Blog

Blog

Visuel identitet

oprettet d. under Opstart af webshop | Antal Læsninger: 4671

Visuel identitet

Visuel identiet. Endnu et ”smart-i-en-fart-marketing-udtryk” til samlingen, tænker du måske? Indrømmet… visuel identitet smager lidt luftigt og ubestemmeligt. Derfor er vores håb at gøre begrebet lidt mere håndgribeligt og brugbart for dig og din virksomhed.  
 
Kort fortalt knytter visuel identitet sig til virksomhedsidentitet og handler grundlæggende om, at din virksomhed repræsenterer et samlet design, der dels kommunikerer til dine kunders følelser, dels har en effekt, der styrker din virksomhed.

Dit website er vigtigt

Dit visuelle design er som regel dine kunders første møde med din virksomhed. I den forbindelse udgør logo, typografi, farver, billedstil og andre grafiske elementer dit visuelle brand. Førhen var trykte medier som brochurer og visitkort afgørende elementer i udformningen af en visuel identitet. Sådan er det ikke længere. I dag er websitet oftest det allervigtigste medie. Det betyder, at du kan og bør indtænke dynamik, bevægelse, oplevelse og variationer i designet.
 
Læs mere om responsive design her. Et responsive design tilpasser sig automatisk, hvilket sikrer, at dit design er flot og konsekvent på alle enheder.

Et design, der styrker helheden

Din visuelle identitet handler om at skabe et helstøbt design med en rød tråd mellem alle designaktiviteter i din virksomhed. En klar identitet kræver dog, at din virksomheds værdier og visioner er klart definerede. Det er med andre ord nødvendigt, at du dokumenterer og sætter ord på de ting, du gør.

Lav din egen designmanual

Du kan forklare din virksomheds identitet på flere måder. En designmanual er nok den mest overskuelige måde.

Hvorfor skal jeg lave en designmanual?

Grundlæggende og i bedste fald vil du opleve, at dine kunder dine opfatter dig som mere troværdig, når du er konsekvent i dit design.
 

  • Med en designmanual kan du være konsekvent uden at ødelægge identiteten
  • En manual forbedrer markedsføringsindsatsen og viser, at din virksomhed er selvsikker
  • Du vil forstå din egen stemme, udtryk og karakter bedre med en manual 


Nogle gange skal du give dine projekter videre til andre, som ikke ved noget om din identitet. Uden en designmanual har du ingenting at referere til, hvilket kan gøre outsourcing af opgaver vanskeligt. Det er altså en god idé med noget fysisk i form af en designmanual.

Step 1 – forklar din forretning

Du kan sætte ord på din virksomheds identitet ud fra følgende punkter:
 

  • Værdier: hvilke værdier ønsker du at repræsentere?
  • Stemme: lav en liste med ord (adjektiver), som beskriver dine værdier
  • Mission: hvad er din mission? Det er vigtigt at lave en sætning, som udtrykker missionen. Det giver et klart billede af, hvilken retning du går i

Step 2 – vælg specifikke farver

Husk at vælge specifikke farver til din virksomhed. På den måde kan du opretholde et konsekvent udtryk. Farverne sætter standarden for din virksomhed, så vælg med omhu.

Step 3 – tilføj identitetselementer

Tilføj specifikke elementer til din identitet, inklusive varemærker, billedstil og virksomhedssignatur.

Disse elementer skal være konsekvente i al din kommunikation.

Step 4 – vælg typografi

Begræns dine typografivalg til to, men ikke mere end tre fonter (dvs. skrifttyper). For mange fonter vil skabe uro og bryde den konsekvente identitet.

Overvej også hvilke mellemrum og linjehøjder, du vil anvende, og i hvilke forskellige situationer fontene kan bruges.

Step 5 – forklar din stil

Du skal definere nogle stilarter, som karakteriserer din identitet. Er dine knapper skinnende, i fladt design, runde eller har de nogle specielle farver? Er stilen ren og minimalistisk, aggressiv, abstrakt eller modig?

Det er nogle vigtige spørgsmål, som skal besvares, når du laver din visuelle identitet. Alle de forskellige eksempler ovenfor (f.eks. figur 4) er meget forskellige, og det vil skabe uro i identiteten, hvis de ikke er konsekvente.

Step 6 – vælg passende baggrund

Bestem hvilken slags baggrund, der egner sig bedst til din identitet og anvend den i manualen. Det kan være en generel stil eller en specifik baggrund.

Step 7 – definer din stemme

Forklar og definer stemmen i din virksomhed så godt, du kan.

Er din stemme humoristisk, venlig eller meget formel? Stemmen vil skabe en personlighed for din virksomhed, så gør den klar og forståelig.

Unik visuel identitet

Det er altså vigtigt, at din virksomhed har en unik og målrettet visuel identitet på et marked, hvor dine kunder hver dag mødes af mange visuelle ind- og udtryk i et stigende antal virksomheders kamp om opmærksomheden.

Det kan derfor være en rigtig god idé, at du sætter tid af til at lave en designmanual. Med din nye manual vil kunder, samarbejdspartnere og andre have en større forståelse for din identiet, og du vil have noget at referere til.


Ingen kommentar(er)
Skriv din kommentar

ALTID FRI SUPPORT

Vi har mere end 100 hjælpevideoer, en god online manual og du har mulighed for
at ringe og skrive til os - gratis!