Blog

Blog

3 uundværlige SEO råd

oprettet d. under Salg og markedsføring | Antal Læsninger: 13580

3 uundværlige SEO råd

3 uundværlige SEO råd – derfor bør du prioritere søgemaskineoptimering

Du er nu kommet i gang med din nye SmartWeb-løsning, og du er måske allerede godt i gang med at oprette dine produkter eller ydelser? Som ny hjemmesideejer er det en nødvendighed at arbejde med søgemaskineoptimering. 
 

1. Søgemaskineoptimering er den vigtigste disciplin, når man taler om online tilstedeværelse

Søgemaskineoptimering er i dag, med den skarpe konkurrence og det meget store antal websites, vigtigere end nogensinde før. Søgemaskiner som Google præsenterer hver dag millioner af websites for brugere, der leder efter svar på spørgsmål, produkter, ydelser eller løsninger på deres problematikker. Med den rigtige tilgang til søgemaskineoptimering kan din virksomhed være blandt de, der er først i rækken på relevante søgninger.

 

Forestil dig en butik, som er beliggende i udkanten af en storby – ingen vil kende til butikken, medmindre de kender den direkte vej. Det samme kan siges om en hjemmeside. Hvis din hjemmeside ikke er synlig på de søgeord (produkter og ydelser), som den bør rangere på – så vil din målgruppe i stedet besøge en af de butikker i et kendt område, f.eks. midt på strøget.
 

Når besøgende har behov for information, et produkt eller en ydelse er det de færreste, der besøger en hjemmeside ved at indtaste et URL navn direkte i deres browsere. Her benyttes søgemaskiner som Google til at finde et match baseret på de søgeord, som de besøgende søger efter. Det er her sjældent, at man som bruger vælger at gå til side to og de efterfølgende sider i Google. Faktisk viser en undersøgelse, at over 90% klikker på side et og går aldrig til side to i søgeresultaterne, mens ca. 30% af alle klik foretaget fra Google går til de første to resultater på side et. Dette er udelukkende baseret på den organiske trafik, og ikke betalt annoncering.

 

2. Anvend søgemaskineoptimering i din SEM strategi

SEM er et begreb, som betyder Search Engine Marketing, og begrebet dækker al markedsføring i søgemaskinerne. I forhold til søgemaskineoptimering (SEO), der dækker over alt det man kan gøre for en ”naturlig” forekomst i de almindelige søgeresultater, kan du benytte et andet parameter i din SEM strategi. Du har måske allerede stiftet bekendtskab med begrebet PPC/Paid Search, eller nærmere betegnet adWords annoncer?

 

AdWords annoncering er de betalte resultater, der vises i toppen i Google - modsat søgemaskineoptimering, som er gratis trafik via de organiske søgeresultater. Men hvorfor er det lige, at der nu bliver talt om AdWords annoncering også?

 

Nøgleordet for en god SEM strategi er ”relevans”. Hvis du formår at søgemaskineoptimere din hjemmeside, så den er målrettet i forhold til, hvad din målgruppe søger efter, så har du allerede gjort både dig selv og søgemaskinerne en stor tjeneste. Især hvis du gerne vil skabe endnu mere online tilstedeværelse i søgemaskinerne via betalt annoncering.

 

Google lægger benhård vægt på relevante resultater, og dette kalder Google for kvalitetsscore i AdWords regi. Begrebet kvalitetsscore dækker over, hvor godt et resultat din AdWords annonce henviser til, og her kommer søgemaskineoptimeringen ind i billedet.

 

Hvis du har oprettet den perfekte søgemaskineoptimerede landingsside, så har dette en positiv indflydelse på din kvalitetsscore for din AdWords annonce, og dette betyder bl.a. billigere klikpriser og højere rangering af dine adWords annoncer.

 

… Og nu har du garanteret luret, at hvis du både har en søgemaskineoptimeret hjemmeside og tilkobler AdWords annoncering, så erobrer du flere placeringer i søgeresultaterne i Google.
 

 

3. Søgemaskineoptimering og brugerengagement

Søgemaskiner som Google bliver fortsat mere og mere sofistikerede, når det gælder om at inddrage flere faktorer i deres algoritmer for at vurdere rangeringen af søgeresultaterne. Søgemaskineoptimering handler i dag ikke kun om at tiltrække besøgende fra søgemaskinerne.

 

Google er de seneste par år begyndt at se mere og mere på, hvordan brugerne agerer, når de lander på din hjemmeside, og derfor handler det om at engagere dine besøgende til at udføre en handling ved at arbejde med begrebet brugerengagement. Dette kan være at få dine besøgende til at foretage et køb, udfylde en formular, hente materiale eller noget helt andet. Brugerengagement handler helt konkret om at hjælpe dine besøgende med at nå deres ønskede mål.

 

Google får rigtig meget brugbart data igennem de besøgende. Det er data, som de ellers indtil for få år siden slet ikke anvendte i deres algoritme. Derfor bør du altid arbejde på at styrke engagement på din hjemmeside, da det ligeledes vil have indflydelse på din rangering i søgeresultaterne.

 

Men hvordan optimerer man brugerengagement?

Det gør du bl.a. ved at søgemaskineoptimere din hjemmeside. Ved at målrette og levere det din målgruppe efterspørger og prioritere brugeroplevelsen på hjemmesiden. Gør du det, er du godt på vej til at optimere dit brugerengagement og dermed også dine placeringer i søgeresultaterne.

 


Er du blevet interesseret i at vide mere om markedsføring i SmartWeb?  LÆS MERE


 


Ingen kommentar(er)
Skriv din kommentar

ALTID FRI SUPPORT

Vi har mere end 100 hjælpevideoer, en god online manual og du har mulighed for
at ringe og skrive til os - gratis!