Blog

Blog

Hjem.dk: om at flytte en webshop til SmartWeb

oprettet d. under Trends og inspiration | Antal Læsninger: 3423

Hjem.dk: om at flytte en webshop til SmartWeb
Hjem.dk er historien om en webshop, der trængte til en opdatering – både i forhold til sortiment, men også i forhold til shopsystem.


Hvad er hjem.dk?

Hjem.dk er en populær webshop, som sælger alt til boligen og fører et stort udvalg af kendte varemærker. Bag virksomheden står fire passionerede ejere: Simon, Jakob, Kristian og Benjamin. Hjem.dk har faktisk netop fået en femte medejer, Tom. Mere om det senere.
 
Tidligere var webshoppen hosted i et lidt besværligt, manuelt og temmelig tidskrævende shopsystem. I dag er hjem.dk flyttet til SmartWebs system, og de fem ejere fra Silkeborg har oplevet, at det er blevet nemmere og mere brugervenligt at drive webshop. I det følgende kan du læse om deres oplevelse af flytningen til SmartWeb.


Hvad er historien bag hjem.dk?

Vi overtog det gamle hjem.dk for 2 år siden – vi gik ind og købte virksomheden, da den gik konkurs. Derfra har vi så arbejdet videre med virksomheden. I dag har vi rigtig travlt. Vi har faktisk lige fået en ny medejer og direktør, Tom. Han er tidligere indkøber, har stor erfaring og god føling med branchen, så han kan helt sikkert løfte forretningen til nye højder.


Hvordan har virksomheden udviklet sig?

Dengang vi overtog hjem.dk, var sortimentet ret bredt: isenkram, hvidevarer og haveudstyr – herunder plæneklippere, drivhus, dyrefoder, kaninbure… you name it! Så vi startede med at skære noget af sortimentet fra. Men vi fortsatte faktisk med at være meget brede med både hus og have.
 
I foråret 2015 besluttede vi så at skære endnu mere ned i sortimentet. I dag handler vi udelukkende med isenkram og ting til køkkenet. Det har været vigtigt for os at finde et fokusområde for at optimere forretningen.


Hvad er jeres formål og vision?

Vores formål er at gøre det nemmere for vores kunder at handle isenkram. Vi vil gerne give mere overskud til vores kunder – det skal være nemmere og billigere for dem at handle hos os.

Vores vision er at være den fortrukne leverandør til danskerne indenfor isenkram på nettet! Der er forskel på at være leverandør på nettet og i de fysiske butikker. Vi har jo nogle konkurrenter, som er kæmpestore på detailbasis. Men vi koncentrerer os om nethandel.


Hvilke produkter sælger I?

Vi har valgt at forhandle de produkter, hvor vi ved, vores omsætning er størst. Ved at skære i sortimentsbredden har vi fået en større dybde med flere gode kvalitetsmærker. Et eksempel er et mærke som Le Creuset, hvor vi tilbyder alle farver og alle modeller, leveret inden for 1 uge. Går vores kunder ned i den fysiske isenkramforretning, kan de måske kun se et lille, begrænset udvalg. På webshoppen er det muligt at præsentere ALLE varer – også selvom de måske ikke er på lager her-og-nu. Når kunden har besluttet sig, får vi hurtigt varerne hjem – hvis de ikke allerede er på lager – og sender dem videre til kunden. Det er selvfølgelig svært at tage højde for restordrer fra leverandørerne, men i de tilfælde forsøger vi at kommunikere det til vores kunder, så de er velinformerede om andre leveringstider.


Hvordan ved I, at I har de varer, kunderne vil have?

Vi har jo nogle bestemte mærkevarer, vi går efter. Vi har fra starten satset på Le Creuset som en mærkevare, Stelton og Scanpan er de seneste mærker, vi har fået ind. Vi går efter de gode mærkevarer – og vil have et bredt sortiment inden for dem. Det er dét, vi så skal til at udbygge nu, hvor vi har valgt kun at fokusere på isenkram.


 

Har I altid brugt SmartWeb?

Nej, det er nyt. Vi har lige skiftet til SmartWeb her henover sommeren 2015. Shoppen var også hosted før, men det tidligere system var ikke særlig fleksibelt. Vi var på udkig efter et andet system i et stykke tid, og så stiftede vi bekendtskab med jer samt et par andre udbydere og vurderede, at jeres var den bedste løsning. Derefter var vi til møde med jeres e-handelskonsument, Thomas, som har fungeret som tovholder og projektleder i hele forløbet.


Hvorfor valgte I SmartWeb?

Vi havde et møde med Thomas i løbet af foråret, hvorefter vi tog en beslutning om at gå med SmartWeb. Det var vigtigt for os, at flytte- og opdateringsprocessen gik stærkt, for dét der med at skifte platform er jo en større omgang. Nogle gange må man også bare hoppe ud i det og sige: ”nu er det den beslutning, vi tager, og så må vi få det kørt igennem”.

Vi har et ret stort sortiment, og vores omsætning er meget sæsonbestemt. Julehandlen fylder rigtig, rigtig meget af vores omsætning, så sommeren var et godt tidspunkt at flytte på. Hvis vi ikke gjorde det dér, skulle vi have ventet et helt år for ikke at påvirke julehandlen.


Hvilke ændringer eller opdateringer har I fået?

Den største ændring efter flytningen til SmartWeb er, at tingene på alle mulige måder er blevet meget nemmere! Det er f.eks. meget nemmere at lægge varer op. Hvis vi får en aftale med et nyt mærke i morgen, kan vi meget hurtigere og nemmere få de nye varer lagt ind. Det gamle system var meget manuelt og langsommeligt, og det gik ikke så hurtigt med at uploade produkter. Nu er processen mere automatisk, og det er en kæmpe fordel for os.
 
Der er meget større fleksibilitet i SmartWeb. Sådan noget som ViaBill har vi først fået ind nu – vi lavede egentlig en aftale med dem for længe siden, men det er først efter, at vi skiftede til SmartWeb, at vi fik det implementeret og integreret ordentligt på shoppen. På den måde er der mange ting, der er blevet nemmere. Vi har også MobilePay. Det fik vi også i forbindelse med flytningen – det krævede, at vi skiftede fra QuickPay til ePay, men det gik også ret smertefrit.


Hvordan oplevede I flytte- og opdateringsprocessen?

Jeres e-handelskonsulent, Thomas, har været vores kontaktperson. Til møderne med Thomas havde vi en liste med vores ønsker og behov, hvorefter han undersøgte det for os. Vi har også fået lavet specielle ting. Vi fik tilbud og tidsramme, hvorefter processen kørte, og alt blev lavet inden for tidsrammen.
 
Under flytteprocessen havde vi et testsite kørende, hvor vi løbende har kunne lægge produkter over. Alt i alt er flytningen nok foregået over en periode på 1,5 måned. Vi ejere tog i sommerhus i en uge, hvor vi burede os inde, gik alt igennem og fik alt ind på den nye webshop. Det gik faktisk ret hurtigt og viste også, at det virkelig er meget nemmere at lægge tingene ind i SmartWeb systemet end det gamle!


Hvordan forbereder I jer på julehandlen?

Vi annoncerer forskellige steder og bruger bl.a. Google AdWords, SEO og Pricerunner. Dét, der er ret vigtigt for os, er at købe rigtigt ind – det er den største kunst! Sidste år syntes vi f.eks., at vi havde købt et ret stort parti Peugeot salt- og peberkværne ind til julehandlen. Men det endte alligevel med, at vi næsten havde solgt det hele, inden december gik i gang! Det virker måske indlysende, men det er simpelthen så vigtigt at kunne købe rigtigt ind, så vi er klar og har tingene på lager, når julehandlen går i gang.


Hvordan finder I så ud af, hvad det er, kunderne vil have?

Det er noget, vi har lært os hen af vejen. Vi har f.eks. gjort os en god erfaring med de kværne sidste år, så nu ved vi, at vi skal have et stort lager af dem. Vi har selvfølgelig også noget statistik på, hvad det er, vi sælger – og hvornår. Så der kan vi også se, hvad det er for nogle mærker, vi sælger meget af. Med vores nye medejer og direktør, Tom, bliver vi også skarpere i forhold til at ramme kundernes efterspørgsel, for han har en god fornemmelse for tendenserne i branchen.


Hvilke leveringsmetoder benytter I?

Vi bruger PostDanmark. De er både leveringssikre, og det er også rimeligt troværdigt. Så det har vi valgt at holde fast i. De leverer også om lørdagen nu. Det gjorde de ikke tidligere. Vi har lager hos et firma i Silkeborg, og deres lagerfolk plukker og pakker vores ordrer. Så når en vare ligger på lager, kommer den automatisk ud og bliver håndteret af lagerfolk. På den måde har vi altså hele tiden folk klar til at plukke og pakke varer, så vi kan give vores kunder en hurtig levering og sende varer fra dag til dag, hvis de er på lager.


Har I nogle favoritfunktioner i SmartWeb?

Vi er som sagt ret glade for importfunktionen, da det er let at lægge varer ind i systemet. Hele backend systemet er nemt at håndtere, og det er nemt at lære at kende. OG: Så er der virkelig hurtig og god support!


Find webshoppen her: www.hjem.dk
 

Ingen kommentar(er)
Skriv din kommentar

ALTID FRI SUPPORT

Vi har mere end 100 hjælpevideoer, en god online manual og du har mulighed for
at ringe og skrive til os - gratis!