Blog

Blog

E-handel er bedst, når det er nemt

oprettet d. under Trends og inspiration | Antal Læsninger: 3720

E-handel er bedst, når det er nemt


At e-handel skal være nemt gælder både for kunder og webshopejere. Det er netop i den forbindelse, at en fleksibel og ikke mindst responsive webshop kommer ind i billedet. Først og fremmest sikrer en webshop med et responsive design, at dine kunder nemt og ubesværet kan besøge din webshop fra såvel mobil som tablet. Derudover bliver det en hel del lettere for dig at drive en flot og velkørende webshop, når den har et responsive design. Mere om det senere.

 


Handel på mobil og tablet i vækst

Hvert år lancerer DIBS Payment Services en rapport med tal baseret på 15.000 webshops, som alle er kunder hos DIBS. Er du i tvivl om, hvad DIBS er for en størrelse, kan jeg oplyse, at det er en af en af Nordens førende leverandører af betalingsløsninger på nettet.

 

Den nyeste rapport fra DIBS, som blev udgivet i oktober, viser, at e-handel i Danmark omsatte for 54,4 milliarder i 2014, hvilket er en stigning på 31 % på blot 2 år.  Sammenlignet med 2013 er den danske e-handel steget med 15 %.


Mobiloptimering og problemfri betaling

Budskabet fra DIBS er, at de webshops, der hurtigst og bedst tilpasser deres sites til de forskellige mobile enheder, kommer til at vokse hurtigst. En af grundene er, at danskernes køb på nettet i stigende grad foregår via mobil og tablet. PR & Marketingsansvarlig for DIBS, Barbara Lewis Hepworth, forklarer, hvordan danskerne har modtaget MobilePay meget positivt:
 
”Der er ingen tvivl om, at forbrugerne har taget de mobile enheder til sig i en grad, hvor det er svært at komme uden om dem. I vores årlige e-handelsrapport, DANSK E-HANDEL 2014, konkluderer vi, at du kan opnå øget salg og konvertering, hvis du satser på både at mobiloptimere din webshop og samtidig sørger for at gøre betalingen så let og ubesværet som muligt. MobilePay Online er en af løsningerne på sidstnævnte”.

Barbara spår herefter MobilePay til at blive den mobilløsning, der bl.a. i kraft af et velkendt brand hurtigst vinder indpas i dansk e-handel:
 
”Brandet, MobilePay, er så velkendt blandt danskerne – ja MobilePay blev jo faktisk årets ord i 2014”.


Hvorfor mobilbetaling?

Bekvemmelighed og enkelthed er helt centrale nøgleord. Det skal ganske enkelt være let og nemt at handle online. Her er mobilen en kærkommen ven. Den er stort set altid tilgængelig og tættest på i købsøjeblikket. Personligt anvender jeg ofte mobilen til research forud for – og sågar i forbindelse med – potentielle køb i både fysisk butik og netbutik. Hvorfor? Fordi det er let og hurtigt!
 
PR & Marketingansvarlig hos DIBS, Barbara Lewis Hepworth, bekræfter, at brugervenlighed og bekvemmelighed er afgørende:
 
”E-handel skal først og fremmest være nemt – og MobilePay Online gør online handel endnu lettere end det allerede er. Nu skal de danske webshops bare være endnu bedre til at tilpasse deres webshops mobilen. Vores rapport viser, at hele 38% afbryder køb, hvis webshoppen ikke er mobiltilpasset”.

Find information om SmartWebs mobilvenlige shop-platform her.



Bekvemmelighed er vigtigere end pris

Smag lige på det: bekvemmelighed er vigtigere end pris, brand og kvalitet. Intet mindre. Med andre ord er et webshop design, der automatisk tilpasser sig forskellige enheder afgørende for kundernes opfattelse af din webshops bekvemmelighed.
 
Sidder din indre købmand og ryster på hovedet af ovenstående konstatering? I det tilfælde giver det måske bedre mening at vende tingene lidt på hovedet. Du kan prøve at stille dig selv følgende spørgsmål: Hvorfor handler jeg på nettet?
 

  • Fordi det er nemt og tidsbesparende?

  • Fordi det er nemmere at sammenligne produkter og priser?

  • Fordi der altid er åbent?

  • Fordi priserne er lavere online?

  • Fordi der er et større udvalg?


Hvad er vigtigst for dig? Spørger du mig, handler jeg oftest på nettet, fordi det er simpelt og sparer mig for tid. Men jeg zapper hurtigt videre (og væk) fra en webshop, hvis designet er mærkeligt, eller hvis teksten og billederne ikke automatisk tilpasser sig.


Forbrugerne kommer i første række

Fremtidens vinderbutikker tænker først og fremmest på deres forbrugere! Hvad ønsker forbrugerne? Et godt bud er tilgængelighed og fleksibilitet. Kunden har magten, og det er dine kunder, der bestemmer hvor, og hvornår de vil handle. Her er spiller de mobile enheder en vigtig rolle.
 
Den dårlige nyhed er, at din webshop ikke præsenterer sig særlig pænt eller fleksibelt, hvis den ikke tilpasser sig de mobile enheder. Derfor er det i virkeligheden ikke kun kunder, der er konge. Responsive design indtager på mange måder også en ret royal status.
 
Den gode nyhed er, at vi hos SmartWeb har udviklet og opdateret vores webshop system med en ny og forbedret Design Manager, der gør det nemt og simpelt at lave en visuelt lækker og velfungerende webshop. Vores nye responsive Design Manager sikrer, at din webshop fremstår flot og tilpasser sig enhver platform.

Du kan læse mere om, hvad responsive web design er her.
Du finder en simpel guide til at teste dit responsive design her.
Se videoen om lanceringen af den nye Design Manager her.

Du er velkommen til at kontakte SmartWeb her, hvis du har spørgsmål eller brug for hjælp.


Kommentar(er) 2

  • Laura
    Laura

    Hej Jesper, tak fordi du kan lide vores indlæg. Man må bestemt sige at det kun bliver mere og mere relevant med mobilbetaling osv. Med venlig hilsen Laura, SmartWeb

    Svar

  • Jesper Krøyer
    Jesper Krøyerhttp://www.outdoorgear.dk

    Interessant artikel der bestemt sætter tankerne i gang om hvilke betalingsløsninger der skal tilbydes.

    Svar

Skriv din kommentar

ALTID FRI SUPPORT

Vi har mere end 100 hjælpevideoer, en god online manual og du har mulighed for
at ringe og skrive til os - gratis!