Lav dine egne produktbilleder
Af 1678 oprettet d. under Opstart af webshop, Trends og inspiration | Antal Læsninger: 19501

Realistiske ambitioner
Hvis du vælger at lave dine egne produktbilleder, er det i første omgang smartest at lave billeder i en konsekvent og ensartet stil og kvalitet. Der er en grund til, at de helt store webshops hyrer professionelle fotografer til at skyde unikke og imponerende produktbilleder. Det kræver mange ressourcer og er meget dyrt! Det er de færreste webshops, der har midlerne til den slags. Derfor er det – uden at ødelægge drømme og høje ambitioner – smartest at fokusere på at lave produktbilleder i en simpel, men konsekvent kvalitet fremfor at sætte al tid og ressourcer ind på at lave helt perfekte billeder.
Hvordan laver jeg produktbilleder?
I dag behøver du ikke nødvendigvis dyrt fotoudstyr for at få billeder af god kvalitet. I den forbindelse er der fem faktorer, der er vigtige at tage højde for.1. Kamera
De fleste har et kamera. Det kan være det indbyggede kamera i telefonen, et almindeligt digitalkamera eller mere professionelt fotoudstyr. Til at starte med behøver du ikke de ”bedste-af-det-bedste” produktbilleder.Som et absolut minimum, er det dog en god idé, at du bruger et kamera, der har eksponering og manuelle blænde indstillinger.
2. Hjemmestudie
For at lave dit eget fotostudie, skal du blot bruge et værelse, et bord, en rulle hvidt papir (til at oprette en sømløs 'sweep' baggrund bag produktet) og noget gaffatape for at sikre dit hvide papir. Et stativ til at stabilisere kameraet er en rigtig (!) god idé, da det hjælper dig til at opnå bedre resultater på kort tid.
Din basale indkøbsliste:
- Gaffatape
- Hvidt papir
- Lyskilde eller vindue (vær dog obs på variationer i lys ved vindue)
- Kamera
- SD hukommelseskort
- Stativ
- Foldebord (f.eks. fra IKEA)
- Skumplade (tager skygge og refleksion)
Hvis du vil lave dit eget studie, er det vigtigt at finde et sted med nok plads til at lave en simpel 'sweep' baggrund. Det giver dig mulighed for at bevæge dig rundt og skyde i forskellige produktgruppevinkler. Din stue eller et ekstra rum kan fint fungere. Men tager du billeder på regelmæssig basis, er det en god idé at finde et fast sted, da det tager en del tid at opsætte og nedtage opstillingen på ny hver gang. Det er desuden nemmere at opnå ensartede resultater med et fast studiested.
3. Belysning
Belysning er et meget vigtigt element i produktfotografering. Hvis du ikke har ordentlig belysning, vil dine billeder ikke repræsentere dine produkter særligt overbevisende. Der er forskellige belysningsteknikker, du kan bruge til digitale produktbilleder, f.eks. kontinuerlig belysning eller flash belysning. Det allervigtigste er, at du undgår at blande forskellige former for belysning. På den måde får du mest troværdige produktbilleder.Hvis du arbejder med et lavt budget, kan du udnytte det naturlige lys, der kommer fra et vindue i dit studierum. Med dét sagt, rummer denne mulighed nogle store ulemper, f.eks. aften-/natteskydning og evnen til at opnå ensartede billeder. Derfor: brug dine penge på belysning, hvis du har midlerne til det. To eller tre lyskilder er at foretrække, og du vil uden tvivl bemærke resultaterne med det samme.
SILVAN sælger f.eks. forskellige arbejdslamper til rimelige priser.
4. Produkt Styling
For at få gode resultater samt reducere den tid og det arbejde, der kræves i post-produktionsfasen, bør du forberede dine produkter grundigt, inden du begynder at fotografere. Her er et par forslag:- Reparation af fejl og mangler, f.eks. pletter eller manglende knapper.
- Fjern etiketter, klistermærker og støv.
- Brug en damper til at fjerne rynker og folder.
- Vis formen af produktet. I tilfælde af beklædningsgenstande kan du bruge en mannequin til at vise din kunde pasformen af produktet. Sælger du fodtøj, kan du stoppe skoene eller bruge tandtråd til at holde remmene på sandaler og hæle oppe.
5. Post-produktion
Når du har taget dine produktbilleder, skal de som regel efterbehandles og redigeres. Som et absolut minimum, skal du sørge for, at farven på produktet præsenteres præcist.Det er en god idé, at du bestemmer en gennemgående stil for hver enkelt produktkategori, så alle dine billeder er redigeret konsekvent. Du bør også overveje standarderne af de øvrige produktbilleder i din branche, hvis du planlægger at sælge dine produkter på websteder som f.eks. Amazon eller eBay. Skab din egen stil ved at definere følgende billedspecifikationer for dine produkter:
- Størrelse
- Margin (top, bund, venstre, højre)
- Justering (top, center, bund)
- Baggrundsfarve
- Skyggetype
Smid gerne en kommentar og del dine erfaringer, hvis du selv kastet dig ud i at fotografere dine produkter.
Svar
Svar
Svar
Svar
Svar