Blog

Blog

Sådan laver du en Facebook annonce!

Oprettet d. under Salg og markedsføring, Trends og inspiration | Antal Læsninger: 20897

Sådan laver du en Facebook annonce!

 

I dette blogindlæg vil jeg guide dig igennem, hvordan du opretter en simpel annonce på Facebook. Når du har læst dette, skulle du meget gerne være i stand til at lave din egen Facebook annonce.

 

Step 1: Gå til Facebooks annonceringsmodul

For at oprette annoncer skal du trykke på den trekant, der er oppe i højre side af Facebooks menulinje, som også er vist herunder:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Step 2: Vælg kampagnetype


Når du har gjort det, så vil du ende på en side, der ser således ud:

 

 

Du bliver mødt af en masse muligheder, hvor du allerede nu kan begynde at optimere din annonce til de rette personer og det rigtige formål. Disse annoncer-former kan hver især noget, som er selvbeskrivende i deres navn i forhold til, hvad det er du gerne vil. Facebook differentierer sig fra traditionel annoncering ved at være meget målorienteret. Der er altså forskel på, hvordan Facebook viser annoncerne, alt efter dit mål med annoncering. Derfor skal du altid vælge den kampagnetype, som opfylder det mål, du måtte have med annonceringen på Facebook.

 

I denne artikel vil jeg kun vise dig, hvordan du bruger “Trafik”, da det er enten denne eller “Interaktion”, som de fleste kan bruge på den ene eller den anden måde i sin Facebook markedsføring – og disse to annonce-former minder rigtig meget om hinanden, når man snakker om opsætningen. Vi holder os til det helt basale her.

 

Og når vi snakker om opsætningen…

 

Step 3: Navngiv din kampagne

Efter du har klikket på, hvilken målretning du gerne vil have, så får du flere muligheder på siden - og den vil nu se således ud - og du vil kunne navngive din kampagne, der hvor pilen peger.

 

 

Når du vælger navnet, skal du vide, at det kun er dig, der kan se navnet på denne. Det er kun til intern brug – slutbrugeren vil aldrig se dette navn. Et godt tip fra start er at navngive kampagner, så det er overskueligt fremadrettet. Når du pludselig når op på 1.000 annoncer på din konto, er det rart, hvis man nemt kan gå tilbage i tiden og kigge på den kampagne, som bare virkede super godt i februar 2014.

 

Jeg kunne eksempelvis kalde denne kampagne “Smartweb - Simpel Guide til Facebook annoncering, august 2017” - den vil hurtigt beskrive det større formål med annoncen, og jeg vil nemt kunne identificere den på et senere tidspunkt.

 

Hvis du allerede har lavet en annoncekonto, så kan du hoppe til step #5.

 

Step 4: Opsætning af annoncekonto

Når du klikker videre fra din målsætning med kampagnen, så ender du på en side, der ser således ud:

 

 

Her skal du så indsætte de informationer, som Facebook spørger efter. Det vil være individuelt for alle, derfor er det svært at beskrive meget dybere. MEN det er meget vigtigt, at det bliver opsat rigtigt den første gang, da du ikke kan ændre dette på et senere tidspunkt!

 

Step 5: Målgruppe

Nu skal vi bestemme en målgruppe for annoncen. Disse mennesker vil være de eneste, som din annonce bliver vist til. Du ved garanteret mere om din målgruppe, end jeg gør, og derfor har jeg bare lavet et eksempel på, hvor præcis man kan gøre sin målgruppe.

 

NB: Der vil være andre muligheder for dig, men lad dem ligge for nu. De er ikke altid optimale at lege rundt med inde i Facebooks annonce-oprettelse. Og husk altid på, at Facebook gerne vil have dine penge, så de får nogle af deres ting til at lyde lidt bedre, end de måske reelt er - så vent med at prøve for meget af, til du har prøvet det et par gange.

 

Hvis du scroller ned til der hvor du ser “målgruppe” så får du et billede der ser nogenlunde således ud:

 

 

I ovenstående eksempel har jeg valgt, at min målgruppe skal være:

 

● Kvinder, der er over 18 år gamle.

● ...som er fra Møgeltønder

● ...og er interesseret i action film

 

Ovenstående eksempel på en målgruppe er faktisk ikke særlig god, da den sikkert ikke rigtig vil ramme nogen pga. den snævre målretning, men den er blot lavet for eksemplets skyld, så du kan se hvor målrettet, man kan lave sine annoncer. Dette er noget, som man selv kan sidde og lege med – og finde frem til sine helt rette målgrupper.

 

En hurtig gennemgang af de forskellige termer i denne del af annonce-modulet:

● Brugerdefinerede målgrupper: Tidligere oprettet målgrupper (og remarketing grupper)

● Placeringer: Steder (geografisk) du vil annoncere

● Alder: Hvilken aldersgruppe du gerne vil ramme - 65+ er den højeste alder du kan vælge, og betyder blot alt over 65

● Køn: Hvilket køn du gerne vil ramme

● Sprog – jeg vil ikke råde til at bruge denne, medmindre du har en grund til det – i de fleste tilfælde skal den bare stå blankt.

● Interresser: Det er her, målretning bliver interessant. Der er næsten ingen grænser for, hvad du kan målrette mod her. Kun budgettet ;-)

 

Step 6: Budget

Her er nogle forskellige indstillinger, som du kan sætte op:

 

 

Budgettet kan du sætte på to forskellige måder:

1. Dagligt Budget – Her sætter du et loft på, hvor mange penge en annonce må bruge pr. dag. Ingen tidsgrænse på.

2. Livstidsbudget – Her sætter du et bestemt skema for din annonce og et bestemt antal kr., som du vil bruge over hele den afsatte periode.

 

I mit eksempel satte jeg et livstidsbudget som kører for 1750 kr. i hele august 2017. Her bestemmer du selvfølgelig helt selv, hvor lang tid din kampagne skal køre over.

 

Det kan være et godt tip at lave et dagligt budget for bare 25 kr. og så lade en ‘generisk’ (en der altid kan holde ved, uanset hvilken tid på året det er) - på den måde skal du ikke ind og administrere annoncer nær så ofte - men så skal kampagnen selvfølgelig også kunne betale sit værd ;-)

 

Step 7: Annonce-billedet

I toppen af den næste side vælger du så den side, som du gerne vil annoncere for. Hvis du læser denne artikel kan det være at du kun har én. Hvis du har flere, er det her du vælger, hvilken side der skal stå som afsenderen af dit annonce-budskab. Lige under gælder det samme for Instagram.

 

Dernæst skal du vælge, hvilket et format du gerne vil have, at din annonce bliver vist i:

 

 

I dette tilfælde har jeg valgt et ‘enkelt billede’ - det vil sige, at der kun bliver vist et billede på annoncen. Det er blot for at holde det så simpelt som muligt. Derudover har jeg også lavet en lille sort boks, hvor du kan læse i højre side omkring billedstørrelse, hvor Facebook anbefaler 1200x628 pixels til dit billede (dette differentiere afhængig af, hvilket format du tager, så vær på tæerne, du kan læse mere her).

 

Vigtigst af alt, så bemærk at Facebook anbefaler “lidt eller ingen tekst. Det er en meget vigtig faktor. Hvis dit billede indeholder for meget tekst ift. Facebooks guidelines, så kan det blive dyrere for dig at annoncere.

 

Her overfører du så billedet, som du enten har på din computer - eller vælger en af de gratis fra Facebook.

 

Step 8: Annonce tekst og links

Så er vi nået til det sidste step i oprettelsen af din første Facebook annonce. Nu skal vi have skrevet en tekst og bestemt os for, hvor den skal vises.

 

 

Her kan du så udfylde alle de tekster, som skal være med på din Facebook annonce. Facebook opdaterer hele tiden din annonce på højre side af skærmen, så du kan følge med i præcist hvordan den kommer til at se ud.

 

Her er det vigtigt at få skrevet en god tekst, som griber din potentielle kunde. Husk at sætte dig i deres tankegang. Hvad ville du stoppe og kigge på, når du sidder med mobilen sent om aftenen derhjemme, mens reklamerne kører på TV, eller når du står i bussen på vej hjem fra familien?

 

Step 9: Tilføj betalingskort til din annoncekonto

Når du så har gjort alt dette, så er du klar til at sætte betalingskort på kontoen. Når du trykker “Bekræft” (den store grønne knap), så kommer der helt automatisk en boks op, som lader dig sætte betalingskort på, ligesom hvis det var en webshop.

 

Når det er gjort, så er du klar til at sætte din annonce i gang!

 

Hvis du er interesseret i at høre mere omkring Facebooks mest rentable annonceringsmulighed for de fleste webshops, så kan du læse mere omkring det her

 

Få hjælp til annoncering på Google & Facebook

 

//Jannick Troelsen, Social Media, WeMarket


Kommentar(er) 3

  • John Robert
    John Robert

    GOD DAG, Pålideligt lånetilbud gælder nu og få et lån !!! Dette er en mulighed for dem i økonomiske problemer og dem, der ønsker økonomisk uro i deres liv, vi giver kredit til en meget rimelig 2% rente, vi giver alle former for lån for at hjælpe nationen med økonomisk stress. Mange er lidelse og har brug for hjælp til at forbedre deres levestandard, mange er ude af arbejde og har brug for økonomisk hjælp til at starte en virksomhed, mange af den finansielle bistand skal rydde deres konti og gæld. Dette er en klog beslutning for dig nu. Vores lånetilbud er garanteret og betyder ingen sikkerhedsstillelse. Som lånesøger anmoder du om et lån med detaljerne i min kontakt nedenfor. Navn: John E-mail: mrjohnrobertloanfirm@gmail.com Whatsapp (+6285298234143)

    Svar

  • Martin Laura
    Martin Laura

    Hej, Vi tilbyder i øjeblikket et yderst garanteret lån af enhver art med 2% rente fri til at gøre din ansøgning via (Viber: +2348162551507 eller martinlaurafinancefirm@gmail.com eller martinlaurafinancefirm@hotmail.com) Vi gør din drøm til virkelighed !!! TAK!!! Viber: +2348162551507 Whatsapp: +2348162551507

    Svar

  • dianna visgaard
    dianna visgaard

    Tusind tak det hjalp. Har du nogen sinde hørt om at andre har oprettet annoncer på ens side? Det har jeg og FB vil ikke annerkende at det ikke er min. Det er salg af solbriller til 8 ksh med billede? Den er heldigvis ikke blevet godkendt, men de vil ikke åbne min annoncekonto da de siger der er stødende brug eller lignende?? Jeg har nu gjort min mand til side adm på min side og laver annoncer igennem ham. SIKKE ET BØVL! Men Tusind tak for artiklen, meget brugbar

    Svar

Skriv din kommentar

ALTID FRI SUPPORT

Vi har mere end 100 hjælpevideoer, en god online manual og du har mulighed for
at ringe og skrive til os - gratis!