Børn, unge og markedsføring - sådan er reglerne
Af 1559 oprettet d. under Regler | Antal Læsninger: 5583
3 væsentlige punkter
Vejledningen om markedsføring over for børn og unge dækker en lang række områder. Herunder har jeg samlet 3 af de væsentligste punkter:- Børn som reklamesøjler
Det er ikke tilladt at præmiere børn og unge, mod at de deler budskaber eller omtaler din netbutik på sociale medier som f.eks. Facebook og Instagram. Dog må du gerne indgå reklameaftale med børn og unge, så længe forældrene forinden har givet deres samtykke.
- Markedsføring via blogs
Reklame skal altid kunne identificeres, og når det kommer til børn og unge, er kravet om identifikation yderligere skærpet. Derfor er det ikke tilstrækkeligt, hvis bloggeren skriver, at indlægget er sponsoreret. Derimod skal det tydeligt fremgå, at der er tale om reklame, og derfor vil jeg anbefale at bruge ordet ’reklame’ direkte i blogindlægget. Anvender du bloggere til at markedsføre et produkt, er du forpligtet til at oplyse bloggeren om kravet om identifikation. Undlader bloggeren at gøre tydeligt opmærksom på, at det i virkeligheden er markedsføring af din netbutik og dine produkter, er der tale om skjult reklame, og det vil være dig, der hænger på den.
- Ingen abonnementsaftaler
Selvom unge, der er fyldt 15 år, selv må råde over kontanter, er der visse begrænsninger. Det er f.eks. ikke tilladt at tilbyde unge under 18 år at købe på kredit eller at tegne et abonnement uden forældrenes samtykke.
Vil du have det hele med, kan du læse vejledningen her.
Kilde:
Forbrugerombudsmanden