Blog

Blog

Strukturer dine arbejdsopgaver med det gratis værktøj Trello!

oprettet d. under Salg og markedsføring, Trends og inspiration | Antal Læsninger: 1507

Strukturer dine arbejdsopgaver med det gratis værktøj Trello!


Har du brug for et planlægningsværktøj, der kan hjælpe dig med at strukturere dine opgaver? Så er Trello højst sandsynligt noget for dig! Trello fungerer lidt ligesom post-it notes, som du kan flytte rundt med på en opslagstavle. 

 

Et af mine favoritværktøjer, som tilmed er gratis, er planlægnings- og projektstyringsværktøjet Trello. Jeg har brugt det i snart mange år, og jeg begriber stadig ikke, at det bliver ved med at være gratis.Trello har også en betalt version, men jeg har endnu ikke fundet en grund til at opgradere.

 

Hvordan kan du bruge Trello i din markedsføring?

Det smarte ved Trello er, at det fungerer lidt på samme måde som Post It notes, du kan flytte rundt på en tavle (også kaldet et Kanban Board). Dit dashboard er opdelt i kolonner og kort.
 

 

Personligt bruger jeg kolonnerne til en slags overordnet gruppering og kortene som de enkelte opgaver, der skal løses, eller idéer jeg har.

I eksemplet herover har jeg fx. en kolonne med ”blogindlæg”, der skal skrives, og en kolonne med ”idéer”, som jeg måske skal prøve på et tidspunkt.

Men man behøver ikke at bruge Trello alene. Faktisk er det designet til at være et værktøj, som flere mennesker bruger i et samarbejde.


Udnyt kortets mange muligheder

Under hvert enkelt kort du opretter, har du et hav af forskellige muligheder. Der er for mange til at gennemgå dem alle sammen, men nogle af mine favoritter er:

 

  1. Du kan indsætte et billede alene med Copy/Paste. Grunden til, at jeg nævner denne feature først, er, at i systemer som Podio og Basecamp skal man vedhæfte billeder for at få dem med.
     
  2. Du kan sætte specifikke personer på de enkelte kort. Så har du eksempelvis fået en idé til en artikel, så kan du sætte en skribent på kortet, så vedkommende kan se hvilke opgaver, der ligger og venter.
     
  3. Du kan sætte en deadline på et kort, og dermed kommer der besked, og kortet skifter farve, når deadline nærmer sig (og når den er overskredet).
     
  4. Til sidst vil jeg nævne muligheden for ”tagging” af personer. Selvom det er muligt at overvåge og få advarsler hver gang, der sker noget i Trello, så er det ikke alle, der bruger det. Hvis du tagger en person, så fungerer det på samme måde som i Facebook, at personen får besked om det.

 

 

Trello i praksis ved marketing

Hvordan du bedst udnytter Trello til marketing vil afhænge af, hvordan marketing fungerer i din forretning eller organisation.

En idé (som jeg vil anbefale at teste) er at have følgende kolonner:

  • Idéer til marketing tiltag
  • Indhold, der skal produceres (tekster/video/audio)
  • Indhold, der er produceret, og som skal kontrolleres
  • Udgivelse af indholdet inkl. hvor og hvordan det skal markedsføres
  • Idéer, der kan genbruges igen
  • Idéer, der ikke kan bruges og/eller ikke havde den ønskede effekt

 

Alle opgaverne starter i den første kolonne, og efterhånden som de bevæger sig gennem processen, så flyttes de fra kolonne til kolonne (let drag & drop).

Trello er super intuitivt, og fik jeg nævnt, at det er gratis?

Hvis du vil lære meget mere om, hvordan du kan bruge Trello, så kan jeg anbefale denne artikel: 

https://trello.com/guide/trello-101

 

Om forfatteren

Mikael Rieck er medstifter af Danmarks Affiliate Marketing forum Marketers.dk og har arbejdet med alle aspekter af online marketing siden 2003. 

Udover forummet hjælper han en lang række store danske webshops med, hvordan de får mest muligt ud af deres online marketing i et konkurrencepræget marked.


Ingen kommentar(er)
Skriv din kommentar

ALTID FRI SUPPORT

Vi har mere end 100 hjælpevideoer, en god online manual og du har mulighed for
at ringe og skrive til os - gratis!