produkter og anvendelsestips. 
  • Inspirer dine kunder og lad dem vide, hvad dine produkter kan bruges til. Et godt eksempel herpå er Kendama, hvis hjemmeside indeholder en masse gode videoer til, hvordan kendama produkter bruges. 

Fælles for alle disse eksempler er, at fokus ikke ligger på direkte salg, men derimod en måde at engagere og skabe værdi for kunderne.

Hvis du ligger inde med andre gode eksempler, så skriv dem endelig i en kommentar. Glæder mig til at høre fra dig.

Ingen kommentar(er)
Skriv din kommentar

ALTID FRI SUPPORT

Vi har mere end 100 hjælpevideoer, en god online manual og du har mulighed for
at ringe og skrive til os - gratis!