Sådan sikrer du dine kunder en god købsoplevelse
Oprettet d. under Salg og markedsføring | Antal Læsninger: 10359

Der er kamp om kunderne og deres loyalitet, så hvordan sikrer du, at dine kunder får en god købsoplevelse på din webshop, der gør, at de vil vende tilbage? Læs med her.
Det er altafgørende for din virksomhed, at du kan levere en god købsoplevelse. En god købsoplevelse kan på mange måder være en subjektiv holdningssag, men ikke desto mindre er der nogle grundlæggende punkter, du kan stå helt skarpt på, for at imødekomme glade og tilfredse kunder – for det er jo som regel også disse, der bliver til loyale kunder. Shipmondo giver dig her gode råd til, hvad du kan gøre for at sikre en god købsoplevelse for dine kunder.
Undgå grimme overraskelser
Refleksion og gennemgang af din webshop i ny og næ kan være med til at styrke købsoplevelsen. Din webshop bør være overskuelig og nem at navigere i og al vigtig information, som for eksempel leverings- og returproces, skal være let tilgængeligt.
Og her skal du virkelig sørge for, at du holder, hvad du lover. Leveringstid og -pris er noget nær det vigtigste for kunderne, for de vil gerne have deres varer så hurtigt som muligt og så billigt som muligt - og helst gratis. Derfor skal du være transparent og informere klart og tydeligt om, hvor lang leveringstid der er på dine produkter, samt hvor meget det koster at få leveret en pakke, inden de når til checkout-processen. Bliver de mødt med overraskelser i checkout-forløbet, kan det resultere i en dårlig oplevelse og ligefrem en annullering af købet. Så sørg for, at der ingen grimme overraskelser er på din webshop eller i dit checkout-flow.
Effektivisér dine arbejdsgange
Den gode købsoplevelse fortsætter, selvom kunden har gennemført et køb – for nu skal du sørge for, at varen bliver pakket så hurtigt som muligt.
Det kan du gøre ved at sørge for at få mest muligt ud af dine arbejdsgange, så du kan arbejde hurtigt og effektivt uden fejl. En løsning er at have en effektiv ordrehåndtering uden for mange manuelle processer. Integrér din webshop med et system, der kan importere dine ordrer og automatisere dine processer, så du kun med få klik kan bestille fragt, printe pakkelabel, hæve penge på kundens konto og afslutte ordren. Det er nemt og effektivt for dig, og giver en hurtig ekspedition, så kunden hurtigere får sine varer i hænderne.
Nem og overskuelig checkout-proces
Gør købsprocessen enkel ved at have en nem og overskuelig checkout-proces. Dine kunder skulle gerne have mulighed for at foretage det samme impulskøb, som de kan gøre i en fysisk forretning. Det kan du gøre ved at have et minimalt antal af klik og kun bede om den allermest nødvendige information fra kunden, når han eller hun skal indtaste sine oplysninger.
En god checkout-proces handler også om at kunne være fleksibel over for kunden. Kunderne ønsker, at leveringen passer ind i deres hverdag, så tilbyd derfor forskellige leveringsmetoder og hav forskellige transportører tilknyttet din webshop.
Tal til kunden
En god købsoplevelse handler også om i hvor høj grad kunden føler, at han eller hun bliver talt til. Og ja, det kan godt lade sig gøre stadig at kommunikere personligt til den enkelte kunde, selvom det foregår over nettet.
Opret en personlig besked, der sendes til kunden efter gennemført betaling og sørg for at informere kunden hele vejen i leveringsprocessen. Lad for eksempel kunden følge pakkens vej via et trackinglink, du medsender i den personlige besked. Det skaber stor værdi for kunden, øger købsoplevelsen og giver samtidig dit brand et positivt image.
Attraktiv returproces
Når der er mulighed for at købe et produkt på din webshop, skal det også være muligt at returnere det igen. Det er med til at skabe en god købsoplevelse og kan gøre, at en kunde vælger lige netop din webshop, når du tilbyder en attraktiv returneringsproces.
Som det gælder med ordrehåndtering og leveringsprocessen, gælder det også med returprocessen – det skal gå hurtigt. Gør det let for kunden ved at have tydelig vejledning om returnering af varer. Et ekstra plus i bogen er, hvis du kan fortælle, hvornår en returnering bliver tilbagebetalt, da det skaber tryghed hos kunden.
En effektiv løsning på en god returneringsproces er at oprette en returportal, som dine kunder nemt kan tilgå. Du kan for eksempel vælge at medsende et link til din returportal i én af de personlige beskeder, eller du kan have linket på din webshop. På den måde skaber du transparens og gør det nemt for dine kunder at returnere hos dig.
Læs meget mere om dét og alt det ovenstående hos fragtportalen Shipmondo.
Har du spørgsmål eller har brug for råd eller vejledning til fragt, leveringsmetoder, returportal eller andet, er du meget velkommen til at kontakte os.