Blog

Blog

Sådan SEO-optimerer du din webshop!

Oprettet d. under Salg og markedsføring, Trends og inspiration | Antal Læsninger: 8594

Sådan SEO-optimerer du din webshop!

Du er landet på denne artikel af én simpel årsag: Du vil gerne SEO-optimere din webshop – og for at kunne gøre det, så skal dit webshop system være søgemaskinevenligt.

 

Der findes et hav af open source- og betalte webshop systemer, der lover guld og grønne skove, når det drejer sig omkring søgemaskineoptimering. Og det kan være svært at navigere i, hvilket webshop system man skal vælge, når man samtidig gerne vil opnå topplaceringer i Googles søgeresultater.

 

Ønsker du topplaceringer på Google, så er det ikke en betingelse, at du vælger et dyrt system eller et gratis open source system. Ofte vil det være nemmere at søgemaskineoptimere webshoppen, hvis den er udarbejdet i et CMS system som fx SmartWeb, som er udviklet efter søgemaskinernes anvisninger.

 

Den vigtigste betingelse i forbindelse med valget af et webshop system er, at din udbyder kan sige ja til nedenstående krav, så du dermed er sikret et søgemaskinevenligt fundament.

 

Dit webshop system skal have:

  • Et søgemaskinevenligt webarkitektur
  • SEO venlige URLér
  • Mulighed for unikke title tags
  • Mulighed for unikke META descriptions
  • Mulighed for unikke filnavne
  • Mulighed for unikke ALT tags
  • Mulighed for unikke H-tags
  • En god tekst editor
  • Mulighed for intern linkstruktur
  • Mulighed for brødkrummesti
  • Redirect funktion
  • Mulighed for struktureret data

 

Hvis ikke de fundamentale SEO parametre er opfyldte, så har Google svært ved at aflæse dit website, og det vil have en negativ indflydelse for din rangering i Googles organiske søgeresultater, og i værste fald, kan det føre til manglende indeksering.

Nedenfor kan du læse mere om de forskellige SEO parametre:

 

Hvad er et søgemaskinevenligt webarkitektur?

I forbindelse med søgemaskineoptimering, så er det vigtigt, at webshop systemet har et webarkitektur, der er let at afkode for søgemaskinerne. Her er dybden, eller rettere hierarkiet et vigtigt parameter. Desto fladere struktur et website har, desto færre kliks har man ned til dybereliggende kategorier, og dette registrerer Google, da landingssider, der er langt fra forsiden, har mindre prioritet, end landingssider, der er tæt på forsiden.

 

Samtidig er det vigtigt, at alle URLér på websitet er unikke, så Google dermed bedre kan adskille de forskellige landingssider fra hinanden.

 

Eksempel:

En webshop, der forhandler tøj til både børn, voksne, drenge, piger, kvinder og mænd kan have fuldstændige identiske URLér, da alle landingssider omhandler ”tøj”, men her er det vigtigt, at webarkitekturen er struktureret således, at de differentierer sig fra hinanden (og er målrettet til de specifikke søgninger.

 

 

www.website.dk/toej (til piger)

www.website/toej1 (til drenge)

www.website.dk/toej2 (til kvinder)

www.website.dk/toej3 (til mænd)

 

 

 

Hvad er SEO venlige URLér?

SEO-venlige URLér er et vigtigt parameter for, at dine landingssider kan komme til at have en høj rangering i de organiske søgeresultater. Derfor skal du i dit webshop system selv kunne definere, hvad URLérne skal hedde, så de ikke autogenereres, som f.eks.; www.website.dk/default-1874

 

Hvad er title tags?

Når du foretager en søgning i Googles organiske søgeresultater, så får du vist en lang række resultater. Disse resultater kaldes for SERP (Search Engine Results Page).

 

SERP består af tre SEO parametre:

 

Dit title tag i toppen:

 

Din URL i midten:

 

Din META-beskrivelse i bunden:

 

I dit webshop system skal du have mulighed for at kunne indsætte unikke title tags. Title tags er nemlig en direkte rangeringsfaktor i Google algoritme, og derfor er det vigtigt, at title tagget ikke bliver autogenereret, men at du har mulighed for selv at udarbejde et unikt title tag, der er målrettet din målgruppe.

 

Hvad er META beskrivelse?

META beskrivelsen er de sorte linjer, der ses i bunden af SERP resultaterne. META beskrivelsen er et meget vigtigt parameter for at få dine potentielle besøgende til at klikke på netop dit resultat frem for dine konkurrenters. Derfor er det væsentligt, at du selv kan definere din META beskrivelse, og at den ikke bliver autogenereret.

 

Hvad er unikke filnavne?

Det absolut vigtigste indhold, du kan levere for at Google har noget at koble til brugerens søgning er tekst, tekst og atter tekst. Men filer som f.eks. et billede kan være med til at styrke html koden på landingssiden, som gerne skal rangere højt i søgeresultaterne. Derfor er det vigtigt, at dit webshop system har mulighed for at omdøbe billedfiler, PDF filer m.m.

 

Hvad er unikke ALT tags?

Et ALT tag er teksten, der vises, når man bevæger musen hen over et billede, men ALT tagget er vigtigst af alt med til at give Google en bedre forståelse af, hvad det pågældende billede omhandler – derfor skal du kunne udfylde dette felt i webshop systemet.

 

Hvad er unikke H-tags?

Når man skal udarbejde content på sine landingssider, så er det vigtigt, at man sørger for at indsætte overskrifter. Du kender det sikkert allerede fra Microsoft Word, hvor man har mulighed for at indsætte ”overskrift 1”, ”overskrift 2” osv. Det samme skal gøre sig gældende i dit webshop system. Du skal have mulighed for at kunne indsætte unikke H-tags overskrifter.

 

Hvad er en god tekst editor?

Et godt webshop system har naturligvis en god tekst editor. Det vil sige, at det er nemt at udarbejde indhold og inddele indholdet i læsevenlige afsnit til gavn for både de besøgende, men også for søgemaskinerne. Samtidig skal du have mulighed for at kunne indsætte links i din tekst, markere tekst med kursiv, fed og understregning og indsætte billeder i din tekst osv.

 

Hvad er intern linkstruktur?

Dit webshop system skal have mulighed for let at kunne oprette interne links, brødkrummesti – alt sammen med henblik på at kunne opbygge en intern linkstruktur, der gør det nemmere for de besøgende at navigere rundt på webshoppen, men samtidig er det også vigtigt set fra et søgemaskineperspektiv. Interne links udgør det samme for søgemaskiner, som vejskilte er for os i trafikken. Derfor er det vigtigt, at du kan linke til dit indhold, så de besøgende og søgemaskiner kan finde det.

 

Hvad er en brødkrummesti?

Hvis du driver en større webshop, hvor der ligger flere underliggende kategorier, så er det vigtigt, at du har mulighed for at oprette en brødkrummesti, som ses nedenfor:

 

 

En brødkrummesti har flere SEO fordele, men den primære er, at den linker og fortæller søgemaskiner og brugere, hvor de befinder sig på websitet og med links til alle de overliggende sider. Dette er også en styrke for mobile brugere.

 

Hvad er redirect funktion?

Hvis du tidligere har haft et webshop system, så ved du allerede hvor vigtigt, det er med denne funktion. Du skal naturligvis kunne redirecte slettede sider. Der kan være mange årsager til, hvorfor man skal foretage et redirect.

 

  • Du har varer/ydelser, der er udgået
  • Du har varer/ydelser, der ikke længere skal være i sortimentet
  • Du har varer/ydelser, som substituerer et andet Uanset årsagen, så skal du selv, være herre over dine redirects, så der ikke kan opstå blindgyder i dit webshop system.

 

Dette registrerer Google som værende en negativ oplevelse, og set ud fra et brugerperspektiv, så giver det også en negativ oplevelse, at lande på en slettet / fejlside.

 

Hvad er struktureret data?

Med struktureret data har du mulighed for at vise relevante informationer direkte i søgeresultaterne, og dette kan have en betydelig indflydelse på klikraten. Derfor skal du vælge et webshop system, der har mulighed for at tilføje struktureret data, og dermed fremvise følgende direkte i de organiske søgeresultater;

 

  • Produktdata
  • Navigationssti/brødkrummesti
  • Beskrivelse
  • Pris
  • Anmeldelse

 

Christian Hestbek

Head of SEO //WeMarket

Brug for professional hjælp til SEO?


Ingen kommentar(er)
Skriv din kommentar

ALTID FRI SUPPORT

Vi har mere end 100 hjælpevideoer, en god online manual og du har mulighed for
at ringe og skrive til os - gratis!