Blog

Blog

Hvordan skal dine kunder betale?

oprettet d. under Opstart af webshop | Antal Læsninger: 40140

Hvordan skal dine kunder betale?

Du har registreret din virksomhed, købt dit domæne, installeret et shopsystem fra SmartWeb, oprettet et lager, lavet aftaler med leverandører, fået styr på forsendelse, pakning og levering.

Der mangler nu kun ét element, for at din webshop kører: Betalingsdelen. Hvordan betaler dine kunder? På hjemmesiden, klart. Men hvordan? Hvor starter du? Hvem kontakter du? Hvad kræver det? Ingen panik. Du er kommet til rette sted.

 

Spillerne på banen

Der er flere aktører på banen, når din kunde betaler for en bestilling på din hjemmeside. Her er et hurtigt kig på spillerne:

Webshoppen

Enten kodet fra bunden eller et færdigt shopsystem. Der er mange systemer at vælge imellem, så lav din research og find en løsning, der passer til dig.

Din betalingsgateway

En betalingsgateway (eller Payment Service Provider) er dem, der leverer siden, hvor kunden indtaster sine kortoplysninger. Det svarer til dankortterminalen nede i supermarkedet – bare på internettet.

Din indløser

En indløser er en bank, der godkender din forretning til at tage imod betalinger online og står for pengeoverførslen fra kundens konto til din konto. Vi kommer tilbage til valget af indløser om lidt.

Disse tre spillere udgør rygraden i din startopstilling. De skal kunne spille sammen.


Valg af indløser?

Dit valg af indløser er afgørende for din forretning, og du bør gøre dig grundige overvejelser, inden du beslutter dig. Tag en snak med de forskellige indløsere. Hør, hvad de kan gøre for dig, og lyt efter: Er de venlige og hjælpsomme? Er priserne gennemskuelige? Og hjælper de, når det brænder på?

Du skal ansøge den enkelte indløser om en indløsningsaftale til din forretning. Det er aftalen med din indløser, der bestemmer, hvilke kort du kan tage imod.

Du kan sagtens have aftaler med flere indløsere, hvis du ønsker det. Faktisk kan du opnå lavere transaktionsgebyr og hurtigere afregning ved at bruge flere indløsere, og du kan lave en failover-løsning, der sikrer dig i tilfælde af nedbrud. Husk blot, at flere aftaler selvfølgelig er lig med flere omkostninger.

Vær opmærksom på, at der kan være adskillige ugers ventetid hos mange indløsere på at få svar på din ansøgning. Det skyldes, at der bl.a. laves en kreditvurdering af din virksomhed.

Ansøgningsprocessen består også af en godkendelse af din hjemmeside, da den skal overholde en række krav. Nedenstående liste tager udgangspunkt i Nets’ krav, men da kravene varierer fra indløser til indløser, bør du undersøge, hvilke krav din indløser stiller. Husk, at du selv er ansvarlig for at få rettet din hjemmeside til.

Følgende oplysninger skal fremgå tydeligt på hjemmesiden:

  • Virksomhedens navn, CVR-nummer, adresse, e-mailadresse og telefonnummer.
  • Beskrivelser af de varer/ydelser, du sælger (inkl. priser, skatter og afgifter).
  • Leverings- og handelsbetingelser samt forsendelsesomkostninger, inkl. regler for kortholders fortrydelsesret. Disse skal være på dansk, hvis du vil have en aftale til Dankort.
  • Transaktionsvaluta – danske kroner skal angives med DKK.


Og derudover er det et krav, at:
 

  • Siden, hvorpå din kunde indtaster sine kortoplysninger, ligger på en SSL-sikret forbindelse.
  • Din kunde vises en kvittering, når betalingen er gennemført.
  • Logoerne på de kort, der kan betales med, vises på siden, hvor kortholder vælger betalingsmetode.
  • Din virksomhed ejer det domæne, som du skal modtage betalinger på.


Og overhold dem for guds skyld, da det forlænger ventetiden, hvis du ikke gør.

 

Vil du gerne blive klogere på de forskellige betalingsmuligheder?

Så kan du se SmartWebs fulde guide om online betaling her:

 

 

Betalingsforløbet

Det var lidt om, hvad en indløser er for en størrelse. Nu skal vi se på, hvad der sker, når en kunde betaler på din webshop. Den virtuelle kurv fyldes med varer, og kunden går til kassen, hvor der indtastes en leveringsadresse og – hvis du er heldig – klikkes på ’Betal’. Nu trækker din betalingsgateway i støvlerne og kommer på banen. At tage imod kortoplysninger over nettet er ikke noget, alle bare må og kan. Det kræver en godkendt PCI-certificering, hvilket er dyrt og krævende.

Ved at bruge ePays betalingsløsning slipper du for at skulle PCI-certificere din virksomhed. I stedet tager ePay sig af denne del, og gør det både nemt og billigt for din virksomhed at komme i gang med at modtage betalinger online. Når kunden skal betale, åbner ePays betalingsvindue, hvor kunden indtaster sine kortoplysninger og gennemfører betalingen. Selvom kunden sjældent vil lægge mærke til det, så foregår betalingen faktisk ikke på webshoppens hjemmeside, men på ePay sikre servere.

Nogle gange indtastes kortoplysningerne i et pop up-vindue, hvor shoppens layout ses i baggrunden; andre gange er betalingsdelen indbygget i shoppens layout. Det styrer du som regel selv. Du kan læse mere om dine muligheder her.

Det sidste, kunden gør, er at trykke på ’gennemfør betaling’. Når det sker, sendes kortoplysningerne via ePay til den indløser(e), som du har valgt at samarbejde med. Betalingen er nu gennemført: Ordren er modtaget i din butik, og kortoplysningerne er sendt til din indløser. Rent teknisk er betalingen autoriseret, hvilket vil sige, at indløseren har valideret kortets gyldighed og reserveret beløbet på kortet. Ifølge dansk lovgivning (bl.a. Lovgivningen for eletronisk betaling) må shoppen først hæve pengene, når kunden modtager sin vare (eller varen overrækkes til en tredjepart, f.eks. Post Danmark).

Sælger du fysiske produkter, er det først, når du afsender varen, du må hæve betalingen. Det sker enten automatisk i dit shopsystem i forbindelse med afsendelse eller manuelt inde fra din administration til ePay betalingssystem. Når varen er klar til afsendelse, og du klikker på hæveknappen, giver ePay din indløser besked om at overføre pengene fra din kundes konto til din konto. Der kan gå op til 7 bankdage, inden du ser pengene på din konto. Det afhænger udelukkende af din kontrakt med indløseren samt hvilken korttype, der er brugt. For at sige det kort leverer ePay den side, hvor kortoplysningerne indtastes, mens indløseren er banken, der står for at overføre pengene til dig.
 

 

Hvad gør jeg nu?

Du skal finde ud af, hvilke betalingskort du vil acceptere i din shop. Det er første skridt.


For så vidt angår hvilke kort du vil tage imod, bør du bl.a. overveje, hvilke(t) marked(er) du vil sælge til, hvem din målgruppe er, samt de forskellige gebyrer og afregningstider på kortene. Det vil en indløser kunne hjælpe dig med. Og så skal du sådan set bare gå i gang… simpelt?

Og overhold dem for guds skyld, da det forlænger ventetiden, hvis du ikke gør.

 

ALT-i-én Betaling

Kom igang på kun 3-5 dage!

 

SmartWeb har i samarbejde med ePay/Bambora lavet en Alt-i-én betalingsløsning som du kan bestille direkte i din SmartWeb-løsning. Det tager kun 3-5 dage at komme igang og vi tager os af alt det tekniske.

 

LÆS MERE 
 


Klar, parat …

For en god ordens skyld er her de væsentligste pointer, når du skal tage imod betalinger online:

  • Undersøg dine muligheder omhyggeligt – bordet fanger ikke nødvendigvis, men det er hamrende besværligt at skifte indløser, når det hele først er oppe at køre.
  • Ansøg i god tid, da det kan tage flere uger at få aftalen på plads.
  • Overhold indløserens krav til din hjemmeside – det gør det betydeligt hurtigere at komme i gang.
  • Din indløsningsaftale styrer, hvilke kort du kan tage imod.
  • Din indløsningsaftale afgør, hvor lang tid det tager, inden pengene går ind på din konto.
  • Du må hæve en betaling, når kunden modtager sin vare (eller du overdrager varen til en tredjepart).


Vil du vide mere om hvad ePay er, kan du her se en kort video:
 



Du er selvfølgelig meget velkommen til at kontakte Salg hvis du ønsker rådgivning.

Skrevet af Heine Hansen fra www.epay.dk


Ingen kommentar(er)
Skriv din kommentar

ALTID FRI SUPPORT

Vi har mere end 100 hjælpevideoer, en god online manual og du har mulighed for
at ringe og skrive til os - gratis!